تبیان، دستیار زندگی
قارچ کلاهک مرگ که پس از باران های شدید در میان جنگل ها و چمنزارهای کالیفرنیا به وفور دیده می شوند، در نگاه اول گیاهانی خوشمزه به نظر می آیند که می توان با کمک آنها غذایی دلچسب پخت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این خطرناک ‌ترین قارچ جهان است

این خطرناک ‌ترین قارچ جهان است

 قارچ کلاهک مرگ که پس از باران ‌های شدید در میان جنگل ‌ها و چمن زارهای کالیفرنیا به وفور دیده می‌ شوند،‌در نگاه اول گیاهانی خوشمزه به نظر می‌ آیند که می ‌توان با کمک آن ها غذایی دلچسب پخت.

براساس گزارش ساینس الرت، قارچ amanita phalloides در ظاهر گیاهی بی ‌خطر است اما افرادی كه آن را به اشتباه مصرف می ‌كنند، ‌دچار تهوع شدید شده و پس از چند روز كبد آن ها تحت تاثیر سم قوی قارچ دچار آسیب ‌دیدگی شدید می ‌شود.

از میان 14 فردی كه در آمریكا قربانی این قارچ سمی شده‌ اند، به راحتی و با شستشوی دستگاه گوارشی از مرگ جان سالم به در بردند. سه نفر كبد‌های خود را از دست داده و در لیست پیوند كبد قرار گرفتند و یكی از آن ها كه دختری 18 ماهه بود، به آسیب دائمی اعصاب دچار شد.

هیچ ‌یك از این 14 نفر جان خود را از دست نداده ‌اند، با این‌ همه مركز كنترل و پیشگیری از بیماری ‌ها تخمین زده ‌است كه این قارچ كه در سر تا سر جهان می ‌توان آن را یافت، عامل 90 درصد از مرگ و میرهای ناشی از مصرف قارچ ‌های سمی در جهان است. سم این قارچ ‌ها به واسطه پخت و پز از بین نمی ‌روند و در عین حال ظاهر قارچ‌ ها شباهت زیادی به قارچ‌ های خواركی دارد.

در درمان ‌های بالینی از گیاهی به نام خار شیری به عنوان پادزهر استفاده می ‌شود با این ‌همه این گیاه نیز برای افرادی كه قارچ كلاهك مرگ را مصرف كرده ‌اند، درمانی قطعی به شمار نمی ‌رود.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی