تبیان، دستیار زندگی
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأكید بر اینكه امسال هدایت تحصیلی ، دانش آموزان توصیه ای است، گفت: دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی اجباری ندارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدایت تحصیلی امری توصیه ایست / دانش آموزان در انتخاب رشته، اختیار دارند

هدایت تحصیلی امری توصیه ایست

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأكید بر اینكه امسال هدایت تحصیلی، دانش ‌آموزان توصیه ‌ای است، گفت: دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی اجباری ندارند.

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهدی فیض در توضیح توصیه ای بودن امر هدایت تحصیلی گفت: هنگامی كه  مجموعه سوابق و اطلاعات دانش‌ آموز تكمیل شود، گزینه‌ های اول تا آخر به او پیشنهاد می ‌شود.

وی با اشاره به این مطلب كه امسال حد نصاب رشته های تحصیلی ارتقا یافته است، توضیح داد: به طور مثال، ورود به رشته علوم تجربی مستلزم آن است كه میانگین نمره 3 ساله دانش آموز در درس علوم در متوسطه اول 14 باشد و در رشته ریاضی، میانگین نمره درس ریاضی باید 14 باشد.

فیض با اشاره به اینكه براساس اولویت ‌بندی رشته‌ های تحصیلی، دانش ‌آموزان برای انجام ثبت‌ نام گروه بندی می شوند، افزود: هر یك از گروه ها یك هفته مهلت ثبت نام دارند و پس از پایان مهلت گروه اول، نوبت به گروه بعدی می رسد.

وی از تغییر احتمالی در الگوی توسعه متوازن خبرداد وگفت: سال گذشته، هدایت تحصیلی بر مبنای الگوی توسعه متوازن تعریف شده بود، اما در سال جاری  براساس آمار ثبت ‌نام، آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها موظف می باشند، حداكثر ظرفیت برای پاسخ دهی به تفاضای دانش ‌آموزان برای اولویت اول رشته انتخابی را مهیا كنند و این امر است كه فاصله گرفتن از الگوی توسعه متوازن را اجتناب ناپذیر می سازد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از طراحی دو فرم مخصوص برای دانش ‌آموزان خبر داد و تصریح كرد: یكی از این فرم ‌ها توصیه‌‌ نامه هدایت تحصیلی است كه به دانش ‌آموز رشته تحصیلی خاصی را پیشنهاد می‌كند و در این فرم، تنها شخص دانش آموز مطرح است و فرم دوم، اولویت زمان مراجعه برای ثبت ‌نام به مدرسه كه در این فرم، مقایسه دانش آموز با دانش آموزان دیگر در همان منطقه مد نظر می باشد كه اولویت ثبت نام را برای او مشخص می كند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اعلام كرد:‌ دانش‌ آموزان مختار هستند به رشته مورد علاقه خود بروند و آموزش و پرورش خود را موظف می ‌داند، ظرفیت حداكثری برای دانش ‌آموزان را مهیا كند.

وی در بخش دیگری از سخنان، خود نقش مهم مشاوران در هدایت تحصیلی دانش ‌آموزان را متذكر شد و گفت: وظیفه مشاوران آن است كه دانش ‌آموزان و خانواده ‌ها را نسبت به پیامد تصمیم خود در امر هدایت تحصیلی آگاه سازند.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی