تبیان، دستیار زندگی
طلبه باید نسبت به افکارش دقت کند، هر حرفی را نزند، قسمتی مهم از اعتقادات مردم وابسته به رفتار ماست. اگر طلبه متقی باشد در جامعه تأثیر کامل دارد و عکس این هم صادق است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله العظمی شبیری زنجانی در مراسم عمامه گذاری طلاب:

نهاد حوزه باید ماندگار باشد

طلبه باید نسبت به افکارش دقت کند، هر حرفی را نزند، قسمتی مهم از اعتقادات مردم وابسته به رفتار ماست. اگر طلبه متقی باشد در جامعه تأثیر کامل دارد و عکس این هم صادق است.

نهاد حوزه باید ماندگار باشد

حضرت آیت الله شبیری زنجانی در جشن میلاد امام زمان (عج) و عمامه گذاری جمعی از طلاب گفتند: نهاد حوزه باید ماندگار باشد و این امر تنها با افزایش معنویت طلبه‌ها ممکن است،  متاسفانه برخی از طلاب برای خود مسئولیت قائل نیستند و حساب این را نمی کنند که همه کبیر و صغیر حرف‌هایی که می‌زنند «إحصا» می شود.

ایشان با بیان این که جامعه باید طلبه را به معنویتش بشناسد با بیان خاطره ای، خاطرنشان کردند: خشکسالی شده بود. آسید محمدتقی خوانساری در همین خاکفرج با عموم مردم نماز باران خواندند؛ اما باران نیامد. قاعده نماز باران این است که اول عموم مردم می‌روند و اگر باران نیامد صالحین مجددا نماز باران می‌خوانند. در آن سال تعدادی از طلبه‌ها که بنده هم جزء آن‌ها بودم، به همراه آقای خوانساری برای خواندن نماز باران رفتیم و همان شب باران آمد. مردم وقتی این موضوع را مشاهده کردند به شدت نسبت به طلبه‌ها ارادت پیدا کردند و احساس کردند که این قشر مذهبی و روحانی‌اند.

این مرجع تقلید بیان کردند:طلبه باید نسبت به افکارش دقت کند، هر حرفی را نزند، قسمتی مهم از اعتقادات مردم وابسته به رفتار ماست. اگر طلبه متقی باشد در جامعه تأثیر کامل دارد و عکس این هم صادق است.

ایشان گفتند: طلبه وقتی معمم شد دیگر طلبه رسمی است و نمی‌تواند هرکاری خواست انجام دهد و یا حرفی را که خواست بزند. کسانی که معمم شده اند باید این اصل را بپذیرند که مسئولیتشان سنگین است و البته اجر آن‌ها هم سنگین است.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی با بیان این که اگر معنویت ما سست شود رفتنی هستیم گفتند:باید کردار و گفتار ما مطابق فرمایشات ائمه معصومین علیهم السلام باشد، ازآنان تقاضای کمک کنیم. امیدوارم کسانی که معمم هستند فقط امروز و فردا را در نظر نگیرند. تشکیلات روحانیت باید ادامه پیدا کند و ادامه این امر با معنویت ما ممکن است.

منبع: حوزه نیوز