تبیان، دستیار زندگی
رییس قوه قضاییه با بیان اینكه اظهارات برخی نامزدها در جریان رقابت های انتخاباتی برخلاف امنیت ملی بود و از برخی خطوط قرمز نظام عبور شد، طرح برخی مباحث نظیر رفع حصر را خارج از حدود اختیارات نامزدها دانست و گفت: موضوع رفع حصر مسیر خاص خود را دارد و به فرض عد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار رییس‌قوه ‌قضاییه

حصر لغو شود،تازه رسیدگی قضایی شروع‌می‌شود

رییس قوه قضاییه با بیان اینكه اظهارات برخی نامزدها در جریان رقابت‌های انتخاباتی برخلاف امنیت ملی بود و از برخی خطوط قرمز نظام عبور شد، طرح برخی مباحث نظیر رفع حصر را خارج از حدود اختیارات نامزدها دانست و گفت: موضوع رفع حصر مسیر خاص خود را دارد و به فرض عدول شورای عالی امنیت ملی از مصوبه خود، كار قوه قضاییه برای رسیدگی قضایی آغاز می‌شود.

پیشخوان خبر تبیان
لاریجانی

به گزارش تبیان به نقل از روزنامه اعتماد، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی با اشاره به برگزاری باشكوه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ضمن قدردانی از حضور پرشور مردم و مشاركت بالای ٧٠ درصد در این انتخابات، «حفظ امنیت و ابراز اقتدار و همبستگی ملی» را از مهم‌ترین نتایج چنین همایش سراسری عظیم برشمرد و اظهار كرد: همه مسوولان موظفند كه با تمام وجود از مردم كه با فهم و بینش بالا و بصیرت مثال زدنی خود با وجود همه مشكلات اقتصادی و معیشتی و همچنین بمباران تبلیغاتی دشمن پای صندوق‌های رای آمدند، تقدیر كنند و در جهت رفع مشكلات آنان بیش از پیش گام بردارند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملكرد نامزدهای انتخاباتی و اظهارات آنان در دوران تبلیغات، نسبت به نقض برخی قواعد اخلاقی و همچنین عبور از خطوط قرمز نظام و اظهارات خلاف امنیت ملی ابراز تاسف كرد و گفت: سخنان نامزدها باید در جای خود مورد ارزیابی لازم قرار گیرد. گرچه برخی مدعی هستند كه بسیاری از این اظهارات محصول تب انتخاباتی است و نامزدها مرفوع القلم هستند. البته قطعا این سخن درستی نیست، انتخابات در جمهوری اسلامی با انتخابات در سایر كشورها متفاوت است و قرار نیست كه افراد با توسل به هر وسیله‌ای اهداف و منویات خود را دنبال كنند بلكه «رعایت ارزش‌های دینی و اخلاقی» باید محور همه فعالیت‌ها باشد. رییس قوه قضاییه افزود: در فضایی قرار داریم كه عده‌ای به دنبال جریان‌سازی پوپولیستی برای ایستادن در مقابل تصمیمات قانونی نهادهای قانونی كشور هستند. از اتاق‌های فكر آنان خبر می‌رسد كه می‌گویند تا التهابات انتخاباتی باقی است و فضا داغ است، باقی منویات خود را دنبال كنیم و سخنان خود را به كرسی بنشانیم.

به فرض كه شورای عالی امنیت ملی مصوبه خود را ملغی كند و رفع حصر اتفاق بیفتد، در این صورت تازه كار قوه قضاییه برای رسیدگی قضایی به این موضوع آغاز می‌شود و تصمیم در مورد این اتهامات و نحوه رفتار با متهمان با قاضی رسیدگی‌كننده به پرونده و در چارچوب مقررات قانونی خواهد بود

بنده از چنین فضایی بوی فتنه استشمام می‌كنم. در سال ٨٨ نیز برخی تلاش داشتند با فشارهای پوپولیستی در مقابل نهادهای قانونی بایستند اما از مردم سیلی محكمی خوردند. امروز نیز همین معنا به شكل دیگری بروز كرده است و برخی به دنبال این هستند تا موضوعاتی را كه برای آن راهكار قانونی وجود دارد با فشارهای پوپولیستی پیش ببرند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، موضوع رفع حصر را از جمله این موضوعات دانست و تصریح كرد: همه دیدند كه برخی در مورد این موضوع قبل و حین انتخابات چه كردند و همنوایان آنان چه گفتند. ما این مسائل را هم از دور می‌بینیم و هم از نزدیك شاهد اتفاقاتی كه در پشت پرده رخ می‌دهد هستیم. ماهیت این كار شبیه همان كاری است كه در فتنه ٨٨ صورت گرفت؛ نقل كرده‌اند كه كاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است كه ما آمده‌ایم حصر را بشكنیم.

رییس قوه قضاییه تاكید كرد: عالی‌ترین نهاد امنیتی كشور در این زمینه تصمیمی را اتخاذ كرده است. رفع حصر نیز مانند سایر مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای معتبر بودن پروسه خاص خود را دارد و اینكه بخواهیم عواطف مردم را برای ایستادگی مقابل این قبیل تصمیمات قانونی تحریك كنیم همان روح و باطن فتنه ٨٨ است. برهمین اساس به این قبیل رسانه‌ها و افرادی كه تلاش می‌كنند به صورت زنجیره‌ای و همنوا چنین مسائلی را دایما تكرار كنند و از این طریق فشار وارد آورند هشدار می‌دهیم كه این بساط را جمع كنند وگرنه قوه قضاییه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد كرد.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی افزود: به فرض كه شورای عالی امنیت ملی مصوبه خود را ملغی كند و رفع حصر اتفاق بیفتد، در این صورت تازه كار قوه قضاییه برای رسیدگی قضایی به این موضوع آغاز می‌شود و تصمیم در مورد این اتهامات و نحوه رفتار با متهمان با قاضی رسیدگی‌كننده به پرونده و در چارچوب مقررات قانونی خواهد بود.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی افزود: در مناظره‌های انتخاباتی گفتند كه قوه قضاییه در مبارزه با فساد به ویژه در دولت قبل چه كار كرده است؟ در پاسخ به همین یك مثال می‌توان اكتفا كرد كه در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته است كه معاون اول رییس‌جمهور در زمان تصدی، ١٣ جلسه مورد تحقیق و محاكمه قرار گیرد و نهایتا نیز حكم به محكومیت او صادر شود. آیا ما این كار را نكردیم؟ آیا ما به پرونده فساد ٣ هزار میلیاردی كه از طریق قوه مجریه شكل گرفته بود رسیدگی نكردیم؟ در حالی كه دستگاه‌های اجرایی موظفند سرمنشأ فساد را از بین ببرند اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها می‌خوابند و بعد از قوه قضاییه توقع دارند كه به فساد رسیدگی كند. چرا به این موضوع پرداخته نشد كه علت وقوع چنین فسادی در حوزه نفت چه بود.


منبع : روزنامه اعتماد

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .