تبیان، دستیار زندگی
سیده زینب موسوی كه با كاراكتر امپراطور کوزکو به شهرت رسیده یكی از شركت كنندگان مسابقه خنداننده شو است. آیا او واقعا به خاطر استندآپ های مجازی اش از راه یابی به دور بعد باز می ماند؟ خبرهای درگوشی می گویند بله. تصمیم رامبد جوان و دوستان چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه امپراطور کوزکو درخنداننده شو

سیده زینب موسوی كه با كاراكتر امپراطور کوزکو به شهرت رسیده یكی از شركت كنندگان مسابقه خنداننده شو است. آیا او واقعا به خاطر استندآپ های مجازی اش از راه یابی به دور بعد باز می ماند؟ خبرهای درگوشی می گویند بله. تصمیم رامبد جوان و دوستان چیست؟

بخش سینما و تلویزیون تبیان
امپراطور کوزکو،سیده زینب موسوی

این گزارش دو وجه دارد؛ روی نخست شایعه ای است كه درباره سرنوشت سیده زینب موسوی شركت كننده مسابقه «خنداننده شو» شكل گرفته و روی دیگر به كاراكتر امپراطور کوزکو اختصاص دارد. احتمالا این نام برای تان آشنا است؛ او در تلگرام كانالی دارد و به تناوب استندآپ به اشتراك می گذارد. چادر به سر است ، تنها بینی و بخشی از گونه اش دیده می شود و چهره اش تا پیش از «خندوانه» رونمایی نشده بود. با لهجه قمی حرف می زند و با اتفاقات روز شوخی می كند. همین سبقه «ظاهرا» برایش گران تمام شده و شایعه ای شكل گرفته تا «اتوماتیك» از مسابقه خارج شود.

رونمایی از امپراطور کوزکو

مسابقه «خنداننده شو» برنامه «خندوانه» فرصتی پیش روی سیده زینب موسوی گذاشت تا استعداش را به طور جدی محك بزند. در مرحله مقدماتی درخشید و در جمع 16 نفره قرار گرفت. اجرای پنج شنبه شب او با استقبال مواجه شد و حالا كه دور اول مسابقه به پایان رسیده و نیز با توجه به محبوبیت پیشین او، شانس عبور  سیده زینب موسوی از این مرحله بالا است. او تا پیش از این علاقه ای به انتشار تصویر از خود نداشت اما چندی پیش تمرین گروه شان در «خنداننده شو» را به اشتراك گذاشت. پنج شنبه بعد از مسابقه و برای بالا بردن آرا ، فیلم اجرای استندآپ را در كانال«امپراطور کوزکو» بارگذاری كرد تا به طور رسمی چهره اش دیده شود.

شایعه حذف اجباری

برای خبرنگار جماعت خبرهای در گوشی در طول روز به وفور یافت می شود. قاعدتا مبنا این است كه برای اطلاع از صحت و سقم آن به منبع مورد وثوق رجوع كنیم. درباره شایعه حذف اجباری سیده زینب موسوی از مسابقه «خنداننده شو» سراغ علی احمدی تهیه كننده «خندوانه» رفتیم. تماس گرفتیم و پیامك فرستادیم اما موفق به برقراری دیالوگ نشدیم. تماس مجدد هم در آخرین لحظه تنظیم گزارش افاقه نكرد...  اگر كانال تلگرامی «امپراطور کوزکو» را دیده باشید احتمالا می دانید دلیل شكل گیری شایعه حذف موسوی از «خنداننده شو» چیست. شیوه استندآپ خانم موسوی به مذاق خیلی ها خوش می آید، نكات بامزه ای در آن یافت می شود، به مرور اجرایش پخته تر شده اما مخالفانی هم دارد. حالا شایعه ها می گوید برخی به تهیه كننده فشار می آورند كه نباید این خانم به مرحله بعد راه یابد. شاید توجیه شان كیفیت پوشش موسوی است وگرنه متن هایش چارچوب ها را رعایت می كند.

سابقه امپراطور کوزکو

این بخش از گزارش برای كسانی است كه با كاراكتر زینب موسوی آشنایی ندارند. سال پیش شهرت موسوی( كه آن زمان كسی نام و چهره اش را نمی دانست و حتی برخی گمان می كردند مرد است!)عمومی شد. او در قالب یك پیرزن قمی رفته كه چادری بر سر دارد و چهره اش زیر آن پنهان است و با اتفاقات روز شوخی می كند. شخصیت های ثابتی از جمله همسرش ،‌در استندآپ ها حضور دارند و روی برخی اجراهایش نقد و كنایه به اتفاقات دور و بر است. او آذرماه سال پیش با روزنامه فناوران اطلاعات گفت و گویی انجام داد و تعریف كرد علاقه فراوانی به انیمیشن «زندگی تازه امپراتور» و شخصیت امپراطور کوزکو که بددهن، حسود و خودخواه است،‌دارد.  موسوی نام و برخی خصلت های این شخصیت را عاریت گرفته و ایرانیزه شان كرده است. در دانشگاه یك كلیپ طنز ضبط كرده بوده و بخشی از آن را در فضای مجازی منشتر می كند و همین باعث كشف استعداد او از سوی صاحب یكی از كانال های پرمخاطب می شود و مسیرش تغییر می كند:« در اولین ویدیوها اصلا کاراکتر من یک پیرزن قمی نبود، کم کم این کاراکتر شکل گرفت و کامل شد و داخل یک قالب خاص رفت. درواقع می‌توان گفت کوزکو ترکیب چندین شخصیت است، نه یک شخص خاص. در راستای تکمیل کردن کاراکتر، شخصیت‌های جدید مثل جواد و سکینه و دیگران هم کم کم اضافه شدند و ممکن است این خانواده بزرگتر هم بشود.» كانال او الان بیش از 100 هزار عضو دارد و آن طور كه می گوید ده ها نفر هر روز برایش پیام می فرستند.

استندآپ موسوی در خنداننده شو

احتمالا می دانید و درباره اش نوشته ایم:‌برنامه «خندوانه» از هفته پیش پخش مسابقه «خنداننده شو» را كلید زد و پنج شنبه نوبت به اجرای استندآپ سیده زینب موسوی رسید. او اجرایش را با خاطره ای از دوستی خیالی شروع كرد و كمی بعد پای عمه اش را وسط كشید. صدای عمه برای كسانی كه امپراطور کوزکو را دنبال می كردند آشنا بود اما موسوی سعی می كرد مرزی میان عمه و كوزكو قائل باشد. چند لحظه بعد شخصیتی به نام حاج مصیب با صفت «جان جانان» از زبان عمه بیان شد و جای شبهه ای نماند كه موسوی همان كوزكو است. می دانید كه صفت «جان جانان» را موسوی در ویدئوهای قبلی اش برای هسمر عمه به كار می برد. موسوی اجرایش در «خندوانه» را در كانال امپراطور کوزکو به اشتراك گذاشت و این گونه از خودش رونمایی كرد. نتیجه اجرای موسوی در «خنداننده شو» مورد استقبال سرگروه ها (رامبد جوان، حسن معجونی، اشكان خطیبی و شقایق دهقان) قرار گرفت و تماشاچی ها این اجرا را پسندیدند. اجرای موسوی ضعف هایی دارد اما در مجموع نتیجه كار او جزو پنج استندآپ برتر است و شانس صعود به مرحله بعد را دارد. نكته دیگر این كه پیش از حضور شركت كننده ها روی استیج، محمود كریمی از تجربه اجراهای پیشین می پرسد اما خانم موسوی اشاره مستقیم به سبقه اش نكرد.

تصمیم رامبد و تیمش چیست؟

تلاش برای انجام گفت و گو با تهیه كننده «خندوانه» میسر نشد اما بر اساس سابقه لیگ هایی كه «خندوانه» راه انداخته می توان به سلامت نتایج «خنداننده شو» امید داشت. آیا تهیه كننده برنامه و رامبد جوان در برابر فشارهای احتمالی برای حذف سیده زینب موسوی كوتاه می آیند؟ اصلا استدلالی كه برای حذف او آورده می شود، قابل اتكا است؟ برای كسانی كه بیننده مسابقه نبوده اند می گوییم، شركت كننده های «خنداننده شو» با رای مردم به دور بعد می روند و عوامل برنامه در حذف یا انتخاب تاثیری ندارند. رامبد جوان، حسن معجونی، اشكان خطیبی و شقایق دهقان سرگروه هستند و اعضای چهار نفره تیم شان را برای رقابت آماده می كنند. حالا اما شایعه حذف اجباری سیده زهرا موسوی وجاهت مسابقه را زیر سوال برده؛‌مسابقه ای كه مرحله اول آن غالفگیر كننده شروع شد و در اوج به پایان رسید. اگر حاشیه هایی این چنین و انتقادهایی درباره شوخی اجراها جدی گرفته نشود و شبكه نسیم پشت مسابقه بایستد، در مرحله بعد بمب «خنداننده شو» پر صدا تر است و شاهد هنرنمایی جذاب تر استعدادهای كمدی كشورمان خواهیم بود.


منبع: هفت صبح / احمد رنجبر