تبیان، دستیار زندگی
نشست صمیمانه هنرمندان در کمیته هنری با حضور استاد رسولی برگزار شد که وی ضمن بررسی نقاشی خط در مورد ارزش هنری یک اثر نیز مباحثی را مطرح کرد و گفت: نوشتن یک جزء قرآن در یک صفحه ارزش هنری آن را کم می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نشست کمیته هنری مطرح شد: نوشتن یک جزء قرآن در یک صفحه ارزش هنری آن را کم می‌کند

نشست صمیمانه هنرمندان در کمیته هنری با حضور استاد رسولی برگزار شد که وی ضمن بررسی نقاشی خط در مورد ارزش هنری یک اثر نیز مباحثی را مطرح کرد و گفت: نوشتن یک جزء قرآن در یک صفحه ارزش هنری آن را کم می‌کند.

هومن بهلولی- روابط عمومی

محمد جلیل رسولی

به گزارش تبیان و به نقل از ستاد خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، دومین نشست از سری نشست های صمیمی هنرمندان با محوریت هنر و قرآن روز پنج شنبه هجدهم خردادماه با حضور استاد برجسته خط – نقاشی محمد جلیل رسولی در محل کمیته هنری برگزار شد.

استاد رسولی در ابتدای نشست با اشاره به گونه ای از آثار که بعضا در معاونت فرهنگی قرآن و عترت کار می شود نظیر کتابت قرآن در قطع های بزرگ یا نوشتن سوره ای از قرآن روی دانه برنج گفت: هنر به بزرگی و کوچکی نیست بلکه ارزش هنر به عیار آن است. در هر هنری برای مثال مجسمه سازی فرقی نمی کند در اندازه های بزرگ یا کوچک کار کنید بلکه آنچه اهمیت دارد آناتومی صحیح است.

خالق نام نوشت فیلم محمد رسول الله با بیان اینکه اینگونه آثار بیش از آنکه ارزش هنری داشته باشند تقریبا مهارت هستند گفت: تعریف مهارت با هنر متفاوت است. برای مثال نوشتن یک جزء از قرآن داخل یک صفحه خیلی ارزش هنری ندارد چراکه بعد خلاقه آن کم رنگ است و خیلی هم استفاده آن مشخص نیست.

وی در همین رابطه با اشاره به برگ هایی از قرآن بایسنغری که در بخش گنجینه موزه ملک کمیته هنری به نمایش گذاشته شده خاطرنشان کرد: یکی از زیبایی های هنر که مورد علاقه من است نشان دادن اصالت اندازه است که در این قرآن به حد اعلی آن را مشاهده می کنیم.

استاد رسولی در بخش دیگری از سخنان خود عیار هنری خط نستعلیق را نسبت به دو شیوه نسخ و ثلث در سطح والاتری ارزیابی کرد و گفت: شخصا خیلی علاقه مندم تجربه کتابت قرآن با خط نستعلیق را داشته باشم. نوشتن قرآن به خط نستعلیق کار بسیار مشکلی است و مهارت خاصی لازم دارد که از هر کسی ساخته نیست. البته کتابت قرآن خلوص ویژه ای می طلبد و افتخار آن نصیب هرکسی نمی شود.

بر اساس این گزارش استاد محمد جلیل رسولی با ذکر این نکته که هنر امری است که با احساس آدم در ارتباط است و روح هنرمند در آثار دمیده می شود گفت: در اروپا برخی تجربه های گرافیکی دیده ام که با استفاده از نرم افزارهای خوشنویسی انجام شده است. می خواهم بگویم در این نوع تجربه ها تکنولوژی معمولا روح آثار را از آن ها می گیرد و نتیجه، اثری خشک و بی روح می شود.

این استاد برجسته خط – نقاشی با اشاره به اینکه انجمن های رسمی خوشنویسی مایل نیستند هنر خط – نقاشی را به رسمیت بشناسند یادآور شد: هنر خط – نقاشی قدمتی پانصد ساله دارد و برخلاف باور غلط خیلی ها به هیچ وجه هنر نوظهری نیست.

وی در همین رابطه افزود: متأسفانه شرایط به گونه ای است که کار هنرمند باید به قدری قدرت داشته باشد که به خودی خود وارد جامعه شد و خودش خود را معرفی کند وگرنه هیچ نهادی قرار نیست از کار شما حمایت کند.

رسولی با بیان اینکه کسانی که می گویند هنر خط – نقاشی به بن بست رسیده است، خودشان به بن بست رسیده اند اظهار داشت: نقاشی – خط بسیار هنر وسیعی است و هنوز آنقدر جای کار دارد که خود من اگر برای پانصد سال آینده عمر داشته باشم بازهم فرصت ندارم ایده هایی که در ذهنم است را پیاده سازم.

وی با اشاره به جشنواره های متعددی که داوری آن ها را در کشورهای اسلامی برعهده داشته یادآورد شد: در حال حاضر هرمندان کشورهای عربی آثار خط – نقاشی بسیار قدرتمندی خلق می کنند که به لحاظ هنری بسیار عیار بالایی دارند.

در انتهای نشست گپ و گفتی خودمانی بین حاضران در نشست و استاد رسولی برگزار شد.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» ٨ تا ٢٦ خردادماه سال جاری (همزمان با دوم تا بیست و یکم ماه مبارک رمضان) از ساعت ١٧ تا ٢٤ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به قرآن است.

لازم به ذکر است برای رفاه حال بازدیدکنندگان از نمایشگاه ساعات مترو یک ساعت افزایش یافته و علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند در ساعات فعالیت نمایشگاه با تلفن‌های گویای ٨٨٤٩٦٣٩٣، ٨٨٤٩٦٣٩٥ و ٨٨٤٩٦٣٩٧ تماس حاصل نمایند.