تبیان، دستیار زندگی
یک روز بعد از برکناری یاسر هاشمی از هیئت امنای دانشگاه آزاد خبر آمد که سیدحسن خمینی چند روز بعد از برکناری حمید میرزاده از ریاست این دانشگاه، در نامه ای به رئیس جمهوری خواستار ورود روحانی به این برکناری شده است. حسن خمینی که عضو هیئت مؤسس و هیئت امنای دان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیدحسن خمینی به رئیس‌جمهوری نامه نوشت:

درخواست از روحانی برای ورود به عزل‌های دانشگاه آزاد

یک روز بعد از برکناری یاسر هاشمی از هیئت امنای دانشگاه آزاد خبر آمد که سیدحسن خمینی چند روز بعد از برکناری حمید میرزاده از ریاست این دانشگاه، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار ورود روحانی به این برکناری شده است. حسن خمینی که عضو هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد است، برکناری میرزاده را فاقد وجاهت قانونی دانسته است.

پیشخوان خبر تبیان
روحانی

به گزارش تبیان به نقل از شرق، یاسر هاشمی در حالی از ریاست دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد برکنار شد که حدودا یک ماه قبل - یعنی سوم اردیبهشت سال جاری - در یک جلسه فوق‌العاده، حمید میرزاده، رئیس این دانشگاه، از ریاست برکنار شده بود. حسن خمینی در نامه خود خطاب به روحانی نوشته است: «به نظر اینجانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیرقانونی‌بودن آن بسیار قوی است. هم‌چنین نصب سرپرست نیز بدون رأی‌گیری در هیئت امنا بوده است. ورود حضرتعالی در مسئله حتما مفید و راهگشا خواهد بود». علی‌اکبر ولایتی که بعد از فوت آیت‌الله هاشمی با حکم مقام معظم رهبری به ریاست هیئت مؤسس دانشگاه آزاد منصوب شده است، تغییراتی در بدنه دانشگاه آزاد انجام داده که اولین آن با عزل میرزاده بود و دومین آن هم یاسر هاشمی، کوچک‌ترین فرزند آیت‌الله.

تغییر میرزاده اما به صورت ناگهانی و یک‌باره رخ داد؛ اگرچه روزنامه کیهان عصر همان روزی که قرار بود میرزاده برکنار شود، در گزارشی به نقد عملکرد میرزاده در دانشگاه آزاد پرداخته و تلویحا تغییر او را خواستار شده بود. همان روز، سایت انتخاب هم با استناد به این گزارش در خبری چنین نوشته بود: «خبرنگار «انتخاب» کسب اطلاع کرد که با فشار برخی گروه‌های نواصولگرا، امروز (روز یکشنبه) جلسه فوق‌العاده هیئت امنا با موضوع تغییر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود».

یاسر هاشمی پس از برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه، در اظهارنظری ضمن نگرانی از این اقدام، آن را برخلاف سیره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دانسته و نسبت به آینده دانشگاه آزاد و هاشمی‌زدایی در این دانشگاه هشدار داده بود

جلسه برگزار شد و خبرگزاری تسنیم هم خبر مربوط به این جلسه را پوشش داد. این خبرگزاری نوشته بود: «براساس تبصره یک ماده ١١ اساسنامه، یک جلسه فوق‌العاده به درخواست چهار نفر از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد و به ریاست علی‌اکبر ولایتی، تشکیل می‌شود و در آن با تصمیم اکثریت اعضای هیئت امنا، میرزاده از ریاست این دانشگاه برکنار می‌شود. نام این چهار عضو عنوان نشده بود. وزیران علوم و بهداشت، به‌عنوان دو نفر از اعضای حقوقی هیئت امنای دانشگاه آزاد پس از اظهارنظرهای خود در این جلسه برای شرکت در جلسه هیئت‌دولت از جلسه خارج شدند، بااین‌حال جلسه با حضور هفت نفر ادامه پیدا كرد. ماده ١١ اساسنامه دانشگاه آزاد، تصریح دارد که «هیئت امنا حداقل هر دو ماه یک‌بار به دعوت رئیس هیئت تشکیل جلسه می‌دهد. جلسات با حضور اکثریت کل اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود». همچنین تبصره یک این ماده می‌گوید: «در صورت لزوم به پیشنهاد رئیس دانشگاه یا نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سه نفر از اعضا، جلسه فوق‌العاده هیئت امنا تشکیل می‌گردد».

