تبیان، دستیار زندگی
هرچند امام زمان (علیه السلام) بنا بر حکمت های متعدد، مانند آزمایش و استقامت بندگان خدا [بحار الانوار، ج 52، ص 113] اجتناب از پیمان با ستمکاران [بحار، ج 51، ص 152] حفظ اولاد مؤمن از افراد کافر[اثبات الهداة، ج 7، ص
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور امام زمان در مناسک حج به صورت ناشناس

هرچند امام زمان (علیه ‌السلام) بنا بر حکمت‌های متعدد، مانند آزمایش و استقامت بندگان خدا [بحار الانوار، ج 52، ص 113] اجتناب از پیمان با ستمکاران [بحار، ج 51، ص 152] حفظ اولاد مؤمن از افراد کافر[اثبات الهداة، ج 7، ص 105] و ... از نظرها غائب هستند، ولی در بین مردم به‌عنوان حجت زنده و حاضر الهی حضور دارند، که این حضور حضرت به شکل ناشناس است.

بخش مهدویت تبیان
امام زمان

از مصادیق حضور ناشناس حضرت بین مردم، این‌که طبق روایات اسلامی؛ امام زمان(علیه‌السلام) هر سال در موسم حج مثل دیگر مسلمانان مناسک حج را به جای می‌آورد؛ او مردم را می‌بیند؛ اما مردم او را نمی ‌شناسند. چنانکه امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «مردم، امام خود را، نمی‌یابند. وی در مراسم حج حضور پیدا می‌کند. وی آنان را می‌بیند، ولی آنان وی را نمی‌شناسند.»[الکافی، ج ‌2، ص 150] همچنین محمد بن عثمان عَمری (از نوّاب خاص حضرت در غیبت صغرا) می‌گوید: «به خدا سوگند، صاحب الأمر(علیه‌ السلام) همه ساله در موسم حج حضور می‌ یابد. او مردم را می ‌بیند و می ‌شناسد و مردم هم او را می ‌بینند، ولی او را نمی ‌شناسند.»[من لا یحضره الفقیه، ج ‌2، ص 520] به امید روزی که موانع غیبت حضرت برطرف شود و همان ‌طور که حضرت ما را می ‌بینند و می ‌شناسند ما نیز حضرت را ببینیم و بشناسیم.


منبع:
کانال تلگرام مرکز نشر اعتقادات شیعه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.