تبیان، دستیار زندگی
وای چیکار کنم وقتی وارد اتاق شدم دیدم دخترم با دختر خاله ها و پسرخاله اش بازی می کنند که خیلی نگران شدم و حالم بد شد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازیهای جنسی در کودکان

وای چیکار کنم وقتی وارد اتاق شدم دیدم دخترم با دختر خاله ها و پسرخاله اش بازی می‌کنند که خیلی نگران شدم و حالم بد شد...

زهرا خسروجردی- بخش خانواده ایرانی تبیان
بازی های جنسی

کودکان از سنین 3 تا 6 سالگی به بدن و جنسیت خود کنجکاو میشوند و دوست دارند بدانند چه تفاوتی با مامان و بابا یا خواهر و برادر یا دختر و پسرهای اطرافیان خود دارند و برای اینکه این تفاوتها را کشف کنند. سعی می‌کنند به اطرافشان دقت بیشتری نشان دهند و خواهر و برادر یا مادر و پدر را وقتی که لباس عوض می کنند یا داخل حمام هستند، ببینند.

چگونه به کنجکاوی کودکان پاسخ دهید

برای اینکه به کنجکاوی کودک پاسخ درستی بدهید و آنها را در حالت کنجکاوی نگه ندارید. بهتر است مسائل جنسی را

زمانیکه کودک در مورد مسائل جنسی سئوالی دارند بهتر است قبل از اینکه شما توضیحات ذهنی خود را بیان کنید از کودکتان بپرسید و ببینید چه چیزهایی می داند و چه قسمتهای لازم است کامل کنید و چه جزئیاتی را برای آنان باید توضیح دهید. بسیار ضروری است بیان توضیحات متناسب با سن کودک باشد

نسبت به سنشون توضیح دهید. چه سئوال بپرسند و چه سئوال نپرسند آگاهی لازم را به آنها بدهید مثل اینکه اندام تناسلی دختران و پسران شکل متفاوتی از یکدیگر دارند و چطور از آن باید مراقبت کنند.

بچه ها در این سن با الگوبرداری از بزرگترها بازی می کنند. بنابراین بازیهای جنسی را از بزرگترها یاد می گیرند بعنوان مثال رفتار بزرگترها یا دیدن فیلم یا عکس یا ملاقات رفتن خاله و عمه‌ای که بچه اش بدنیا آمده است،  نقش آنها را بازی می کنند. در نقش دکتر و مریض، بابا و مامان به معاینه بدن همدیگر می‌پردازند. بازی جنسی با توافق طرفین درکمال آرامش، بدون ترس و اضطراب انجام می شود. بعبارتی از قبل برنامه‌ریزی نکردند بلکه اینها جزئی از بازیهای این سنین محسوب می شود و یا اینکه بخواهند در بازی به همدیگر آسیب بزنند، چنین تفکری ندارند، بلکه بازیها طبیعی آنهاست.

وقتی والدین با صحنه بازیها مواجهه می‌شوند

والدین با دیدن این بازیها بسیار نگران می شوند و ممکن است عکس‌العملهای بدی نشان دهند. با دیدن این بازیها، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید زیرا اینها بازیهای دوران کودکی آنهاست و طبیعی است،  فقط اندکی کنجکاوی، بدون هیچ گونه احساس جنسی در آن دخیل است.  اگر رفتار شما توام با سرزنش، احساس شرمندگی، خجالت زدگی و احساس گناه باشد کودک برای رفع اضطراب خود، این گونه بازیهای را مخفی می‌کند و با تنبیه کنجکاوتر  و حریص‌تر می شود. بنابراین گفتگو درباره تفاوتها و کنجکاویهای کودکان مسائل کاملا عادی و در همه آنها وجود دارد.

با دیدن این صحنه ها عصبانی و هیجان‌زده نشوید و فریاد نزنید چه کار می کنید، خجالت بکشید و بروید لباسهاتونو بپوشید. بلکه به صورت غیرمستقیم بگویید " بچه ها فکر نمی کنید؛ بدون لباس سردتون می شود؛ برین لباس بپوشید." و در فرصت مناسب بدون نصیحت خیلی صریح به آنها بگوید: " من دیدم برهنه بودید و لباسهاتون درآوردید. بچه ها اجازه ندارند بدنشان را به همدیگر نشان دهند و با اشاره به اندام تناسلی به آنها بگویید هیچ کسی حق ندارد به اندام تناسلی شما دست بزند و شما هم حق ندارید به اندام تناسلی کسی دست بزنید". و نکاتی را درباره نگهداری از بدن به کودک آموزش دهید. سعی کنید در مراقبت از اندام تناسلی آموزشهای مختلف در موقعیتهای متفاوت ارائه دهید.

زمانیکه کودک در مورد مسائل جنسی سئوالی دارند بهتر است قبل از اینکه شما توضیحات ذهنی خود را بیان کنید از

کودکتان بپرسید و ببینید چه چیزهایی می داند و چه قسمتهای لازم است کامل کنید و چه جزئیاتی را برای آنان باید توضیح دهید. بسیار ضروری است بیان توضیحات متناسب با سن کودک باشد. زیرا آموزش زودهنگام کودکان در مورد مسائل جنسی

بچه ها در این سن با الگوبرداری از بزرگترها بازی می کنند. بنابراین بازیهای جنسی را از بزرگترها یاد می گیرند بعنوان مثال رفتار بزرگترها یا دیدن فیلم یا عکس یا ملاقات رفتن خاله و عمه‌ای که بچه اش بدنیا آمده است،  نقش آنها را بازی می کنند

باعث می شود آنها اطلاعاتی را در ذهنشان بسپارند که قابلیت هضم آنرا نداشته باشند و باعث بروز اضطراب و حتی خشم کودک می شود و ذهن کودک به مسائلی مشغول می‌شود که متناسب سن او نیست.

از سوی دیگر آموزش دیرهنگام هم مشکلات خود را دارد یعنی اگر کودکان خیلی دیر از والدین شان اطلاعاتی در زمینه جنسی دریافت کنند، باعث می‌شود اطلاعات را از دوستان و همسالان خود بدست آورند که در این صورت ممکن است اطلاعات نامناسب را نیز در برگیرد و از همه مهمتر اینکه فرزند شما مطالبی که ممکن است ذهن او را مشغول میکند با شما مطرح نکند در نتیجه مسائل و مشکلات خاص خود را دارد.

دادن اطلاعات به موقع به کودک موجب شود تا کودک شما را بهترین منبع اطلاعاتی بداند و به این وسیله بتوانید از یکسری خطاها کودک و نوجوان خود جلوگیری کنید و منبع امنی برای او باشید. یا با آموزش دیرهنگام کودک و نوجوان  مورد تمسخر همسالان واقع شوند و برای اینکه نظر دوستان خود را جلب کند رفتارهای بروز دهند که پیامدهای ناخوشایندی به همراه دارد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.