هاشمی‌زدایی از دانشگاه آزاد

به‌این‌ترتیب میرزاده برکنار و علی‌محمد نوریان به‌عنوان سرپرست انتخاب شد؛ انتخابی که به نوشته حسن خمینی بدون رأی‌گیری انجام شده و به همین دلیل روند برکناری و نصب فرد جدید با ابهام قانونی مواجه است. یاسر هاشمی پس از برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه، در اظهارنظری ضمن نگرانی از این اقدام، آن را برخلاف سیره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دانسته و نسبت به آینده دانشگاه آزاد و هاشمی‌زدایی در این دانشگاه هشدار داده بود. ظاهرا هفته گذشته در یکی از جلسات مدیریتی دانشگاه آزاد نیز یاسر هاشمی به نوریان، سرپرست دانشگاه، انتقاد کرده بود. او در توضیح آنچه روی داده به «شرق» گفته بود: «برکناری آقای میرزاده خلاف روند مدیریتی آقای هاشمی بود و من به همین دلیل نسبت به آن اعتراض داشتم». نوریان از زمانی که سرپرستی را برعهده گرفته است، دست به تغییرات گسترده‌ای در دانشگاه آزاد زده که از آن جمله می‌توان به جابه‌جایی ریاست روابط‌عمومی دانشگاه آزاد، ریاست حراست، مدیرکل پیگیری دانشگاه و مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد اشاره کرد. همچنین تغییر در معاونت فرهنگی، ریاست مرکز بازرسی، معاونت پژوهشی، معاونت امور مجلس و ریاست مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد از دیگر جابه‌جایی‌هایی بوده که به دستور نوریان در این بازه زمانی یک‌ماهه اتفاق افتاده است.

دانشگاه آزاد روی ریل تغییر

علی‌اکبر ولایتی در سال ۱۳۸۹ و به دنبال مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، پس از تغییر اساسنامه و حذف میرحسین موسوی، به‌همراه سه نفر دیگر به اعضای این هیئت اضافه شد. عبدالله جاسبی، محسن قمی، علی‌اکبر ولایتی، حسن خمینی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، حمید میرزاده و علی‌محمد نوریان درحال‌حاضر از اعضای هیئت مؤسس دانشگاه آزاد هستند. تغییرات در دانشگاه آزاد یک سال بعد از برگزاری انتخابات سال ٨٨ رخ داد؛ زمانی که احمدی‌نژاد و تیم همراهش تصمیم گرفتند تا وارد دانشگاه آزاد شده و مدیریت آن را از آن خود کنند. ریاست هیئت مؤسس دانشگاه آزاد برای جلوگیری از ورود دولت، اقدام به وقف اموال و تأسیسات دانشگاه آزاد اسلامی كرد، اما این اقدام با مخالفت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی روبه‌‌رو شد و در نهایت بخش‌هایی از اساسنامه دانشگاه آزاد را تغییر داد. براساس این تغییرات، این دانشگاه یک مؤسسه غیرخصوصی و غیردولتی تعریف شد و اعضای هیئت مؤسس دانشگاه اکثریت خود را در هیئت امنا از دست دادند. پس‌ از آن محمود احمدی‌نژاد، به‌عنوان رئیس وقت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، فرهاد دانشجو را به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد منصوب کرد؛ اما هاشمی‌رفسنجانی از تنفیذ حکم خودداری کرد. در نهایت، هیئت فقهی‌ای كه مأمور بررسی وقف اموال دانشگاه آزاد از نظر شرعی شده بود، این وقف را غیرشرعی دانست. ولایتی در حالی ریاست هیئت مؤسس را برعهده گرفته و دست به تغییراتی زده که حالا سیدحسن خمینی به‌عنوان عضوی از اعضای هیئت‌امنا به آن ایراد وارد کرده است. باید دید روحانی به‌عنوان رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که نهادهای آموزشی را تحت پوشش خود دارد، با این نامه به ماجرای تغییرات دومینویی در دانشگاه آزاد ورود پیدا خواهد کرد یا نه.
منیع : روزنامه شرق

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .