تبیان، دستیار زندگی
نه... این ها را ببین همه با هم فرق دارند. قد، رنگ و چشم رنگ موهایشان با هم متفاوت است. رنگ پوست شان هم شبیه هم نیست. بیا دلیل آن را بفهمیم؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا رنگ پوست همه آدم ها یک جوره؟

من کوچولوام، اما کلی سوال های گنده گنده قد یه غول تو سرم است.

آیا رنگ پوست همه آدم ها یک جوره؟

نه... این ها را ببین همه با هم فرق دارند. قد، رنگ و چشم رنگ موهایشان با هم متفاوت است. رنگ پوست شان هم شبیه هم نیست. بیا  دلیل آن را بفهمیم؟

کی می دونه ملانین  برای چیه؟

ملانین یک رنگ دانه است و ماده اصلی تشکیل دهنده رنگ پوست است. زمانی که پوست در معرض آفتاب قرار می گیرد، رنگ دانه ها، ملانین تولید می  کنند تا در مقابل اشعه فرابنفش از خود محافظت کند. ملانین انرژی گرمایی خورشید را جذب و نشر می کند تا ازسوختگی پوست جلوگیری کند.

1- یک ماده توی پوست است. اسمش ملانین است. ملانین رنگ پوست را تیره می کند.هر قدر ملانین بیش تری داشته باشی، پوستت تیره است. ملانین، رنگ مو و چشم ها را هم مشخص می کند.

2- ملانی در برابر اشعه های مضر خورشید مواظبت می کند.این خیلی مهم است چون نمی گذارد پوست مان بسوزد.

وقتی زیر نور خورشید می روید ملانین پوست مان را تیره تر یا برنزه می کند. پس این یعنی خورشید رنگ پوست را تعیین می کنته. درسته؟

آیا رنگ پوست همه آدم ها یک جوره؟

3- قدیم ها مردم، زیاد سفر نمی کردند، رنگ پوست ان ها به مقدار نور خورشید محل زندگی شان بستگی داشت.

4اولین آدم ها درجاهای خیلی گرم  و آفتابی زندگی می کردند؛ برای همین پوستشان تیره بود. بدن آن ها یک عالمه ملانین می ساخت تا از پوست انان در برابر نور خورشید محافظت کند.بعد ها بعضی از مدم به جاهایی که نور کم تری داشت مهاجرت کردند.بنابراین بدن آن ها ملانین احتیاج نداشت.در مدت چندین سال پوست آن ها سفید تر شد.

5- امروزه، مردمی که نزدیک هم زندگی می کنند رنگ پوست های متفاوتی ندارند.

ما، رنگ پوست، چشم و موهایمان را از پدر و مادرمان به ارث می بریم. بچه ها معمولا یک چیز از پدر و یک چیز از مادر به ارث می برند.

حالا فهمیدیم: رنگ پوست ما، به مقدار ملانینش بستگی دارد.

آیا رنگ پوست همه آدم ها یک جوره؟

koodak@tebyan.com

تهیه: شهرزاد فراهانی- منبع: ماهنامه نبات- سایت روبان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.