تبیان، دستیار زندگی
ادامه جنگ رسانه ای – تبلیغاتی قطر و عربستان سعودی و تشدید رویارویی ها بین دو طرف، موجب افشای برخی حقایق و پرده برداشتن از برخی جنایات علیه یکدیگر منتهی شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندان‌های سِری عربستان و امارات در یمن

ادامه جنگ رسانه‌ای – تبلیغاتی قطر و عربستان سعودی و تشدید رویارویی‌ها بین دو طرف،‌ موجب افشای برخی حقایق و پرده برداشتن از برخی جنایات علیه یکدیگر منتهی شده است.

قبس زعفرانی -بخش سیاست تبیان
زندان‌های سِری عربستان و امارات در یمن

به نظر می‌رسد، تنشی که در پی اظهارات شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر روز سوم خرداد جاری بین دوحه و ریاض درگرفته، هر روز شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد، تنشی که پا را از عرصه تقابل رسانه‌ای و تبلیغاتی فراتر نهاده و به افشاگری علیه یکدیگر تبدیل شده است.

در این راستا و در مخوف ترین افشاگری صورت گرفته، شبکه خبری «الجزیره» قطر پس از آنکه روزنامه «عکاظ» چاپ ریاض در صفحه اول شماره روز گذشته خود، طی مقاله‌ای تند و شدید اللحن دوحه را به نزدیکی به تهران و هم پیمانی با ایران به عنوان دشمن شماره یک سعودی‌ها متهم کرد، با استناد به گزارش‌های مستند سازمان بین المللی حقوق و آزادی‌ها «سام» اقدام به انتشار گزارشی افشاگرانه درباره جرایم و جنایات ضد بشری عربستان سعودی و ائتلاف متجاور عربی علیه مردم یمن کرد.

این گزارش افشاگرانه تاکید می‌کند که عربستان سعودی و کشورهای هم پیمان با آن، زندان‌هایی سری در شهرهای عدن، مكلا، سقطرى و حضرموت در جنوب یمن که تحت تصرف این کشورهاست، ایجاد کرده‌ان که تحت نظارت و اشراف هیچ نهاد بین المللی و سازمان حقوقی و مدنی و حتی ارگان‌های نظامی و دوایر وابسته به ارتش عربستان سعودی و کشورهای هم پیمان ریاض در تجاوز علیه یمن نیستند.

این گزارش با اشاره به این نکته که این زندان‌ها عمدتا توسط نظامیان متجاوز اماراتی اداره می‌شوند و عمدتا در مناطق تحت تصرف «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری یمن در دو استان عدن و حضر موت واقع در جنوب یمن پراکنده شده‌اند، تاکید می‌کند: زندان‌های سری در حال تبدیل شدن به پدیده‌ای خطرناک و مخوف در یمن هستند.

گزارش سازمان بین المللی «سام» که مقر آن در «ژنو» است، خاطر نشان می‌کند: افرادی که در این زندان‌ها در بازداشت بسر می‌برند، در معرض شدیدترین و غیر انسانی‌ترین شکنجه‌ها و آزارهای روحی و جسمی قرار دارند و از ساده‌ترین و اولیه‌ترین حقوق بشری که قانون اساسی یمن و کنوانسیون‌ها و معاهدات بین المللی حقوق بشر به آنها اذعان دارد، محروم هستند.

از آن تاریخ تاکنون که جنگ یمن وارد سومین سال خود شده، سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای در هم شکستن عزم و اراده مردم یمن از هیچ جنایتی حتی همکاری به گروه‌های تروریستی تکفیری «القاعده» و «داعش» فروگذاری نکردند.

به گزارش «سام» این زندان‌ها توسط نظامیانی اداره می‌شود که وابسته به نیروهای موسوم به «کمربند امنیتی عدن» و «یگان ویژه» المکلا می‌باشند که به صورت مستقیم تحت فرمان کشور امارات متحده عربی به عنوان مهمترین طرف متجاوز علیه یمن پس از عربستان سعودی قرار دارند.

