تبیان، دستیار زندگی
تیزر فیلم اكسیدان و سریال عالیجناب كه به تازگی منتشر شده اند، تازه ترین آثار تولید شده با موضوع انتخابات است. تنور سینمای سیاسی ما داغ می شود یا همچنان در این عرصه دست به عصا خواهیم بود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرک سینما به سیاست

تیزر فیلم اكسیدان و سریال عالیجناب كه به تازگی منتشر شده اند، تازه ترین آثار تولید شده با موضوع انتخابات است. تنور سینمای سیاسی ما داغ می شود یا همچنان در این عرصه دست به عصا خواهیم بود؟

منیژه خسروی- بخش سینما و تلویزیون تبیان
اکسیدان
با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری فضای سیاسی جامعه داغ تر شده، گرچه اثرات این حرارت را می توان در بدنه جامعه حس كرد، اما روی پرده سینماها خبری از این ماجرا نیست.

هیچ كدام از فیلم های روی پرده چه آنهایی كه از قبل بودند و چه آنهایی كه از چهارشنبه به چرخه اکران اضافه شدند، نسبتی به سیاست و انتخابات ندارند. اما با این وجود در سینما و همچنین شبكه نمایش خانگی چند فیلم  و سریال سیاسی كه ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با موضوع انتخابات دارند، آماده اكران و پخش هستند كه بنا به صلاحدید مسئولان وزارت ارشاد عرضه آنها به زمانی دیگر موكول شده است.

شاخص ترین اثر در این زمینه مینی سریال سیاسی « عالیجناب» به كارگردانی سام قریبیان است، كه قصه اش درباره یك نامزد انتخابات ریاست جمهوری است كه در مبارزات انتخاباتی پیروز و رییس جمهور ایران می شود. سریالی كه هفته پیش تیزرهای آن در فضای مجازی منتشر شد. این سریال مدت هاست آماده پخش است  و قرار بود همزمان با شروع تب و تاب انتخابات به بازار عرضه شود، كه این اتفاق رخ نداد.

انتخابات یک بار دیگر یادمان می آورد که دست سینمای ایران از داشتن فیلم های سیاسی خالی است. مقصر البته فقط سینماگران نیستند و باید آستانه تحمل مسئولان و جامعه بالا برود تا شاهد بروز «ژانر سیاسی» باشیم. غالب آثاری که زیرمجموعه فیلم های سیاسی تعریف شده اند، مشخصات کامل ژانر سیاسی را ندارند.

اوایل هفته پیش با انتشار تیزری كوتاه از فیلم « اكسیدان» ساخته جدید حامد محمدی رونمایی شد. در این تیزر یك دقیقه ای از نماهایی استفاده شده كه حاوی شوخی های سیاسی بامزه ای است که ارتباطی جالب با حال و هوای این روزهای كشور دارد. در بخشی از این تیزر كاراكتر اصلی فیلم با بازی جواد عزتی روبه دوستش كه امیر جعفری نقش آن را بازی می كند می گوید :« یه رئیس جمهور نشون بده كه صاف صاف داره راه میره، همشون یا ممنوع التصویرن یا ممنوع الاسم یا ..» این تیزر كه با هوشمندی آماده و عرضه شده، در زمان خیلی كمی توانست به یكی از پر بازدیدترین ویدیوها تبدیل شود. این فیلم هم زمان با شروع جشنواره فیلم فجر كلید خورد و چندی پیش با سپری كردن مراحل فنی آماده شد. پروانه نمایش « اكسیدان» به تازگی صادر شده و به احتمال اكران عید فطر روی پرده می رود و برای جشنواره آن را نگه نمی دارند.

علاوه بر این آثار تله فیلم « ترمینال غرب» و سینمایی های «ماه گرفتگی»،« آشغال های دوست داشتنی» هم حال و هوایی سیاسی دارند كه داستان هر همه آنها ارتباط با حوادث بعد از انتخابات 88 دارد. از میان آنها فیلم اولی وارد شبكه نمایش خانگی شده، دومی قرار است بعد از انتخابات روی پرده برود و سومی هم در محاق توقیف است و اجازه نمایش ندارد.

انتخابات یک بار دیگر یادمان می آورد که دست سینمای ایران از داشتن فیلم های سیاسی خالی است. مقصر البته فقط سینماگران نیستند و باید آستانه تحمل مسولان و جامعه بالا برود تا شاهد بروز «ژانر سیاسی» باشیم. غالب آثاری که زیرمجموعه فیلم های سیاسی تعریف شده اند، مشخصات کامل ژانر سیاسی را ندارند:«جنگ اطهر» محمدعلی نجفی،«توجیه» منوچهر حقانی‌پرست،«خانه عنکبوت»علیرضا داوودنژاد، «نقطه ضعف» محمدرضا اعلامی ، «آژانس شیشه ای» و «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا ، «خیابان‌های آرام» کمال تبریزی،«خصوصی» محمدحسین فرح‌بخش ، «گشت ارشاد» سعید سهیلی، «پایان نامه» حامد کلاهداری و ... در این میان «قلاده های طلا» توانست بر اساس قواعد ژانر حرکت کند و ضمن مرور حوادث سال 88 به سیاسیون هم پرداخت. با این حال عدم اکران «گزارش یک جشن»، «خیابان های آرام» و « آشغال های دوست داشتنی» نشان می دهد برای رسیدن به ژانر موسوم به سیاسی راه درازی در پیش رو داریم.