تبیان، دستیار زندگی
درباره فیلم هایی که به پرده می آیند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکران زنانه

درباره فیلم هایی که به پرده می آیند

از چهارشنبه پیش «مادر قلب اتمی» علی احمد زاده اکران شد و از دو روز دیگر فیلم های «رگ خواب» حمید نعت الله و «زیر سقف دودی» پوران درخشنده به نمایش در می آیند. قهرمان هر سه فیلم زنان هستند که در دو اثر نقش محوری دارند. «پرسه در حوالی من» غزاله سلطانی نیز از هفته پیش وارد چرخه اکران شده.

منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان
رگ خواب

رگ خواب 

کارگردان: حمید نعمت الله  

بازیگران: لیلا حاتمی، کوروش تهامی، حمیدرضا آذرنگ، الهام کردا

ماجرای فیلم: داستان «رگ خواب» درباره زنی است که از شوهرش جدا شده و مردی در زندگی او پیدا می شود. این فیلم سال پیش در جشنواره فجر مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و لیلا حاتمی بخاطر آن سیمرغ گرفت. «رگ خواب» بهترین فیلمی است که در ترکیب جدید قرار گرفته. برگ برنده «رگ خواب» علاوه بر قصه پرکشش بازی متفاوت کوروش تهامی و لیلا حاتمی است. حاتمی در این فیلم قالب همیشگی‌اش را شکسته و در نقش دختری بی اعتماد بنفس، تنها و دست و پا چلفتی ظاهر شده. دختری که حاضر است هرکای بکند اما مورد توجه قرار بگیرد. ویژگی اصلی نقش حاتمی در «رگ خواب»، تغییر تدریجی احساسات و ترس‌هاست. او از سطحی پایین تر از صفر شروع می‌کند، در دوره عشق‌ورزی به اوج می‌رسد و نهایتا به دوره زیر صفر برمی گردد. حالات، رفتار، شیوه صحبت کردن، احساسات و نهایتا رسیدن به استیصال و اوج درماندگی او در نقش مینا باورپذیر و ملموس است.

زیر سقف دودی

کارگردان: پوران درخشنده

بازیگران: فرهاد اصلانی ، مریلا زارعی،بهنوش طباطبایی،شهرام حقیقت دوست،حسام نواب صفوی،آزیتا حاجیان، فریبا متخصص

ماجرای فیلم: هر آن چه پوران درخشنده ساخته سویه ای اجتماعی داشته اند و اشاره هر فیلم به معضلی اجتماعی بوده است. این بار «زیر سقف دودی » بحران طلاق عاطفی میان زوج ها را محور قرار داده است. شیرین که در زندگی خانوادگی با فرزند و همسرش به تدریج دچار مشکل می‌شود، به دنبال پیدا کردن راهی برای ایجاد ارتباط با آنهاست، که موفق نمی‌شود و به بحران می‌رسد. تلاش مجدد او برای برون رفت او از این بحران او را با چالش جدیدی رو به رو می‌کند. مریلا زارعی ا زجشنواره سی و پنجم برای این فیلم سیمرف گرفت. مریلا زراعی در «زیر سقف دودی» نقش زنی را بازی می كند كه رابطه اش با همسرش به بن بست خورده و همین او را به مرز افسردگی رسانده است.خانه دار است و به شرایط تن داده و پذیرفته كه بحران عاطفی میان او و همسرش راه چاره ای ندارد. پس زندگی روزمره اختیار كرده و دل و دماغی برای رسیدن به ظاهر خود را ندارد تا جایی كه اطرافیان و حتی پسر او متوجه رابطه سرد پدر و مادر می شود. دو  نكته ویژه در بازی زراعی وجود دارد؛‌یكی تبحر او در نشان دادن خلوت های یك زن مستاصل است و دیگری جایی است كه طغیان می كند و با همسرش (فرهاد اصلانی) گلاویز می شود.

مادر قلب اتمی

کارگردان: علی احمد زاده

بازیگران: محمدرضا گلزار، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی و مهرداد صدیقیان

ماجرای فیلم: فیلم «مادر قلب اتمی» با مهمونی کامی آغاز می‌شود که قصد دارد ایران را برای همیشه به مقصد تونس ترک کند.«مهمونی کامی» نام اولین فیلم بلند علی احمدزاده است که بنا به دلایلی اجازه اکران عمومی پیدا نکرد.فیلمنامه «مادر قلب اتمی» که در سال 1393 تولید و تاکنون موفق به دریافت پروانه نمایش نشده بود را علی احمدزاده و مانی باغبانی به صورت مشترک نوشته‌اند.

پرسه در حوالی من

کارگردان: غزاله سلطانی

بازیگران: مهراوه شریفی نیا، بهناز جعفری، سوسن مقصودلو، نسرین نکیسا، بهرام سروری نژاد، آتوسا راستی، بابک قادری، مریم نورمحمدی

ماجرای فیلم: پرسه در حوالی من» اولین ساخته بلند سینمایی غزاله سلطانی محسوب می‌شود که سال گذشته آماده نمایش شد و حالا در گروه «هنر و تجربه» روی پرده آمده. «پرسه در حوالی من» نیز حال و هوایی زنانه دارد و درباره دنیای زنی است که در آستانه سی سالگی در دل تهرانِ امروز، به دنبال رویای خود می‌رود.