تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه برابر با سوم خرداد 1395 هجری خورشیدی، بیست و هفتم شعبان 1438هجری قمری و بیست و چهارم می 2017 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز چهارشنبه برابر با سوم خرداد 1395 هجری خورشیدی، بیست و هفتم شعبان 1438هجری قمری و بیست و چهارم می 2017 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

3 خرداد 1384

محمدرضا آقاسی شاعر و مثنوی سرای اهل بیت عصمت و طهارت به علت بیماری قلبی در مرکز تخصصی قلب تهران در سن 46 سالگی درگذشت.

3 خرداد 1366

سردار محمدتقی رضوی فرمانده مهندسی رزمی قرارگاه خاتم الانبیا هنگام شناسایی منطقه ی عملیاتی کربلای 10 در کوه های غرب کشور در سردشت به شهادت رسید.

3 خرداد 1361

شهر خرمشهر در عملیات بیت المقدس، پس از 578 روز اشغال، آزاد شد و به آغوش میهن اسلامی ایران بازگشت. عملیات بیت المقدس در 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت 1361 آغاز شده بود.

3 خرداد 1355

ملک خالد پادشاه عربستان سعودی، با دعوت محمدرضا پهلوی، برای یک دیدار رسمی سه روزه به ایران آمد.

3 خرداد 1345

عزروایزمن رییس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به همراه فرمانده ی نیروی هوایی این رژیم، با هدف گسترش همکاری های نظامی و سیاسی وارد تهران شدند. این سفر که بصورت محرمانه انجام گرفت، پس از روی کار آمدن امیر عباس هویدا نخست وزیر وقت و گسترش روابط حکومت پهلوی با این رژیم صورت پذیرفت.

3 خرداد 1316

هیات وزیران لایحه یی درباره ی تولید و صادرات فرش تصویب کرد، در ماده یک این تصویب نامه، در پنج بند شرایط صادرات فرش بوسیله ی تاجران و موسسه های مختلف مشخص و در ماده 2 تصویب نامه، شرکت سهامی فرش علاوه بر بازرسی فرش های صادراتی، مسوول نظارت بر تولید قالی در کشور شناخته شده بود.

3 خرداد 1300

تظاهرات گسترده ای در مسجد شاه تهران(مسجدامام خمینی کنونی) علیه سیدضیاالدین طباطبایی رییس الوزرا برگزار شد . سیدضیاء با گسترش بازداشت ها و ایجاد تدابیر شدید امنیتی، فضایی از ترس و وحشت را در کشور و به ویژه در تهران حاکم کرده بود. یک روز پس از این تظاهرات، احمد شاه به این بهانه و با توجه به اختلاف نظر خودش و سیدضیاء، وی را برکنار کرد.

3 خرداد 1300

اداره ی پست و تلگراف قزوین که در زمان حضور نظامیان انگلیسی زیر نظارت شدیدی قرار داشت با خروج نظامیان این کشور و حرکت آنان به طرف بغداد این اداره به روال عادی خود بازگشت.