تبیان، دستیار زندگی
یک گزارش درباره حواشی مهران مدیری به بهانه گفته های اخیرش در «دورهمی». او واقعا به دولت حسن روحانی انتقاد دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیری علیه دولت؟

یک گزارش درباره حواشی مهران مدیری به بهانه گفته های اخیرش در «دورهمی». او واقعا به دولت حسن روحانی انتقاد دارد؟

فرآوری: منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان
مهران مدیری

مهران مدیری جزو کارگردان هایی است که غالب ساخته هایش با حاشیه همراه بوده؛ از «ساعت خوش» تا «دورهمی». منتهی در این برنامه و حین اجرای پلاتو نقدهایش را صریح تر بیان می کند. او جمعه شب گفت زبان گویای مردم است و از دولت دوازدهم خواست به وعده اش عمل کند. لحن بیان مدیری و سابقه انتقادهای او باعث شده رفتارهای او علیه دولت تعبیر شود.

مدیری چه گفت؟

كم تر شبی هست كه پلاتوی پایانی مهران مدیری سوژه نشود. عمده گفته های او نقدهای تند اجتماعی است كه گاهی مرجع آن به دولت بر می گردد. اگر تا حالا گفته هایش در واكنش به مذاكرات هسته ای و دریاچه ارومیه و مهاجرت و ... سوء برداشت تعبیر می شد،جمعه شب به شكل مستقیم از موضعش پرده برداشت. سوژه برنامه درباره قول و عمل به وعده بود. مدیری ابتدا توضیح داد از دلخوری ها مطلع است:« خیلی ها به من می گویند ته برنامه این ها چیه می گویی؟ پیغام می دهند نگو ، نكن چرا این جوری میكنی؟»و ادامه داد:« چیزی كه می گویم خصومت شخصی نیست. من زبان مردم هستم... نمی دانم این چیزها كه می گویم از تلویزیون پخش می شود یا نه ولی می گویم. مردم مطالبه دارند یعنی هر كسی كه یك رای داده شخصا مطالبه دارد. می خواهد كه به آن چه گفتید عمل كنید. توی سه چهار سال گذشته خیلی كارهای درجه یك شد ولی به خیلی از وعده ها به هر دلیل عمل نشد. یا نخواستید یا نتوانستید. اما این دوره تو را خدا به وعده تان عمل كنید...»

نقدهای سابقه دار مدیری

شمایل مهران مدیری در برنامه جمعه شب به سوء برداشت ها پایان داد؛ حالا می توان مرجع هر آن چه از حرف های كنایی در «دورهمی» زده را پیدا كرد. كمی پیش تر به دولت متلك انداخت كه می گوید مشكل آب دریاچه ارومیه حل شده؛‌منتهی با مطایبه فراوان و خنده هایی از ته دل كه «شوخی است دیگر.»کمی قبل تر گفته بود:« آدم دیدم از بس رونق اقتصادی خوبه، فرش منزلش را هم فروخته است. خلاصه تا رونق اقتصادی خوب است، بفروشید. همه در حال خرید و فروش هستند. »سال پیش یك جمله عرصه را بر مدیری تنگ كرد:«اگر دل و جرات بعضی از کارها را ندارین، چرا پست‌هایی را می‌گیرید که انجام وظایفش دل و جرات می‌خواهد؟» مدیری اما در چند برنامه بعد با خونسردی جواب داد سخت نگیرید ... شاید برخی هواداران دو آتیشه تیم مذاكره كننده كه علیه مدیری واكنش های تندی داشتند را آرام كرد اما زمان موضع گیری ها و ادبیات بعضا عجیبش (مثل بتمرگ)، بین او و یك مجری ِدلسوز كه می خواهد زبان مردم باشد، فاصله می اندازد.

به دولت قبل اعتراض می کرد؟

شمایلی كه مدیری می خواهد از خود بسازد، ریشه در چه سبقه ای دارد؟ آیا از روزی كه محبوب شده زبان گویای مردم بوده؟ بیاید برخی از مهم ترین سریال های انتقادی او را مرور كنیم. مهم ترین شان «نقطه چین» است كه در دوران اصلاحات روی آنتن رفت. نقدهای گل درشت نبود و بیشتر رفتار اجتماعی را زیر ذره بین می برد. همزمان با اعتراض نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم به رد صلاحیت ها، مدیری با این اتفاق شوخی كرد و البته تلویزیون در برابر اعتراض برخی نماینده ها كه مدعی اهانت بودند،از او حمایت كرد. پایه «شب های برره» هم در دولت اصلاحات ریخته شد اما شوخی های سیاسی و اجتماعی فراجناحی بود و «همه» را شامل می شد. در دولت نهم سه سریال مهم او پخش شد؛ مدیری در «باغ مظفر» رو به دوربین پلاتو می گفت اما برغم كاستی ها زبان مردم نبود. در «مرد هزار چهره» به سیاسیون كاری نداشت و جریان روشنفكر را نواخت.«قهوه تلخ» نقد قدرت بود و اشاره مستقیم به مسائل روز نمی كرد. در دولت یازدهم «شوخی كردم!»را روانه بازار كرد كه نقد اجتماعی اش غالب است و «در حاشیه» او روی آنتن رفت.

