تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله سبحانی گفتند:طلاب و مبلغان باید پدر امت باشند و نباید کاری کنیم که مجالس و مردم دو جناحی شده و از ما گریزان باشند، بلکه باید به شکلی رفتار کنیم که از هر دو جناح نزد طلاب بیایند و به آنها رجوع کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله العظمی سبحانی در گردهمایی مبلغان ماه رمضان:

زیربنای نظام، وحدت کلمه است و دشمن آن را نشانه گرفته است

حضرت آیت الله سبحانی گفتند:طلاب و مبلغان باید پدر امت باشند و نباید کاری کنیم که مجالس و مردم دو جناحی شده و از ما گریزان باشند، بلکه باید به شکلی رفتار کنیم که از هر دو جناح نزد طلاب بیایند و به آنها رجوع کنند.

زیربنای نظام، وحدت کلمه است و دشمن آن را نشانه گرفته است

حضرت آیت‎الله‎‎‎ سبحانی پیش از ظهر امروز 31 اردیبهشت ماه در همایش بزرگ مبلغان ماه مبارک رمضان در مدرسه فیضیه با ذکر این مطلب که قرآن، متن تبلیغ را رسالات الله می داند گفتند: خداوند به احادیث معصومین برکت و نورانیتی داده است که همه آنها موید کلام الهی است و دوره‎ای که آنها رامی ‏‏‏شنویم گویا برای امروز ما سخن می‎گویند؛ قرآن کریم متن کلام ما را تشکیل می‎دهند، ولی ماحصل همه این متون این است، انسان همیشه در پی جلب رضای خدا باشد و اگر چنین کرد همه امور برای او تسهیل می‎شود.

نباید سخنانی به کار ببریم که به درد دیگران نخورد

ایشان بر لزوم بیان مطالب سودمند از سوی مبلغان را مورد تاکید قراردادند و افزودند: مبلغان در تبلیغ باید مطالبی را مطرح کنند که نیاز آنها را رفع کند؛ مباحثی چون اقتصاد اسلامی و فرهنگ اسلامی و سیاست اسلامی از جمله مباحثی است که مردم را منتفع می‎کند، ولی نباید سخنانی به کار ببریم که به درد دیگران نخورد.

این مرجع تقلید یادآورشدند: طلاب باید از سنن حوزوی، شیوه‎های تبلیغی و تجربه بشری، اوضاع جهان و عقاید فرق و ادیان آگاه باشند و برای تبلیغ در کشور به سراغ جوانان رفته و آنها را دریابند و سپس به وحدت جامعه تاکید کنند.

حضرت آیت‎‎‎الله‎سبحانی تصریح کردند: مبلغان باید به شکلی منبر خود را برگزار کنند که جوانان در پای منبرهای آنها متحول شوند؛ درگذشته از روش‎های خاصی برای استفاده مردم در منابر استفاده می‎شد که از حدیث و شعر و بیان و روضه استفاده می‎شد.

روضه امام حسین(ع) را فراموش نکنید

ایشان برلزوم روضه خوانی در منابر تاکید کرده و گفتند: مبلغان ما سالهای سال از روضه امام حسین(ع) در منابر استفاده می‎کنند و این منابر بیشترین تاثیرات را در تاریخ داشته است؛ نباید فکر کنیم، اگر در پایان یک منبر علمی روضه بخوانیم ، نا بجاست، بلکه روضه امام حسین(ع) بیشترین تاثیرات را روی مردم و جوانان داشته و دارد.

معظم له ذات انسان را دارای خاصیت پذیرش فساد و هدایت دانستند و افزودند: جوانان ما در خطر ماهواره ها هستند؛ امروز ماهواره های بسیاری علیه شیعه تبلیغ می کنند؛ باید جوانان را از نظر اعتقادی به حدی رشد دهیم که فریب این ماهواره‌ها را نخورند؛ منابر عمومی باید در کنار منابر خصوصی برای جوانان برگزار شود.

رموز منبر

این مرجع تقلید عنوان کردند: منبر مبلغان باید منظم و مرتب برگزار شود؛ یکی از رموز موفقیت منبر، این است که طلاب بدانند، چه مطلبی را در چه جایی بیان کنند؛ اگر منبر ما اخلاقی است باید سوره حجرات را بیان کنیم؛ در حوزه تربیتی باید سوره لقمان را بیان کنند؛ استفاده درست از آیات قرآن در منابر غنای یک منبر را افزایش می‎دهد؛ آیه 151 و 152 انعام را نیز در عرصه فرامین الهی بیان کنند که این ده فرمان در مقابل ده فرمان یهودیان است.

کاری کنیم که جامعه اسلامی به سوی وحدت سوق پیدا کند

حضرت آیت‎‎‎الله سبحانی خاطرنشان کردند: منبر باید به شکلی برگزار شود که مردم در زمینه علمی و ایمانی ترقی کنند؛ این کار باید در عرصه سیاسی از جمله انتخابات نیز انجام شود، ولی در انتخابات رقابت‎های به عداوت‌ها مبدل شد که این مساله امری نابجا بود، باید کاری کنیم که جامعه اسلامی به سوی وحدت سوق پیدا کند؛ زیربنای نظام ما، وحدت کلمه است و دشمن نیز همین عنصر را نشانه گرفته است.

معظم له بیان کردند:  باید در منابر خود از دو جناحی شدن مجالس جلوگیری کنیم؛ طلاب و مبلغان باید پدر امت باشند و نباید کاری کنیم که مجالس و مردم دو جناحی شده و از ما گریزان باشند، بلکه باید به شکلی رفتار کنیم که از هر دو جناح نزد طلاب بیایند و به آنها رجوع کنند.

ایشان یادآورشدند: پیامبر اکرم به مساله وحدت تاکید داشتند؛ امام علی(ع) پس از رحلت پیامبر با اینکه می دانستند که حق با ایشان است ولی به خاطر وحدت اسلام سکوت کردند و پس از استقرار حکومت اسلامی سخنان خود را مطرح کردند.

منبع: حوزه نیوز