تبیان، دستیار زندگی
ن  حضرت آیت الله سیستانی با تاكید بر ضرورت تسریع در روند تشكیل دولت جدید در این كشور , از حملات اخیر اشغالگران برعلیه مردم بیگناه عراق ابراز نگرانی كرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه , نماینده ای از جناح ائتلاف عراق ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابراز نگرانی حضرت آیت الله سیستانی از كشتار مردم عراق توسط اشغالگران

حضرت آیت الله سیستانی با تاكید بر ضرورت تسریع در روند تشكیل دولت جدید در این كشور , از حملات اخیر اشغالگران برعلیه مردم بیگناه عراق ابراز نگرانی كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه , نماینده ای از جناح ائتلاف عراق یكپارچه اعلام كرد : آیت الله سیستانی اخیرا خواستار تسریع در روند تشكیل دولت عراق و متمركزشدن برروند سیاسی شد.

قاسم داوود پس ازدیدارش با آیت الله سیستانی درنجف به خبرنگاران گفت : آیت الله سیستانی ضمن توصیه به تسریع در روند تشكیل دولت جدید عراق , در مورد خونریزی هایی كه اخیرا در عراق به وقوع پیوست ابراز نگرانی كرد.

وی همچنین ادامه داد : آیت الله سیستانی نگرانی خود را نسبت به تجاوزات مستمری كه ضد بیگناهان در عراق صورت می گیرد , اعلام كرد.

قاسم داوود كه در زمان نخست وزیری ایاد علاوی , وزیررسیدگی به امور امنیت ملی بود تاكید كرد هرگونه تاخیری درروند تشكیل دولت نتایج منفی به بار می آورد كه مهمترین آنها ایجاد فاصله بین مسائل امنیتی و سیاسی است .

یكشنبه گذشته در یك عملیات تروریستی نظامیان آمریكایی به حسینیه ای در بغداد یورش بردند كه درپی آن 20 تن از شیعیان به شهادت رسیدند.

از سوی دیگر یكی از نمایندگان آیت الله سیستانی گفت : آیت الله سیستانی حاضر نشده است نامه ارسالی جرج بوش رئیس جمهوری آمریكا را بخواند.

به گزارش خبرگزاری « مهر » به نقل از روزنامه لبنانی « السفیر » نامه جرج بوش از طریق فرستاده اش برای آیت الله سیستانی ارسال شده اما این نامه همچنان در دفتر آیت الله سیستانی در شهر نجف است .

نماینده آیت الله سیستانی كه خواست نامش ذكر نشود گفته آیت الله سیستانی به دلیل ناخرسندی از سیاست های مداخله جویانه آمریكا در روند تشكیل اولین دولت دائم عراق به نخست وزیری ابراهیم جعفری نخواسته نامه نوشته شده بوش ترجمه شود.

نماینده آیت الله سیستانی از نام و ملیت فرستاده ای كه نامه بوش را به آیت الله سیستانی تقدیم كرده خودداری كرده اما گفته می شود بوش در این نامه از آیت الله سیستانی به خاطر دعوتش از مردم عراق جهت آرام كردن اوضاع پس از وقوع انفجارها در حرمین عسكریین (ع ) در شهر سامرا تقدیر و تشكر كرده است .

به نظر می رسد نامه بوش بیانگر موضع دولت آمریكا در مخالفت با نخست وزیری ابراهیم جعفری در دولت جدید عراق است .

براساس این گزارش این موضع بوش پیشتر از طریق پیام های دیگر و از طریق زلمای خلیل زاد سفیر این كشور در عراق نیز به سید عبدالعزیزحكیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق ابلاغ شده است .

نماینده آیت الله سیستانی به نارضایتی وناخشنودی شیعیان از موضع تند آمریكا در قبال دولت عراق اشاره كرد و گفت : این امر موجب شد تا بزرگان شهر نجف حاضر نشوند روز چهارشنبه در مراسم سالروز رحلت پیامبر اكرم (ص ) با خلیل زاد دیدار كنند; اما سخنگوی سفارت آمریكا در بغداد گفته خلیل زاد به هیچ وجه خبر برگزاری نشست درنجف را نشنیده بود و تنها برای دیدن مراسم سالروز رحلت پیامبر اكرم (ص ) در شهرهای نجف و كربلا یك سفر هوایی انجام داده و وارد شهر نجف نشده است .

ابراهیم جعفری : مواضع آمریكایی ها در قبال عراق با ادعای دموكراسی آنان مغایر است

نخست وزیر عراق درباره دخالت های آمریكا در امورسیاسی عراق هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری « مهر » به نقل از خبرگزاری فرانسه ابراهیم جعفری در مصاحبه با نیویورك تایمز افزود : برخی اظهارات مسئولان آمریكایی مغایر با موضع جرج بوش رییس جمهور آمریكا در حمایت از دموكراسی در عراق است .

جعفری گفت : دولت آمریكا و جرج بوش رییس جمهور این كشور از پیشبرد سیاست دموكراسی در عراق و حفاظت از منافع این كشور سخن می گویند با این حال مردم عراق از تهدید شدن فرایند دموكراسی در این كشور نگرانند.

نخست وزیر عراق افزود : منشا این مسئله به اظهارات برخی مسئولان آمریكایی باز می گردد كه در تعارص با نتایج فرآیند برقراری دموكراسی در عراق است .

