تبیان، دستیار زندگی
تحلیل ویژه برنامه نود كه بامداد سه شنبه به مناسبت صعود تیم ملی فوتبال كشورمان به جام جهانی روی آنتن رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گل طلایی عادل و دوستان در ورزشگاه آزادی

تحلیل ویژه برنامه نود كه بامداد سه شنبه به مناسبت صعود تیم ملی فوتبال كشورمان به جام جهانی روی آنتن رفت. چرا فردوسی و تیمش را می توان موفق دانست؟ پاشنه آشیل برنامه چه بود؟  ماجرای شوخی منشوری مجری با رئیس فدراسیون و دیگر اتفاقات فرامتن چیست؟

بخش سینما و تلویزیون تبیان
نود

دكور چشم نواز

وقتی عادل فردوسی پور در آخرین برنامه نود اعلام كرد ویژه برنامه ای به مناسبت صعود احتمالی تیم ملی فوتبال كشورمان به جام جهانی از ورزشگاه آزادی روی آنتن خواهد برد، پیش بینی این بود كه دكور در فضایی بسته قرار خواهد داشت. تیم نود اما دكور را در ضلع جنوبی ورزشگاه آزادی و پشت دروازه مستقر كردند. سبزی چمن و فضای استادیوم جلوه ای دوچندان به قاب نود داد و مكملی بود برای دكور ساده برنامه. این را هم می دانیم كه طراحی و استقرار استیج با ذوق و سرعت انجام شده و برگ برنده دیگری است برای بچه های نود. عادل فردوسی پور لاجرم از پخش نود از ورزشگاه آزادی بوده، بازی لحظه ای تمام شد كه ساعت پخش معمول نود است؛‌بماند كه بخاطر مسائل فنی برنامه دیر به آنتن رسید اما طبق پیش بینی اولیه تغییر محل پخش برنامه معقول بوده. یعنی اگر اشكال ها پیش نمی آمد نود داغ داغ پخش می شد. افزون بر این دسترسی به مهمان بخاطر حضورشان در استادیوم راحت تر است و نگرانی ماندن در ترافیك ِخوشحالی صعود از بین می رود.

برگ برنده ای به نام الكس

برنامه ای كه پسوند ویژه می گیرد باید همه جوره خاص باشد. از جمله این كه مهمان هایی را دعوت كند كه بر جذابیت برنامه اضافه كنند. الکساندر نوری سرمربی ایرانی الاصل تیم فوتبال وردربرمن در كشورمان فرصت خوبی برای نودی ها بود كه او را به برنامه دعوت كنند. الكس چهره محبوبی برای فوتبال دوست ها است و طبعا گفته هایش از تجربه مربیگری در سطح اول فوتبال باشگاهی جهان جذابیت دارد. عادل فردوسی پور درباره همه چیز از او پرسید و نوری كمی فارسی كمی انگلیسی به سوال ها جواب داد. تا آخر برنامه حضور داشت و لابلای گفت و گو آیتم هایی روی آنتن می رفت از جمله كلیپی درباره دوران مربی گری الکس نوری. کارلوس کی‏روش سرمربی تیم ملی دیگر مهمان برنامه بود؛ او مختصر و مفید حرف هایش را زد و رفت. الكس و كارلوس از هم تعریف كردند و كی روش از او قول گرفت برای فصل بعد بازیكن ایرانی جذب كند. مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هم به برنامه آمد و مصاحبه ای مجمل با او انجام شد. جای فوتبالیست ها اما خالی بود.

آیتم ها

از نقاط قوت هر برنامه آیتم هایی است كه ساخته می شود. هر چه تعداد و كیفیت شان بالاتر باشد جذابیت برنامه هم بالاتر می رود. نود در این زمینه جزو برنامه های موفق و حتی پیشتاز است؛ در برنامه اخیر هم اهمیت پلی بك فراموش نشد و در كنار چند مورد آرشیوی تعدادی داغ داغ به آنتن رسید. اگر سخت گیری های ناظر پخش نبود عدد آیتم ها بیشتر هم می شد. فردوسی پور خیلی ظریف به این مساله اشاره كرد و به شكل تلویحی از او خواست سخت گیری نكند. در میان آیتم های از پیش تولید شده، پلی بك مسیر صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ و صعودهای قبلی تیم ملی به جام جهانی جذاب تر از بقیه بودند. در این كلیپ خاطره استرس ها و نگرانی هایی كه برای رفتن تیم مان به جام جهانی داشتیم یادآوری شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مهمان ویژه مسابقه ایران و ازبكستان بود و خود فردوسی پور سراغش رفت و گفت و گویی با او انجام داد. گفت و گوی دسته جمعی با برخی بازیكن های تیمی ملی هم شیرین از آب درآمد.

