تبیان، دستیار زندگی
رئیس قوه قضائیه با بیان اینكه اظهارات برخی نامزدها در جریان رقابت های انتخاباتی برخلاف امنیت ملی بود و از برخی خطوط قرمز نظام عبور شد، طرح برخی مباحث نظیر رفع حصر را خارج از حدود اختیارات نامزدها دانست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوی فتنه‌های پسا انتخاباتی می‌آید

رئیس قوه قضائیه با بیان اینكه اظهارات برخی نامزدها در جریان رقابت‌های انتخاباتی برخلاف امنیت ملی بود و از برخی خطوط قرمز نظام عبور شد، طرح برخی مباحث نظیر رفع حصر را خارج از حدود اختیارات نامزدها دانست...

پیشخوان خبر تبیان
لاریجانی

رئیس قوه قضائیه با بیان اینكه اظهارات برخی نامزدها در جریان رقابت‌های انتخاباتی برخلاف امنیت ملی بود و از برخی خطوط قرمز نظام عبور شد، طرح برخی مباحث نظیر رفع حصر را خارج از حدود اختیارات نامزدها دانست و گفت: موضوع رفع حصر مسیر خاص خود را دارد و به فرض عدول شورای عالی امنیت ملی از مصوبه خود، كار قوه قضائیه برای رسیدگی قضایی آغاز می‌شود.

پیش از این آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه 25‌اردیبهشت مسئولان عالی قضایی، با ابراز تأسف از اقدامات برخی نامزدها در جریان مناظره‌ها و سخنرانی‌ها كه برخی نهادهای اصلی انقلاب از جمله قوه قضائیه آماج حملات ناجوانمردانه قرار گرفت، گفته بود: اینجانب به عنوان رئیس قوه قضائیه تاكنون در مقابل این هجمه‌های بی‌اساس و برخلاف موازین و بلكه مجرمانه، برای مصالح نظام سكوت اختیار كرده‌ام و البته تا پایان انتخابات نیز این سكوت را ادامه خواهم داد، اما در زمان خود آنچه را كه باید گفت، خواهم گفت. امروز رعایت مصالح نظام و انقلاب در هر شرایطی برای ما از هرچیزی مهم‌تر است.

مسئولان موظف به رفع مشكلات مردمند

آیت‌الله آملی‌لاریجانی دیروز در جلسه مسئولان عالی قضایی سكوت خود را شكست و با اشاره به برگزاری باشكوه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ضمن قدردانی از حضور پرشور مردم و مشاركت بالای 70 درصد در این انتخابات، «حفظ امنیت و ابراز اقتدار و همبستگی ملی» را از مهم‌ترین نتایج چنین همایش سراسری عظیم برشمرد و اظهار كرد: همه مسئولان موظفند كه با تمام وجود از مردم كه با فهم و بینش بالا و بصیرت مثال‌زدنی خود به رغم همه مشكلات اقتصادی و معیشتی و همچنین بمباران تبلیغاتی دشمن پای صندوق‌های رأی آمدند، تقدیر كنند و در جهت رفع مشكلات آنان بیش از پیش گام بردارند.

رئیس دستگاه قضا این حماسه‌آفرینی را به مردم و محضر رهبر معظم انقلاب تبریك گفت و خاطرنشان كرد: انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سفر برخی سران كشورهای سلطه به منطقه بود و متأسفانه دیدیم كه چه سخنان سخیفی بر زبان راندند اما مردم بصیر ایران با همت والای خود جواب دندان‌شكنی به آنان دادند و با صدای بلند به دشمنان این كشور «نه» گفتند.

از برخی اتاق فكرها بوی فتنه استشمام می‌شود

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملكرد نامزدهای انتخاباتی و اظهارات آنان در دوران تبلیغات، نسبت به نقض برخی قواعد اخلاقی و همچنین عبور از خطوط قرمز نظام و اظهارات خلاف امنیت ملی ابراز تأسف كرد و گفت: سخنان نامزدها باید در جای خود مورد ارزیابی لازم قرار گیرد. گرچه برخی مدعی هستند كه بسیاری از این اظهارات محصول تب انتخاباتی است و نامزدها مرفوع‌القلم هستند. البته قطعاً این سخن درستی نیست، انتخابات در جمهوری اسلامی با انتخابات در سایر كشورها متفاوت است و قرار نیست كه افراد با توسل به هر وسیله‌ای اهداف و منویات خود را دنبال كنند بلكه «رعایت ارزش‌های دینی و اخلاقی» باید محور همه فعالیت‌ها باشد.

رئیس قوه قضائیه افزود: در فضایی قرار داریم كه عده‌ای به دنبال جریان‌سازی پوپولیستی برای ایستادن در مقابل تصمیمات قانونی نهادهای قانونی كشور هستند. از اتاق‌های فكر آنان خبر می‌رسد كه می‌گویند تا التهابات انتخاباتی باقی است و فضا داغ است، باقی منویات خود را دنبال كنیم و سخنان خود را به كرسی بنشانیم. بنده از چنین فضایی بوی فتنه استشمام می‌كنم. در سال 88 نیز برخی تلاش داشتند با فشارهای پوپولیستی در مقابل نهادهای قانونی بایستند اما از مردم سیلی محكمی خوردند. امروز نیز همین معنا به شكل دیگری بروز كرده است و برخی به دنبال این هستند تا موضوعاتی را كه برای آن راهكار قانونی وجود دارد با فشارهای پوپولیستی پیش ببرند.

شما چه كاره‌اید كه حصر را بشكنید؟

آیت‌الله آملی لاریجانی، موضوع رفع حصر را از جمله این موضوعات دانست و تصریح كرد: همه دیدند كه برخی در مورد این موضوع قبل و حین انتخابات چه كردند و همنوایان آنان چه گفتند. ما این مسائل را هم از دور می‌بینیم و هم از نزدیك شاهد اتفاقاتی كه در پشت پرده رخ می‌دهد، هستیم. ماهیت این كار شبیه همان كاری است كه در فتنه 88 صورت گرفت؛ نقل كرده‌اند كه كاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است كه ما آمده‌ایم حصر را بشكنیم. شما چه كاره‌اید كه بخواهید حصر را بشكنید؟!

رئیس قوه قضائیه تأكید كرد: عالی‌ترین نهاد امنیتی كشور در این زمینه تصمیمی را اتخاذ كرده است. رفع حصر نیز مانند سایر مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای معتبر بودن پروسه خاص خود را دارد و اینكه بخواهیم عواطف مردم را برای ایستادگی مقابل این قبیل تصمیمات قانونی تحریك كنیم، همان روح و باطن فتنه 88 است. برهمین اساس به این قبیل رسانه‌ها و افرادی كه تلاش می‌كنند به صورت زنجیره‌ای و همنوا چنین مسائلی را دائماً تكرار كنند و از این طریق فشار وارد آورند هشدار می‌دهیم كه این بساط را جمع كنند وگرنه قوه قضائیه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد كرد.

پس از رفع حصر، تازه كار قضایی آغاز می‌شود

آیت‌الله آملی‌لاریجانی افزود: به فرض كه شورای عالی امنیت ملی مصوبه خود را ملغی كند و رفع حصر اتفاق بیفتد، در این صورت تازه كار قوه قضائیه برای رسیدگی قضایی به این موضوع آغاز می‌شود و تصمیم در مورد این اتهامات و نحوه رفتار با متهمان با قاضی رسیدگی‌كننده به پرونده و در چارچوب مقررات قانونی خواهد بود. رئیس قوه قضائیه با بیان اینكه مردم و حزب‌الله همان مردمی هستند كه با تمام تهدیدات پای صندوق رأی رفتند تا از امنیت كشور و نظام دفاع كنند، به همه كسانی كه تلاش می‌كنند مسیر انحرافی را برای ایستادگی در مقابل نهادهای قانونی بازكنند توصیه كرد كه از این كار دست بردارند زیرا سیلی محكمی از مردم خواهند خورد.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با بیان اینكه نباید با برخی اقدامات شیرینی حماسه حضور مردم را تلخ كرد، به هجمه‌ها علیه قوه قضائیه پرداخت و گفت: ماه‌ها و بلكه سال‌هاست كه چنین هجمه‌هایی وجود دارد اما این حملات در ماه‌های اخیر تشدید شد. نباید فراموش كنیم كه قوه قضائیه در كشور ما و در سایر كشورها یك نهاد حاكمیتی است و بالاترین نقش و اثرگذاری آن در فصل خصومت‌ها و پایان دادن به نزاع‌ها و مرجع نهایی بودن است. دشمن مدت‌هاست تلاش می‌كند كه این ویژگی را از دستگاه قضایی به عنوان ركن مهم نظام اسلامی بگیرد. البته تلاش دشمن در این زمینه جای تعجب ندارد اما متأسفانه برخی افراد در داخل نیز عمداً یا سهواً آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و به این توطئه كمك می‌كنند. رئیس قوه قضائیه با اشاره به برخی اظهارات در ایام انتخابات گفت: با چه منطق عقلی و دینی چنین تخریب‌هایی را نسبت به اركان نظام انجام می‌دهید؟ نه تنها در مورد قوه قضائیه بلكه معتقدیم تضعیف دولت و مجلس نیز كار نادرستی است اما قوه قضائیه ویژگی خاصی در زمینه فصل خصومت دارد كه لزوم تقویت این نهاد را موجب می‌شود. ما بحثی در مورد انتقاد حقوقی و قضایی از آرای صادره از سوی محاكم نداریم، چنانكه این كار نیز توسط خود دستگاه قضایی هم انجام می‌شود و آن را موجب اتقان هرچه بیشتر آرا و ارتقای سطح اقتدار قوه قضائیه می‌دانیم اما تخریب مسئله دیگری است.

دستگاه‌های اجرایی خواب بودند كه از فساد پیشگیری نكردند؟

آیت‌الله آملی‌لاریجانی افزود: در مناظره‌های انتخاباتی گفتند كه قوه قضائیه در مبارزه با فساد به‌ویژه در دولت قبل چكار كرده است؟ در پاسخ به همین یك مثال می‌توان اكتفا كرد كه در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته است كه معاون اول رئیس‌جمهور در زمان تصدی، 13 جلسه مورد تحقیق و محاكمه قرار گیرد و نهایتاً نیز حكم به محكومیت او صادر شود. آیا ما این كار را نكردیم؟ آیا ما به پرونده فساد 3 هزار میلیاردی كه از طریق قوه مجریه شكل گرفته بود، رسیدگی نكردیم؟ در حالی كه دستگاه‌های اجرایی موظفند سرمنشأ فساد را از بین ببرند اما متأسفانه برخی دستگاه‌ها می‌خوابند و بعد از قوه قضائیه توقع دارند كه به فساد رسیدگی كند. چرا به این موضوع پرداخته نشد كه علت وقوع چنین فسادی در حوزه نفت چه بود. رئیس قوه قضائیه با اشاره به سایر اقدامات دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد اقتصادی اظهار كرد: بی‌تردید تضعیف نهادهای حاكمیتی برخلاف قواعد عقلانی و موازین امنیت ملی است. برهمین اساس دادستان تهران و سایر دادستان‌های سراسر كشور موظفند موارد تخریب قوه قضائیه را به دقت رصد كنند و اگر به این نتیجه رسیدند كه برخی اظهارات نهایتاً موجب آسیب رساندن به امنیت كشور می‌شود، با قاطعیت با آن برخورد كنند. دلسوزانه توصیه می‌كنم كه دست از تخریب نهادهای قانونی بردارند و با رعایت منافع ملی از این مسیر اشتباه برگردند.

عقب نشینی از برنامه موشكی هرگز

رئیس قوه قضائیه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سفر «ترامپ» به منطقه اظهار كرد: همگی دیدیم كه چگونه رئیس‌جمهور امریكا به كشوری رفت كه دست حكامش آلوده به خون مردم بی‌گناه یمن است و مرتكب شدیدترین جنایات جنگی شده است. در واكنش به چنین اقداماتی باید گفت لعنت بر این حقوق بشر امریكایی كه صرفاً ابزاری در دست دولت‌های سلطه است. این سفر برای پشتیبانی از رفتارهای ضدبشری سعودی‌ها، تقویت صهیونیست‌ها و توسعه ایران‌هراسی بود. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با بیان اینكه دور تا دور كشور ما بستر توطئه‌چینی‌های دشمنان است، گفت: امریكایی‌ها از هزاران كیلومتر آن سوتر آمده‌اند و با سران حكومتی كه در تمام دوران خود و اجدادش هیچ‌گاه انتخاباتی را تجربه نكرده‌اند رقص شمشیر می‌كنند، بعد به جمهوری اسلامی می‌گویند كه شما حامی تروریسم هستید. در پاسخ باید گفت كه شما پدر تروریست‌ها و خالق تروریسم در منطقه‌اید. رئیس قوه قضائیه با بیان اینكه جمهوری اسلامی در شرایطی كه منطقه وضع خاصی دارد امنیت و اقتدار خود را حفظ كرده است، خاطرنشان كرد: واقعاً چه فكری می‌كنید كه به جمهوری اسلامی فشار می‌آورید تا از تسلیحات موشكی خود عقب‌نشینی كند؟ وقتی قراردادهای تسلیحاتی 400 میلیارد دلاری می‌بندید، چرا باید جمهوری اسلامی از برنامه‌های دفاعی خود دست بردارد؟ هیچ‌گاه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و جمهوری اسلامی از دستیابی به امكانات و توانمندی‌های دفاعی خود یك قدم عقب نخواهد نشست. این سخن همه مردم، مسئولان و رهبر معظم انقلاب است.


منبع: روزنامه جوان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .