تبیان، دستیار زندگی
شامگاه ١٤ خردادماه نشست صمیمی با حضور نصرالله افجه ای در محل کمیته هنری با حضور دست اندرکاران و مسئولان نمایشگاه قران، هنرمندان و شاگردان ایشان برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استاد افجه‌ای در نشست صمیمانه نمایشگاه قرآن: نوشتن قرآن با خط نستعلیق ممنوع!

شامگاه ١٤ خردادماه نشست صمیمی با حضور نصرالله افجه ای در محل کمیته هنری با حضور دست اندرکاران و مسئولان نمایشگاه قران، هنرمندان و شاگردان ایشان برگزار شد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

استاد افجه‌ای در نشست صمیمانه

بخش هنری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با تاکید برآنکه بهترین و موثرترین راه برای انتقال مفاهیم و آموزه های دینی و معنوی قرآن، در قالب هنر می تواند ارائه شود؛ در صدد برگزاری نشست های صمیمانه با حضور هنرمندان و پیشکسوتان هنری برآمده است. به همین منظور در نخستین شب نشستی صمیمانه هنرمندان با استاد افجه ای برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با گپ و گفت صمیمی افجه ای با شاگردانش همراه بود بخشی از آثار یکی از شاگردان او مورد بررسی قرار گرفت و حاضران نظرات خود را در این خصوص اعلام کردند.

این نشست که با مدیریت علی تن برگزار شد با سوالات حاضران ادامه یافت چنانکه برخی درخصوص آثار فردی و سایر آثاری که در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به نمایش درآمده است به گفت و گو نشستند.

در ادامه نیز، افجه ای با اشاره به نگارش قرآن با خط نستعلیق گفت: با نوشتن قرآن به خط نستعلیق مخالف هستم چراکه نستعلیق، اعراب پذیر نیست.

او باتاکید برآنکه، شخصی که قرآن می خواند باید بتواند تمام کلمات را به راحتی و به سادگی بخواند اظهار کرد: قرآن باید به خط ثلث، ثلث محقق نوشته شود چنانکه نفیسترین آثار با این خطوط در تاریخ نگاشته شده اند.

افجه ای با اشاره به نگارش قرآن توسط استادش، به خط نستعلیق گفت: هرچند استاد حسن، ٤ قرآن به خط نستعلیق نوشته است و من نیز نمی خواهم منکر این امر شوم و نمی گویم نوشتن قرآن به خط نستعلیق بد است بلکه می خواهم بگویم او هنرنمایی کرده است.

این خوشنویس پیشکسوت تاکید کرد: اگر بخواهیم قرآن را به عنوان کتابی تزیینی در خانه داشته باشیم یا به عروس هدیه دهیم می توانیم قرانی به خط نستعلیق داشته باشیم اما اگر بخواهیم قرآن را بخوانیم باید قرآنها به خط ثلث و ثلث محقق باشد.

به گفته او، نه تنها در کتابت قرآن بلکه درخصوص نوشتن حافظ نیز با مشکلاتی روبه رو هستیم چنانکه در بسیاری از موارد می بینیم، نمی توان حافظهای موجود در بازار را بخوانیم و این به دلیل استفاده نادرست از خطوط است.

افجه ای تصریح کرد: هر خط کارآیی خود را دارد و در جای خود مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال خطی که برای کتیبه نویسی استفاده می شود شناسنامه و هویت یک مکان را به نمایش می گذارد. از این رو باید دراستفاده از خطوط دقت کرد.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» ٨ تا ٢٦ خردادماه سال جاری (همزمان با دوم تا بیست و یکم ماه مبارک رمضان) از ساعت ١٧ تا ٢٤ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به قرآن است.

لازم به ذکر است برای رفاه حال بازدیدکنندگان از نمایشگاه ساعات مترو یک ساعت افزایش یافته و علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند در ساعات فعالیت نمایشگاه با تلفن‌های گویای ٨٨٤٩٦٣٩٣، ٨٨٤٩٦٣٩٥ و ٨٨٤٩٦٣٩٧ تماس حاصل نمایند.