این سازمان بین المللی حقوق بشری درباره افرادی که در این زندان‌ها در بازداشت بسر می‌برند، می‌نویسد: بازداشت متهمان خودسرانه و بدون حکم قضایی و تفهیم اتهام و به دستور مستقیم فرمانده نیروهای ویژه المکلا صورت می‌گیرد.

سام تاکید می‌کند: مستندات و مدارک قابل اثباتی در این خصوص در اختیار دارد، از جمله اینکه این سازمان نام 450 شهروند یمنی را ثبت کرده که برخی از آنها پس از بازداشت در عدن و المکلا و انتقال به این زندان‌ها به قتل رسیده‌اند و شماری دیگر در معرض انواع و اقسام شکنجه‌های غیر انسانی و بی‌رحمانه قرار دارند.

اسناد در اختیار سازمان سام نشان می‌دهد، دست‌کم هشت زندان سری در جنوب یمن توسط نیروهای متجاوز علیه یمن دایر شده است. مهمترین این زندان‌ها، زندان نظامی کمربند امنیتی منطقه «البریقه» است که ریاست آن بر عهده یک نظامی ارشد اماراتی است.

بنابر گزارش الجزیره، اداره دیگر زندان‌های سری ائتلاف متجاوز سعودی در یمن از جمله شهر «المکلا» در استان شرقی حضر موت، نیز بر عهده نظامیان ارشد اماراتی است و بازداشت شدگان در آن در معرض غیر انسانی ترین شکنجه‌ها قرار دارند.

جدیدترین و مخوف‌ترین زندان‌ها از این دست، بازداشتگاه و زندان «الریان» که داخل فرودگاه الریان احداث شده و بازداشتگاه و زندان «سقطری» است که بخ تازگی توسط نظامیان اماراتی در جزیره سقطرى، در جنوب یمن احداث شده است.

آنچه در گزارش افشاگرانه شبکه الجزیره به آن اشاره شده، صرف نظر از موضوع تنش ایجاد شده بین عربستان سعودی و قطر و با تمرکز بر پرونده یمن، تنها قطره‌ای از دریای جنایات متجاوزان سعودی و اماراتی علیه یمن است که علی رغم سکوت مجامع بین المللی و تلاش برای سرپوش نهادن بر این جنایات هر از چندگاهی مواردی از آنها به رسانه‌ها درز می‌کند.

عربستان سعودی 25 مارس سال 2015 میلادی با ادعای باز گرداندن مشروعیت به دولت فراری یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی، مزدور آل سعود در یمن و در حقیقت مصادره انقلاب مردمی این کشور و براندازی «جنبش انصار الله» که در کنار ارتش و نیروهای انقلابی قدرت و اداره امور یمن را در دست گرفته بود، جنگی نا برابر را به یمنی‌ها تحمیل کرد.

سعودی‌ها که سودای یک سره کردن پرونده یمن ظرف 4 ماه را در سر می‌پروراندند، هرگز تصور نمی‌کردند، با مقاومت و ایستادگی انصار الله، انقلابیون یمنی و مردم یمن که آنها را یمنی‌های پا برهنه می‌نامیدند، مواجه شوند.

سعودی‌ها پس از پی بردن به ناتوانی خود در شکست دادن عزم راسخ مردم یمن تلاش کردند، ائتلافی از کشورهای عربی تشکیل دهند که امارات متحده مهمترین عضو آن شمرده می‌شود.

از آن تاریخ تاکنون که جنگ یمن وارد سومین سال خود شده، سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای در هم شکستن عزم و اراده مردم یمن از هیچ جنایتی حتی همکاری به گروه‌های تروریستی تکفیری «القاعده» و «داعش» فروگذاری نکردند.

آنچه گزارش سازمان سام تحت عنوان «زندان‌های سری عربستان و امارات در یمن» به آن اشاره کرده و در پی تنش در روابط ریاض و قطر توسط شبکه خبری الجزیره منتشر شد، گوشه‌ای بسیار کوچک از جنایات سعودی‌ها و متحدان اماراتی آنها در یمن را بر ملا می‌کند، وگرنه حقایق و ناگفته‌ها بسیار فراتر از این چنین گزارش‌هایی است.