تبیان، دستیار زندگی
با آغاز WSIS 2017 ؛ از دو روز گذشته نام موسسه تبیان در میان حضار این اجلاس جهانی به چشم می خورد. البته باید متذکر شد که تبیان صرفا به عنوان یک NGO و برای ورود به مارکتینگ جهانی در این اجلاس شرکت کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسسه تبیان در اجلاس جهانی WSIS

با آغاز  WSIS 2017 ؛ از دو روز گذشته نام موسسه تبیان در میان حضار این اجلاس جهانی به چشم می خورد. البته باید متذکر شد که تبیان صرفا به عنوان یک NGO و برای ورود به مارکتینگ جهانی و برای ارائه زندگی بهتر با بهره گیری از "فرهنگ دینی و ملی کهن" در این اجلاس شرکت کرده است.

آزاده مرنی -بخش ارتباطات تبیان
موسسه تبیان در اجلاس جهانی wsis

تجربه دولت و ملت ها در رو به رو شدن با فناوری و تبعات آن منحصر به یک کشور و منطقه نیست. اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی یا به عبارتی WSIS ؛ محلی است برای صحبت و ارائه راه‌کارهایی در مورد مسائل ناشی از پیشرفت شبکه‌ ها و بزرگراه‌ های اطلاعات.

مبانی برگزاری اجلاس WSIS ، در سال 1998 با پشتیبانی سازمان ملل متحد در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات و جامعه اطلاعاتی پایه گذاری شد و در سال 2003 اولین جلسه در ژنو و دومین جلسه در سال 2005 در تونس برگزار شد. از آن پس نیز هر سال نشستی جهت پیگیری مصوبات دو جلسه قبل برگزار می ‌شود.

اجلاس جامعه اطلاعاتی

مجمع عمومی سازمان ملل، در دسامبر سال 2001، قطعنامه ای را تصویب نمود که براساس آن، دبیر کل سازمان ملل موظف شد از طریق اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)، با همراهی سایر سازمان‌های بین‌المللی وابسته به سازمان ملل، اجلاسی را با عنوان اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) برگزار نماید. هدف این اجلاس، گرد هم آیی نمایندگان سطح بالای دولت‎‌ها، بخش خصوصی، جوامع مدنی و NGO ها به منظور تبادل نظر و شکل دادن به یک جامعه اطلاعاتی در نظر گرفته شده بود.

پیرو این مصوبه، نخستین اجلاس در سال 2003 در ژنو برگزار شد و از ایران هیئتی به ریاست رئیس‌جمهور وقت، حضور یافتند. در این اجلاس چند سند از جمله «بیانیه اصول جامعه اطلاعاتی»، «اهداف جامعه اطلاعاتی» و «خطوط عمل جامعه اطلاعاتی» به تصویب رسید تا سیر جوامع در تحقق جامعه اطلاعاتی تا سال 2015 را مشخص نماید. در سال 2005 نیز اجلاس دوم سران در تونس برگزار شد و از ایران هیئتی به ریاست وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آقای دکتر سلیمانی، شرکت کرد و کشورها در قالب «بیانیه تونس» تعهداتی در خصوص تحقق جامعه اطلاعاتی به تصویب رساندند.

از سال 1390 کمیته‌ای با عنوان «کمیته ملی جامعه اطلاعاتی» با مدیریت سازمان فناوری اطلاعات و عضویت نمایندگانی از سازمان‌های مختلف دولتی تشکیل شد تا پیگیری مصوبات اجلاس سران در سال‌های 2003 و 2005، و حضور تأثیرگذار در تهیه مصوبات اجلاس سران سال 2015 با جدیت بیشتری صورت پذیرد.

به منظور پیگیری مصوبات این اجلاس ها بنابر آن شد که گروهی از سازمان‌های بین‌المللی و آژانس‌های تخصصی خود شامل اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)، یونسکو، آنکتاد و آژانس توسعه سازمان ملل (UNDP) به عنوان تسهیل کننده و هماهنگ کننده این مجموعه مصوبات و بر مبنای خطوط عمل فعالیت نمایند. بدین منظور هر سال ماه مه (اردیبهشت ماه) تقریباً مقارن با روز جامعه اطلاعاتی 28 اردیبهشت (17 می) مجمع جامعه اطلاعاتی WSIS Forum به میزبانی اتحادیه بین‌المللی مخابرات و با مشارکت سازمان‌های بین‌المللی از جمله یونسکو و آنکتاد در ژنو سوییس برگزار می‌شود. نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، دولت‌ها، بخش خصوصی و جامعه مدتی گزارش دستاوردها و چالش‌های خود را ارائه می کنند و به بحث و تبادل تجربیات می‌پردازند. نتیجه این مجمع به نشست رسمی «کمیسیون توسعه علم و فناوری» سازمان ملل متحد ارائه و پس از جمع‌بندی به «شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد» ارائه می‌شود. نهایتا دستاوردهای ده ساله و چالش‌های نوین در سال2014 به سومین اجلاس سران جامعه اطلاعاتی عرضه می‌شود و به همراه نتایج اجلاس سران اهداف توسعه هزاره در سال 2015 جهت تصویب به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می شود.

موسسه تبیان در اجلاس جهانی wsis

نمایی از اجلاس WSIS 2017

اجلاس 2013 WSIS forumاز تاریخ 13 تا 17 می 2013 (23 تا 27 اردیبهشت 92) به میزبانی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) و همکاری یونسکو، آنکتاد و آژانس توسعه سازمان ملل در شهر ژنو سوییس برگزار شد.

حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس جامعه اطلاعاتی

همان‌گونه که در مقدمه اشاره شد، جمهوری اسلامی ایران در زمان دولت هشتم و با هماهنگی که شورای اطلاع رسانی وقت (با دبیری مهندس جهانگرد) انجام داد، در اجلاس WSIS در سال‌های 2003 و 2005 حضور منظمی داشت. پس از روی کار آمدن دولت نهم، حضور ایران در اجلاس‌های سالانه WSIS forum با وقفه و ناهماهنگی مواجه شد تا این که سازمان فناوری اطلاعات، از سال 1387 مجدداً زمینه را برای حضور هماهنگ ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در این اجلاس فراهم نمود.

همچنین از سال 1390 کمیته‌ای با عنوان «کمیته ملی جامعه اطلاعاتی» با مدیریت سازمان فناوری اطلاعات و عضویت نمایندگانی از سازمان‌های مختلف دولتی تشکیل شد تا پیگیری مصوبات اجلاس سران در سال‌های 2003 و 2005، و حضور تأثیرگذار در تهیه مصوبات اجلاس سران سال 2015 با جدیت بیشتری صورت پذیرد.

در اجلاس 2013 WSIS forum، از حدود 150 نشست برگزار شده، سه نشست تخصصی از طرف جمهوری اسلامی میزبانی گردید:

1- نشست گزارش عملکرد ایران در راستای خطوط عمل WSIS

2- محافظت از کودکان بر خط در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور سخنرانانی از کشورهای مختلف منطقه)

3- نقش فناوری اطلاعات در رشد GDP کشورها در شرایط بحران اقتصادی جهان (به پیشنهاد دانشگاه علم و صنعت ایران)

فرایند حضور موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در 2013 WSIS forum

حضور تبیان در این اجلاس، با پیشنهاد نماینده وزارت ارشاد در کمیته ملی جامعه اطلاعاتی آغاز شد. پس از حضور موسسه تبیان در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال سال 91 و تقدیری که از تبیان در بخش بین‌المللی نمایشگاه صورت گرفت، نماینده وزارت ارشاد در کمیته ملی جامعه اطلاعاتی ضمن حضور در موسسه تبیان و ارائه گزارشی از حضور ایران در اجلاس‌های WSIS، این پیشنهاد را مطرح نمود که فعالیت‌‌های صورت گرفته در موسسه تبیان می‌تواند به عنوان بخشی از گزارش جمهوری اسلامی در 2013 WSIS forum مطرح شود.

بر این اساس، از سه نشست تخصصی که قرار بود به میزبانی جمهوری اسلامی برگزار گردد، حضور تبیان در دو نشست موثر تشخیص داده شد:

1- گزارش رسمی سالانه جمهوری اسلامی ایران

2- نشست تخصصی محافظت از کودکان در اینترنت

با مکاتبه ای که با دبیر کمیته ملی جامعه اطلاعاتی صورت گرفت، تبیان آمادگی خود را برای حضور در این اجلاس، و ارائه سخنرانی در دو نشست فوق‌الذکر اعلام نمود. پیرو این مکاتبه، نماینده تبیان در جلسات کمیته ملی جامعه اطلاعاتی حضور پیدا کرد و به تشریح برنامه تبیان در این نشست‌ها پرداخت که نتیجتاً، ارائه تبیان جزء بخش‌های مصوب دو نشست فوف به ITU اعلام گردید.

حضور موسسه تبیان در اجلاس جهانی 2017 WSIS

با آغاز  WSIS 2017 ؛ از دو روز گذشته نام موسسه تبیان در میان حضار این اجلاس جهانی به چشم می خورد. البته باید متذکر شد که تبیان صرفا به عنوان یک NGO و برای ورود به مارکتینگ جهانی و برای ارائه زندگی بهتر با بهره گیری از فرهنگ دینی و ملی کهن، در این اجلاس شرکت کرده است.

نماد WSIS

در آخر بد نیست بدانید نماد WSIS هم پنج عدد 1 است که یک 0 را احاطه کرده ‌اند، 1ها هر کدام به رنگی هستند به نشانه 5 قاره. نماد WSIS از جزئی‌ ترین واحد اطلاعات یعنی 0 و 1 استفاده کرده تا وحدت قاره ‌ها را نشان دهد.