تسویه حساب شخصی بر سر «در حاشیه»؟

اشاره كردیم كه اولین سریال تلویزیونی مهران مدیری همزمان با دولت یازدهم «درحاشیه» است. مدیری با انرژی زیاد به تلویزیون بازگشته بود و می دانست این كوچ اجباری به شبكه نمایش خانگی به ضررش تمام می شود. بازگشت او از همان ابتدا با حواشی و اما و اگر همراه بود. به دلیل اعتراضات و انتقاداتی که از زمان مشخص شدن موضوع سریال، از طرف جامعه پزشکی عنوان شد ، نام سریال از «اتاق عمل» به «درحاشیه» تغییر یافت و كمی بعد از نقدهای تند و شوخی ها در سریال خبری نبود. پای وزیر بهداشت هم در میان است؛‌روزی كه رئیس کل نظام پزشکی نسبت به عواقب پخش «درحاشیه» هشدار می داد كمتر كسی گمان می كرد آقای وزیر در آستانه پخش در نامه ای خطاب به محمد سرافزار رئیس وقت سازمان صدا و سیما اعتراضش را نسبت به پخش نوروزی سریال اعلام کرد. حتما می دانید كه سریال ابتر شد ، داستانش تغییر كرد و فصل دوم در زندان خسته كننده و كسالت بار بود. مدیری حتی جلوی دوربین «درحاشیه 2» نیامد و دلش با سریال نبود. كاراكتر اعتراضی او علیه دولت ، تسویه حساب شخصی است؟ چه بسا نباشد ولی راه تاویل باز است دیگر.

تعارض رفتار مدیری با مانیفست معاون سیما

مدیری می تواند در تلویزیون زبان مردم باشد؟ اگر بله كه یك تعارض شكل می گیرد. حتما خاطرتان هست كه سال پیش و بعد از فاجعه پلاسكو عادل فردوسی پور بخش زیادی از برنامه 90 را به این مساله اختصاص داد. اگرچه برخی آیتم ها و گفت و گوها فوتبالیزه شده بودند اما مخالفان حق داشتند به فردوسی پور بتازند كه «خلط مبحث شده!» حتی كمی بعد مرتضی میرباقری در نشست معرفی برنامه نوروزی با سوال خبرنگاری مواجه شد كه چرا عادل فردوسی پور در برنامه 90 به پلاسكو پرداخته. معاون سیما هم بر فردوسی پور و دیگر چهره های تلویزیونی تاخت:«درباره برنامه 90 به نظرم دوستانی که سلبریتی می شوند احساس می کنند در هر زمینه دستی دارند. برنامه های تخصصی هم تجربه و هم شناسنامه لازم دارد اما گاهی دوستان تابع احساسات می شوند.باید حرمت آنتن را بدانیم. وقتی کسی مورد اقبال است نباید هر احساسی را بروز دهد.» این مانیفست شامل مهران مدیری نمی شود؟ واقعا می تواند زبان گویای مردم باشد؟

حق با مدیری است؟

مهران مدیری كمدین محبوبی است. حق او است كه نقد سیاست و اجتماع كند منتهی او و تیم همراهش به اندازه كافی زبان نمایش را می دانند و بلدند طوری حرف بزنند كه هم اثرگذار باشد و هم رنگ و بوی خصومت نگیرد. ورود مستقیم به سیاست از پایگاهش می كاهد و میزان اثرگذاری اش در بزنگاه های مورد نیاز را كم می كند. هر چه هست با کنار هم قرار دادن گفته های او یک نتیجه بدست می آید که مهران مدیری علیه دولت روحانی است. تا حالا راه فرار برای او باز بود و می توانست مثل سابق توضیح دهد که سوء برداشت شده اما با صراحت جمعه شب دیگر نمی توان دلایلش را پذیرفت.


منابع: دورهمی ، هفت صبح،ایران،تبیان