استقبال پیامكی

بارها نوشته ایم نود از معدود برنامه های تلویزیون است كه تعداد شركت كننده ها در مسابقه پیامكی اش بالا است. آمار بالا برای عادل فردوسی پور به قدری مهم است كه بارها وله آن پخش و سوال زیرنویس می شود و مجری به كرات از بیننده ها طلب مشاركت می كند. سه شنبه اما شرایط متفاوت بود؛ خیلی ها برای شادی صعود به خیابان رفته بودند و بعضی ها هم شاید از پخش نود اطلاع نداشتند. عده ای هم كه در آن ساعت خواب را ترجیح می دهند. با این حال یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در مسابقه شركت كردند كه با در نظرگرفتن شرایط مذكور، برای نود مایه دوچندان مباحات است. خیلی از برنامه در تایم طلایی به گرد چنین عددی از پیامك نمی رسند. سوال مسابقه پیام کوتاه این هفته به انتخاب بهترین بازیکن مسابقه ایران و ازبکستان اختصاص داشت و نریشن را محمد حسین میثاقی گفته بود؛‌بجای مزدك میرزایی. سردار آزمون با ۳۹،۱ درصد عنوان بهترین بازیکن بازی ایران و ازبکستان را کسب کرد و مهدی طارمی و سیدجلال حسینی با ۳۷،۶ و ۱۰،۴ درصد آرا دوم و سوم شدند.

واكنش ها و یك مورد منشوری

ویژه برنامه نود 19 دقیقه بامداد شروع شد و ساعت ۲:۲۷ بامداد به پایان رسید. اتفاقات جالبی در برنامه رخ داد كه خیلی زود سوژه شبكه های اجتماعی می شد. اولین مورد واكنش عادل فردوسی پور به حشره ای بود كه جلوی كارلوس كی روش جا خوش كرد. او با خنده می گفت نگران متهم شدن از سوی دوستداران محیط زیست است و  كی روش خونسردانه آن را به گوشه پرت كرد. كادوی الکساندر نوری به عادل فردوسی پور یعنی پیراهن شماره ۱۴ کلودیو پیزارو بازیكن وردربرمن حاشیه جالب دیگر برنامه بود. سرمربی تیم ملی هم با پیراهن شماره 4 به استودیو آمد تا ركورد چهار بار صعود به جام جهانی را جشن بگیرد. یك اتفاق منشوری هم رخ داد كه فعلا بازتابی در شبكه های اجتماعی نداشته. ماجرا از شوخی عادل فردوسی پور با دستنبند منقش به پرچم كشورمان كه بر دست مهدی تاج قرار داشت، شروع شد. این دستبند متحرك كه قابلیت گرد شدن و صاف ماندن را دارد رئیس فدراسیون را یادآور ضرب المثلی انداخت كه در آن «میخ» و «سیخ» مقایسه می شوند. خنده های عادل اما صحنه را منشوری كرد!

پاشنه آشیل

ویژه برنامه نود بیننده های شب نشین را راضی كرد و لذت جشن صعود را برای شان كامل. با این حال چندپاشنه آشیل دارد كه «احتمالا» بچه های نود در همه آن ها دخیل نیستند. بیننده اما تمام ماجرا را نمی داند و انتظارش تماشای یك نود كامل و بی عیب و نقص است. ایراد اول كه از همه گل درشت تر است، به آیتمی برمی گردد كه ربط تماتیك به ویژه برنامه سه شنبه ندارد. در این آیتم حركات تكنیكی فصل گذشته لیگ برتر مرور شد. این آیتم ثابت نود جذاب است و طرفدار زیاد دارد؛ تولید آن هم كار سخت و زمان بری است اما جایش در این برنامه نبود. بچه های نود می توانستند این ایده را برای تیم ملی اجرا كنند. اصلا نود قصد پخش آن را داشته یا سخت گیری ناظر پخش موقع بازبینی آیتم های فوری مجبورشان كرده؟ از قرائن و شواهد برمی آمد برخی گزارش ها اجازه و فرصت پخش پیدا نكرده اند. اتفاق منفی دیگر شروع دیر برنامه و عدم اختصاص زمان مورد نیاز به آن است. قول عادل برای گرفتن تایم بیشتر از شبكه این بار عملی نشد.


منبع: هفت صبح/احمد رنجبر