تبیان، دستیار زندگی
سازمان ویکی لیکس که یکی از سردمداران افشاگری رسانه ای جهان است، اخیرا به افشای حقایقی درباره ترامپ و رئیس پیشین FBI پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشاگری جدید ویکی لیکس و تهدید ترامپ

سازمان ویکی لیکس که یکی از سردمداران افشاگری رسانه ای جهان است، اخیرا به افشای حقایقی درباره "ترامپ" و رئیس پیشین FBI پرداخت.

فرآوری: آزاده مرنی- بخش ارتباطات تبیان

افشاگری جدید ویکی لیکس و تهدید ترامپ

هرگاه نام سازمان "ویکی ‌لیکس" به میان می آید همگان به یاد افشاگری های خاصی درباره روابط دولت ها، جاسوسی ها و ... می افتند. ویکی لیکس در سال 2010 با افشای اسنادی اعلام کرد که "سیلویو برلوسکونی" نخست ‌وزیر ایتالیا توسط سفارت آمریکا در "رُم "به یک فرد بی لیاقت، از خود راضی و فاقد کارآیی به عنوان یک رهبر اروپایی توصیف شد. دیپلمات‌ها او را به ‌صورت بسیار زیادی نزدیک به پوتین گزارش کردند و او را "سخنگوی پوتین" شناختند این خبر با واکنش ها و تنش های فراوانی همراه شد.

در خبری دیگر که حدودا یک ماه پیش منتشر شد، این سازمان اسناد محرمانه ‌ای متعلق به سازمان اطلاعات آمریکا یا همان سیا را منتشر کرد که بزرگ ‌ترین افشاگری تاریخ علیه این سازمان اطلاعاتی است. اطلاعات جدید فاش شده را باید در ادامه‌ ی اسنادی خواند که این وب‌ سایت تحت اسناد سری Vault 7 منتشر کرده بود. این اسناد در رابطه با عملیات داخلی سیا همچون پروتکل‌های جاسوسی و روش‌ های به‌ کاررفته برای هک و سرقت اطلاعاتی است که سیا آن‌ها را مورد استفاده قرار داده است.

خبرهای ویکی ‎لیکس در کنار بهره جستن از فضای مجازی، در رسانه‎ های مکتوب نیز نظیر روزنامه ‌های نیویورک تایمزا، گاردین بریتانیا و مجله اشپیگل آلمان نیز به چاپ رسیده است.

و اخیرا نیز شاهد جدیدترین افشاگری این سازمان بودیم. به‌ دنبال آنکه "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور آمریکا در توییترش، رئیس برکنار شده "اف ‌بی ‌آی" (FBI) را تهدید کرد که از او نوار ضبط شده دارد، سایت افشاگر ویکی ‌لیکس (WikiLeaks) در بیانیه‌ ای برای دریافت این نوارها جایزه تعیین کرده ‌است.

ویكی ‌لیكس كه سال‌هاست اسناد و اطلاعات دولتی و نظامی آمریكا را منتشر می ‌كند، در بیانیه ی خود اعلام كرد، به هر كسی كه این نوارهای ضبط شده از دیدار و مكالمات رئیس بركنار شده اف ‌بی ‌آی با رئیس‌ جمهور آمریكا را منتشر كند یا در اختیار ویكی‌ لیكس قرار دهد، 100هزار دلار جایزه می‌ دهد.

بعد از آنكه رسانه‌ های آمریكایی نوشتند رئیس "اف‌ بی ‌آی" به ‌دلیل تحقیق درباره رابطه تیم ترامپ با روسیه بركنار شده و چون نسبت به رئیس‌ جمهور، وفادار نبوده شغلش را از دست داده و ترامپ تهدید كرده كه نوارهای او را منتشر می ‌كند.

