تبیان، دستیار زندگی
گروه تروریستی تکفیری «داعش» این روزها به مهمترین موضوع اختلاف نظر بین آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعوای آمریکا و اسرائیل برسر «داعش»

گروه تروریستی تکفیری «داعش» این روزها به مهمترین موضوع اختلاف نظر بین آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

قبس زغفرانی- بخش سیاست تبیان
داعش ، امریکا، اسرائیل

ممانعت مرتبط شدن محور مقاومت از طریق مرزهای عراق و سوریه بیش از آنکه به عنوان یکی از خطوط قرمز آمریکا در طول بحران سوریه مطرح باشد، مورد تاکید و توجه رژیم صهیونیستی بوده، لذا به شدت تلاش می‌شد، مرزهای مشترک عراق و سوریه در تصرف «داعش» باقی بماند.

وسواس و تاکید رژیم صهیونیستی در این موضوع زمانی بیش از پیش افزایش یافت که ادعای توافق تهران با دمشق جهت احداث پایگاهی نظامی در بندر لاذقیه و تلاش ایران برای رسیدن به دریای مدیترانه از طریق این گذرگاه زمینی و بندر لاذقیه نیز به آن افزوده شد.

به این ترتیب، علاوه بر گذرگاه زمینی، ایجاد پایگاهی نظامی از سوی ایران در بندر لاذقیه نیز نگرانی‌ صهیونیست‌ها در سوریه را دو چندان کرد. اما این پایان کار نبود، بلکه در ادامه سریال نگرانی‌های رژیم صهیونیستی در سوریه، تل‌آویو موضوع گسترش نفوذ ایران در میان کُردهای سوریه و عراق را هم مطرح کرد.

در این راستا، تل‌آویو مدعی شد، تهران با نفوذ در میان کُردها راه قاچاق سلاح و تجهیزات نظامی از عراق به سوریه و لبنان و نوار غزه را تسهیل کرده است.

افزون بر این سه گذرگاه – مرزهای مشترک عراق و سوریه، کُردها و بندر لاذقیه – رژیم صهیونیستی فرودگاه بین المللی دمشق را نیز به فهرست نگرانی‌های خود در زمینه قاچاق سلاح ایران به سوریه اضافه و تلاش کرد، مستنداتی را در این‌باره به شورای امنیت در محکومیت ایران ارائه دهد.

تا به اینجا آشکار شد، نگرانی‌های اسرائیل محدود به گذرگاه زمینی نمی‌شود، بلکه گذرگاه‌های دریایی و هوایی را نیز شامل می‌شود، اما تاکید بر ممانعت ارتباط زمینی محور مقاومت از اهمیت بسیاری برای تل‌آویو برخوردار است، چون آن را به معنای پیروزی نظام سوریه و متحدین دمشق در بحران سوریه ملاحظه می‌کنند که علاوه بر اینکه پایه تهدیدات جدید محور مقاومت علیه اسرائیل خواهد بود، قدرت این رژیم در تغییر معادلات منطقه‌ای به سود صهیونیست‌ها را نیز از بین خواهد برد.

این تحلیل اگرچه مورد تایید آمریکایی‌هاست، اما اختلاف نظر راهبردی در تحقق این هدف موجب شده این موضوع به موضوع اختلاف جدید بین آمریکا و اسرائیل تبدیل شود.

ماه گذشته نیز سرتیپ «رامی یونی»، مسئول بخش راهبردی دایره برنامه ریزی ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیز در مصاحبه با نشریه آمریکایی «پولتیکو» ضمن تاکید بر عدم کارآمدی و سودمندی راهبرد آمریکا در عراق و سوریه، نسبت به خطای راهبردی آمریکا در مبارزه با داعش و پشیمانی آمریکا هشدار داده بود.

مهمترین موضوع مورد اختلاف در این قضیه زمان پایان تاریخ مصرف داعش در عراق و سوریه است، در حالی که رژیم صهیونیستی بر ادامه و ضرورت بهره برداری از داعش در دو سطح منطقه‌ای و بین المللی تاکید می‌کند، آمریکا نقش این گروه را پایان یافته ارزیابی و بر ضرورت ایجاد جایگزینی برای آن تاکید می‌کند.

از سوی دیگر، در حالی‌که واشنگتن بر این باور است، باید کنترل مرزها را از داعش گرفت و آن را به گروه‌های شبه نظامی محلی و بومی از جمله کُردها تحویل داد و آنها را موظف به ممانعت از برقراری ارتباط جغرافیایی محور مقاومت در مرزهای سوریه و عراق کرد، تل‌آویو تاکید می‌کند، داعش تنها گروهی است که می‌توان چنین ماموریتی را به آن سپرد، چون تنها گروهی است که ایران توان نفوذ و به خدمت گرفتن آن برای اهداف منطقه‌ایش را ندارد.

این تاکیدات نشان می‌دهد، رویکرد اسرائیل به داعش فراتر از قضیه مرزهای عراق و سوریه است، موضوعی که در بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌‌های صهیونیستی و لا به لای تصریحات مسئولان سیاسی و امنیتی این رژیم مکررا به آن اشاره شده است.

به عنوان مثال «هرتزی هالیوی»، رئیس دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در بخشی از سخنرانی که طی کنفرانس سال گذشته «هرتزلیا» ایراد کرد، تاکید نمود: «منافع اسرائیل ایجاب می‌کند، به هر طریق ممکن مانع شکست داعش در سوریه شد».

ماه گذشته نیز سرتیپ «رامی یونی»، مسئول بخش راهبردی دایره برنامه ریزی ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیز در مصاحبه با نشریه آمریکایی «پولتیکو» ضمن تاکید بر عدم کارآمدی و سودمندی راهبرد آمریکا در عراق و سوریه، نسبت به خطای راهبردی آمریکا در مبارزه با داعش و پشیمانی آمریکا هشدار داده بود.

از اظهارات این افسر صهیونیست نشان می دهد که آمریکا بدون توجه به هشدارها و اندرزهای رژیم صهیونیستی موضع قاطع و تصمیم نهایی خود را درباره حضور داعش در مرزهای مشترک سوریه و عراق را اتخاذ کرده و بر این اساس تصمیم دارد، ضمن گرفتن کنترل این مرزها از این گروه، آنها را به گروه‌های شبه نظامی بومی و محلی که عمدتا کُردهای مورد حمایت واشنگتن می‌باشند، تحویل دهد.

رویکردی که تل‌آویو به شدت درباره آن اظهار نگرانی کرده است، چون بر این باور است، شکست داعش و پیچیده طومار و بستن پرونده آن در سوریه و عراق سیلی از تهدیدات منطقه‌ای جدید علیه منافع و اهداف آمریکا و اسرائیل از جمله ناتوانی آمریکا در ممانعت از ارتباط جغرافیایی محور مقاومت در مرزهای مشترک بین عراق و سوریه را به دنبال خواهد داشت.

اگرچه اثبات درستی هریک از این دو راهبرد نیازمند گذر زمان و چشم دوختن به سیر تحولات میدانی در دو کشور عراق و سوریه دارد، اما انتشار اخباری مبنی بر تلاقی ارتش سوریه و نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به «الحشد الشعبی» در مرز مشترک بین دو کشور، نشان می‌دهد، نگرانی‌ها و هشدارهای تل‌آویو به کاخ سفید بیراهه نبوده است.

در عین حال این نگرانی‌ها و هشدارها بار دیگر پرده از ماهیت وجودی داعش و تشکیل دهندگان و حامیان آن و اهداف واقعی این گروه در دو کشور سوریه و عراق و دیگر کشورهای منطقه در پوشش شعارهای اسلامی برمی‌دارد.