تبیان، دستیار زندگی

فوتبال بسیجی راه قهرمانی در آسیا

مرحله دوم مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید و هشت تیم جواز حضور در مرحله سوم را کسب کردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال بسیجی راه قهرمانی در آسیا

مرحله دوم مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید و هشت تیم جواز حضور در مرحله سوم را کسب کردند.

بهمن اسدی -بخش ورزشی تبیان
فوتبال بسیجی راه قهرمانی در آسیا

از میان سه نماینده ایران در مرحله دوم تنها تیم فوتبال پرسپولیس توانست موفق به صعود شود و اکنون در میان این هشت تیم ایران فقط یک نماینده دارد. بنا به نتایج به دست آمده و جدای از آنچه در شرق آسیا می گذرد روی کاغذ و با توجه به نتایج به دست آمده قبلی پرسپولیس کمترین شانس را برای حضور در نیمه نهایی دارد.

سه رقیب غرب آسیایی پرسپولیس با سرمایه گذاری هنگفت نه تنها چشم به صعود به مرحله نیمه نهایی دارند بلکه به شدت برای فتح جام بی تابی می کنند.

در نگاهی اجمالی و با توجه به شرایط تیم ها کارشناسان کار سختی پیش روی غرب آسیایی ها برای قهرمانی متصورند. برخلاف پرسپولیس که تا به اینجا هم بیشتر از بحث سرمایه گذاری بر روی توانایی و خلاقیت بازیکنانش پا به این مرحله گذشته، الهلال و الاهلی عربستان و العین امارات با استفاده از بازیکنان خارجی تلاش دارند تا ترمز شرقی ها را بکشند. شرقی هایی که با استفاده از منابع مالی فراوان استفاده از بازیکنان خوب اروپایی و آمریکای جنوبی را در دستور کار دارند.

لیگ قهرمانان آسیا کماکان یکی از ضعیف ترین لیگ های قاره ای است و قهرمانی در آن طبق یک برنامه ریزی نامناسب نیاز به کمی دقت نظر دارد.

هشت تیم حاضر در مرحله یک چهارم نهایی روز 16 خرداد ماه چشم به جام های قرعه کشی خواهند دوخت تا رقیب خود را بشناسند. طبق برنامه غربی ها تا مرحله نهایی رودر روی شرقی ها قرار نخواهند گرفت و به این طریق نهایتا آسیا به دو دسته تقسیم شده تا فقط در فینال این دو نیمه همدیگر را ملاقات کنند.

بنابر این پرسپولیس چشم انتظار است تا طبق قرعه یکی از سه تیم الهلال یا الاهلی عربستان یا العین امارات را به عنوان رقیب این مرحله رودر روی خود ببیند.

فرصت باقیمانده کوتاه و حریفان به شدت در پی تقویت خود، تا چشم بر هم بزنیم هنگامه مسابقات سخت از راه می رسد. فراموش نکنیم که فرصت خوبی داریم. طوری عمل نشود که بازهم حسرت پیش روی فوتبالمان باشد. 

اظهار نظرها در این خصوص زیاد است. با توجه به مشکلات پیش روی ایران و عربستان برخورد به دو تیم این کشور حساسیت های زیادی ایجاد می کند و از آن مهم تر میزبانی را از پرسپولیس مس گیرد.(دو تیم در کشور ثالث بازی می کنند). بازی احتمالی با العین هم با توجه با نتیجه بازی این تیم برابر استقلال حتما با چاشنی حاشیه خواهد بود.

با عبور از ماجرای قرعه کشی و بازی های سخت این مرحله باید به موضوع مهم توقعات از پرسپولیس برای موفقیت در این جام اشاره داشت. قرمزها با وجود طرفداران پرشمارشان که آنها را شاید در رده نخست در سطح آسیا قرارداده اما توفیقی در آسیا نداشته اند و این نقطه تاریک کارنامه پرسپولیس است. نقطه ای که باید روزی پاک شود. چه بهتر این که این حادثه هر چه زودتر مثلا همین دوره اتفاق افتد.