از "ویکی ‌لیکس" چه می دانید؟

"ویکی ‌لیکس" یک سازمان رسانه‌ ای غیر انتفاعی است که از سال 2007 با هدف آگاه کردن مردم از اخبار و اطلاعات مهم جهان، فعالیت خود را آغاز کرد. این سازمان با ریاست "جولیان آسانژ" (Julian Paul Assange) با تکیه بر اطلاعات سری که از سراسر جهان برای سایت ویکی ‌لیکس ارسال می ‎شود، به حیات خود ادامه می ‌دهد. در کنار آسانژ، افرادی همچون مخالف‌هایی از کشور چین، روزنامه ‌نگارها، ریاضی‌ دان‌هایی از آمریکا، تایوان، اروپا، استرالیا و آفریقای جنوبی را باید به عنوان پایه ‎گذاران این رسانه نو معرفی کرد.

این سازمان خود را به عنوان یکی از برنامه‌های موسسه "سان شاین پرس" (sunshine press) معرفی کرده است، که پایه ‌گذاران آن بر استقلال این سایت و نداشتن هیچ ارتباطی با سازمان اطلاعاتی و دولتی تأکید می‎ کنند.

خبرهای ویکی ‎لیکس در کنار بهره جستن از فضای مجازی، در رسانه‎ های مکتوب نیز نظیر روزنامه ‌های نیویورک تایمزا، گاردین بریتانیا و مجله اشپیگل آلمان نیز به چاپ رسیده است.

افرادی که خواهان ارتباط با این سازمان هستند، ابتدا از سوی مسئولان ویکی ‌لیکس آموزش می‌ بینند تا با تکیه بر روش‎های مناسب، برای همیشه ناشناس باقی بمانند و هیچ سازمانی از هویت این افراد آگاه نشود. البته در برخی موارد، همچون رادلی مانینگ این سازوکارها چندان پاسخگو نبود و این سرباز آمریکایی در جنگ عراق و متخصص اطلاعاتی سابق در ارتش آمریکا به دلیل ارسال 700 هزار سند محرمانه از مکالمات دیپلماتیک آمریکا به پایگاه اینترنتی ویکی ‌لیکس متهم و دستگیر شد.

برخی سازمان ویکی لیکس را به تاریکخانه ی اطلاعاتی تشبیه کرده اند که تحت هیچ شرایطی اطلاعات محرمانه سازمان از آن خارج نمی گردد.

در کنار تمام اسناد منتشر شده از سوی این سایت، باید افشای اسناد طبقه‎ بندی شده در مورد جنگ افغانستان، جنگ عراق و وزارت امور خارجه آمریکا را به عنوان مهم‎ ترین و جنجالی‎ترین اسنادی نام برد که از سوی این سایت در اختیار عموم قرار گرفته است.

برای درک بهتر حجم گسترده‌ی افشاگری ویکی لیکس، بهتر است بدانید که تعداد صفحات اسناد منتشرشده از پروژه‌ی Vault 7 بیش از اسنادی است که ادوارد اسنودن در سه سال ابتدایی افشاگری خود منتشر کرد.

در کنار آنچه که گفته شد باید توجه داشت که "ویکی ‌لیکس" برای افزایش اعتبار خود و همچنین صحت اخبار منتشره، در مسیر جمع آوری اطلاعات چارچوب خاصی را در دستور کار قرار داده است تا کوچک ترین روزنه ای برای تکذیب اطلاعات آن وجود نداشته باشد تاجایی که این سازمان عده ای نظامی را نیز برای بررسی اسناد مربوط به ورود نظامیان مختلف به کشورهای دیگر و مواردی از این دست، استخدام کرده است که هرگز نام و اطلاعات آنها فاش نخواهد شد و به همین دلیل است که برخی سازمان ویکی لیکس را به تاریکخانه ی اطلاعاتی تشبیه کرده اند که تحت هیچ شرایطی اطلاعات محرمانه سازمان از آن خارج نمی گردد.


منابع : همشهری آنلاین / خبرگزاری مهر