جعفری گفت : این مخالفت ها پس از آن كه حزب اصلی مجمع ملی عراق نامزد خود را برای سمت نخست وزیری معرفی كرد آغاز شده است .

نخست وزیر عراق همچنین از حضور مقتدا صدر درصحنه سیاسی عراق دفاع كرد و مخالفت خود را با سیاست های پل برمر حاكم پیشین آمریكایی عراق در جلوگیری از حضور صدر و برخی گروه های شبه نظامی عراق در صحنه سیاست عراق اعلام كرد.

وی گفت : این گروه ها بخشی از واقعیت عراق هستند و بخشی از این كشور به شمار می روند و باید به ارتش و پلیس این كشور بپیوندند.

جریان صدریها خواستار اخراج سفیر آمریكا از عراق شدند

یكی از نمایندگان شیعه جریان مقتدی صدر در خطبه های نماز جمعه خواستار اخراج زلمای خلیل زاد سفیر آمریكا از عراق شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه , « حسین الاسدی » همچنین درجمع صدها نمازگزار عراقی در حسینیه مصطفی در شمال شرق بغداد از ارتش آمریكا خواست وارد منطقه رصافه واقع در بخش شرقی بغداد نشود زیرا كنترل این منطقه هم اكنون دردست نیروهای عراقی است .

هفته گذشته در این حسینیه در كوی اور نیروهای اشغالگر آمریكایی 17 نمازگزار عراقی را بدون دلیل به خاك و خون كشیدند.

وی همچنین از دولت عراق خواست ضمن اخراج زلمای خلیل زاد سفیر آمریكا از عراق طلاب حوزه علمیه كه از كشتار حسینیه جان سالم به در بردند و بدست نیروهای آمریكایی و عراقی دستگیر شدند آزاد كند .

الاسدی در نمازجمعه مشترك اهل تسنن و شیعیان برضرورت وارد نشدن نیروهای آمریكایی به منطقه رصافه تاكید كرد.

از دیروز نیروهای عراقی كنترل این منطقه را بدست گرفتند.

در همین حال " طلال الساعدی " خطیب نماز جمعه در حرم امام موسی كاظم (ع ) در شهر كاظمین نیروهای اشغالگر آمریكایی را مسئول كشتار نمازگزاران عراقی درحسینیه مصطفی معرفی كرد .

بیانیه دوم ارتش امریكا درباره امار تلفات نظامیان این كشور

ارتش آمریكا روز گذشته از كشته شدن چهار سرباز و یك تفنگدار آمریكایی در مناطق مختلف عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد ارتش آمریكا در بیانیه ای اعلام كرد بر اثر انفجار بمب در مسیر گشتی نیروهای امریكایی در مركز بغداد در روز شنبه دو سرباز آمریكایی كشته شدند.

در این بیانیه همچنین آمده است دو سرباز دیگر نیز نزدیك شهر نفت خیز كركوك و یك تفنگدار نیز در استان الانبار در غرب عراق كشته شدند.

این بیانیه افزود : این تفنگدار بر اثر جراحات ناشی از درگیری های روز جمعه جان باخت .

روز گذشته نیز 4 تن از افراد مسلح دردو حمله جداگانه علیه نیروهای عراقی و آمریكایی در نزدیكی شهر بلد در نود كیلومتری شمال بغداد , 2 كشاورز عراقی به ضرب گلوله اشغالگران در منطقه الریاض واقع در 45 كیلومتری جنوب غربی بغداد , 2 روزنامه فروش در منطقه بیاع در غرب بغداد به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس و 6 نفر در پی انفجار بمب در خانه ای در جنوب بغداد كشته شدند.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی عراق از كشته شدن هشت فرد مسلح در درگیری با این نیروها در مناطق مختلف این كشور خبر دادند.

به گزارش شبكه تلویزیونی العربیه نیروهای ارتش عراق چهار فرد مسلح را كه قصد دزدیدن یك كامیون در جنوب شهر بعقوبه را داشتند كشتند.

نیروهای عراقی همچنین سه فرد مسلح را در ایست بازرسی در شهر الضوعیه در شمال بغداد كشتند. یك فرد مسلح هم در درگیری با نیروهای عراقی در شهر موصل كشته شد.

در این درگیری پنج هزار افراد مسلح بازداشت شدند.

بركناری زرقاوی از مسئولیتهای سیاسی شبه نظامیان عراق

یك عراقی جانشین ابو مصعب الزرقاوی اردنی رهبر شبه نظامیان عراق شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از امان , پسر عبدالله اعظم گفت : الزرقاوی دیگر مسئولیت سیاسی ندارد و تنها مسئول امور نظامی است .

عبدالله اعظم , كه از نظر فكری مراد و استاد اسامه بن لادن سر كرده القاعده محسوب می شود و به امیر مجاهدین معروف بود , یك اسلامگرای اردنی فلسطینی تبار بود كه در سال 1368 در افغانستان كشته شد .

به گفته پسر عبدالله اعظم فرماندهی عالی مقاومت عراق از زرقاوی خواسته است به علت اشتباهاتی كه كرده است از مسئولیت سیاسی خود كنار رود و تنها به امور نظامی بپردازد , زیرا این اشتباهات چهره ای منفی از مقاومت ارائه كرده است .

وی خاطر نشان كرد زرقاوی این دستور را پذیرفته و گروه مقاومت دو هفته پیش یك عراقی را به نام عبدالله بن راشد البغدادی به جای وی منصوب كرده است .