قرمزهای پایتخت در شرایطی به سر می برند که بهترین تیم سالهای اخیر را تشکیل داده اند. دو فصل بازی خوب و روان و قهرمانی زودهنگام که با ثبت انواع و اقسام رکوردشکنی ها همراه بوده پرسپولیسی ها را امیدوار به روزهای بهتر کرده است. تنها نماینده ایران که البته نواقصی هم در ترکیب خود دارد با وجود بازیکنانی موثر در خطوط مختلف قدرت کاری بزرگ را دارند به شرطی که به جای جنگ و جدال های امروزی بر سر بحث مدیریت این تیم حواس خود را به مسابقات مهم در پیش بدهند.

متاسفانه فوتبال ایران یکبار در آستانه موفقیت با سپاهان در لیگ آسیا قبل از رویارویی با حریفان از درون ضربه خورد و تیم خوبی که قلعه نویی آماده کرده بود متلاشی شد تا ما جام را در دست دیگر تیم ها ببینیم. اکنون به نظر می رسد تا پرسپولیس هم در همین مسیر گام برمی دارد تا باورکنیم دست هایی خارج از محیط فوتبال در کارند تا ایران و ایرانی دستیابی به جام آسیا را سراب و رویا ببیند.

ادعای فتح جام توسط پرسپولیس اگرچه چندان منطقی و طبق معادلات موجود ممکن نیست اما نباید دور از ذهن هم باشد. این اتفاق خجسته برای فوتبال ایران روی خواهد داد اما برای تحقق آن باید نسخه ای داشت. نسخه آن نیز خیلی پیچیده نیست. دور از دسترس هم نیست. نمونه هم دارد. جوانان مستعد ایرانی در سالهایی نه چندان دور در دفاع مقدس این را ثابت کردند.

قصد نداریم زمین فوتبال را با میدان جنگ، خون و خون ریزی مقایسه کنیم و اعتقاد داریم که ورزش و مسابقه ورزشی محلی برای تحقق دوستی ملت هاست.اما " فرمول" ساده اما عجیب رقم خورده در ایام دفاع مقدس(تلاش بسیجی وار) دستاورد ساده ای نیست که از کنار آن به راحتی عبور کنیم.

فوتبالیست های با استعداد ایرانی امروز می توانند با مرور آنچه در آن ایام گذشت باور کنند که با تلاش و از خودگذشتگی می توان بر همه داشته های حریفان غلبه کرد. 

اصولا حتی در این شرایط این قیاسی درست نیست. اگر آن روزها ایثارگران با از جان گذشتگی پا به میدان گذشتن امروز سفیران ورزشی ایران با چند ماه تمرین و ممارست، یکدلی و یک رنگی، حمایت همه جانبه مسئولان و طرفداران، دوری از حاشیه، جدی گرفتن موضوع و رعایت اصول فنی و اخلاقی (دریک کلام فوتبال بسیجی) می توانند در انجام کار بزرگ موفق باشند.

برای تحقق این هدف به جای تضعیف پرسپولیس باید مددکارش بود. به دنبال تقویت روحی و تدارکاتی تیم بود. باید این را به عنوان ماموریت بزرگ به بازیکنان دیکته کرد. موفقیت در این راه قطعا برای همه خوب است اما بازیکنان بیشترین بهره را خواهند برد. آنها علاوه بر ثبت یک نمره خوب در کارنامه ورزشی خود بهترین فرصت را برای بروز توانایی ها و حتی مورد توجه قرار گرفتن در سطح بین المللی را پیش رو خواهند دید.

فرصت باقیمانده کوتاه و حریفان به شدت در پی تقویت خود، تا چشم بر هم بزنیم هنگامه مسابقات سخت از راه می رسد. فراموش نکنیم که فرصت خوبی داریم. طوری عمل نشود که بازهم حسرت پیش روی فوتبالمان باشد. 

حسن روشن ملی پوش اسبق فوتبال ایران پیش از جام جهانی آرژانتین در مصاحبه ای گفت: ما با حریفان روبرو هستیم که مثل ما دو پا دارند. چرا باید خود را از پیش باخته بدانیم؟"

 

باورمان نمی شد که روزی این مثال را که در آن دوران برای شماره یک های جهان استفاده شد امروز برای رویایی با تیم های عربستانی و اماراتی به کار ببریم.