• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • شنبه 1396/03/27 ساعت 12:30
  • تاريخ :

جوابیه‌ی خبرهای منتسب به آیت‌الله جوادی‌آملی

بیعت در فرهنگ تشیّع علامت حقّ است، نه علّت آن و حكومت اسلامی هیچ‏گاه بدون خواست و اراده‌ی مردم متحقّق نمی‏ شود.

بخش سیاست تبیان
جوابیه‌ی خبرهای منتسب به آیت‌الله جوادی‌آملی

به اطلاع عموم مردم متدیّن و فهیم می رساند که مطالب منتشر شده اخیر منتسب به حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص «نقش مردم در حکومت اسلامی» به صورت کامل و دقیق انعکاس داده نشده است لذا پیشنهاد می شود علاقمندان برای اطلاع از نظریات علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این خصوص به آثار معظم له مراجعه نمایند.

معظم له در مقاله ای با عنوان «ولایت فقیه و نقش آرای مردم» بیان می دارند

«بیعت در فرهنگ تشیّع و فقه شیعه اثنا عشریّه علامت حقّ است، نه علّت آن. توضیح آنكه حقّ حاكمیّت در نظام اسلامی از آنِ خدای سبحان است كه توسّط قرآن و سنّت معصومان (علیهم‌السلام) تجلّی نموده است و بر توده انسانها پذیرش این نظام و بیعت با قرآن و معصومان(علیهم‌السلام) فریضه عینی است و هیچ‌گونه تأثیری در ثبوت اصل حقّ حاكمیّت قرآن و معصوم ندارد؛ چنان‌كه اگر نسبت به غیر از این دو وزنه وزین (ثقلین) انجام پذیرد، نه تنها علّت ثبوت حق نیست، بلكه علامت هم نیست و به منزله تكیه دادن به درخت، بدون بهره‌برداری از میوه آن است و بعد از بیعت باید به لوازم آن ملتزم بود؛ یعنی جامعه بشری دو تكلیف طولی دارند؛ اول آنكه با آنچه به صورت قرآن و سنّت معصومان(علیهم‌السلام) تبیین شده است، بیعت كرده،به آن ایمان بیاورند. دوم آنكه به تمام مضامین و دستورهای آنها عمل نمایند.

آنچه از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در نهج البلاغه یا غیر آن، در زمینه احتجاج به بیعت نقل شده است، از باب قاعده الزام است؛ چنان‌كه خداوند مؤمنان را به التزام به آنچه مُلزم شده‌اند یعنی عمل به قرآن و پیروی از رهبری پیامبر اكرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم)مؤاخذه می‌كند؛ نه آن‌كه بیعت با علی بن ابی‌طالب‏علیه افضل صلوات‌ المصلّین علّت حقّ حاكمیّت آن حضرت شده، حضرتش برای تثبیت موقعیّت سیاسی خود به علّت پیدایش آن كه آراء مردم است استدلال كرده باشد.»

آیت الله العظمی جوادی آملی درباره «نقش مردم در حکومت اسلامی» تاکید می دارند

«حكومت اسلامی هیچ‏گاه بدون خواست و ارادهٴ مردم متحقّق نمی‏شود و تفاوت اساسی حكومت اسلامی با حكومت‏های جابر در همین است كه حكومت اسلامی، حكومتی مردمی است و بر پایهٴ زور و جبر نیست، بلكه بر اساس عشق و علاقهٴ مردم به دین و حاكم اسلامی صورت می‏ پذیرد و هر چه مردم از اخلاق و معارف دینی بهره‏ مندتر باشند و هر چه احكام دینی را بیشتر عمل كنند و هر چه از اتحاد و همبستگی و الفت الهی برخورداری بیشتری داشته باشند، حكومت اسلامی نیز استوارتر و در رسیدن به اهدافش موفق‏ تر است و هیچ‏گاه نباید تصور نمود كه اگر مردم با حكومت اسلامی نباشند و اگر مؤمنان راستین كمر همّت نبندند، خداوند حكومت اسلامی را برپا می‏ دارد.»

علاقمندان می توانند برای اطلاع از نظریات علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این خصوص به آثار معظم له خصوصا کتاب «ولایت فقیه، ولایت عدالت و فقاهت» مراجعه نمایند.

 

در پایان یادآوری می شود، کلیه اخبار و اطلاعات در مورد دیدارها، جلسات و سخنرانی های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ( دام ظله ) و نیز اخبار مربوط به محتوای جلسات و دیدارها و همچنین دیدگاه ها و اخبار دفتر معظم له،  تنها از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء به آدرس  news.esra.ir به آگاهی می رسد و تنها اخبار منعکس شده در این سایت مورد تایید می باشد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء

 

UserName