تبیان، دستیار زندگی

شهر آفتاب ویک شروع دوباره

نمایشگاه کتاب تمام می شود اما اگر فرزندان تان را کتابخوان تربیت کرده باشید ، بازار کتابخوانی همیشه در خانه تان رونق دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر آفتاب ویک شروع دوباره

نمایشگاه کتاب تمام می شود اما اگر فرزندان تان را کتابخوان تربیت کرده باشید ، بازار کتابخوانی همیشه در خانه تان رونق دارد.

رومینا سادات تجاره -بخش خانواده ایرانی تبیان
کتابخوانی کودکان

این روزها شهر آفتاب حال و هوایی دارد 

این روزها، در تهران خبرهایی هست. در نزدیکی شهر تهران، شهری به نام آفتاب وجود دارد که در سال یک بار جمعیت آن ناگهان افزایش پیدا می کند. درسته، نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شده. خیلی از پدر و مادرها دوست دارند فرزندشان، علاقمند به استفاده از این کتاب ها باشد. شما به عنوان یک والد برای این کار چه اقداماتی را در نظر گرفته اید؟ چگونه فرزندتان را به کتابخوانی تشویق می کنید؟ 

شنیدن کی بود مانند دیدن 

آیا فکر می کنید همین که برای کودکانمان از مزیت های کتاب و کتابخوانی بگوییم، برای آنها کافی هست تا یک کتابخوان بشوند؟ برخی از والدین خودشان خیلی زمانی را برای مطالعه صرف نمی کنند و در مقابل از فرزندشان توقع دارند که این کار

حتما در مواقعی که می خواهید برای فرزندتان کتاب تهیه کنید از او هم کمک بگیرید. کشف کنید فرزندتان از چه موضوعاتی بیشتر استقبال می کند.

 را انجام بدهند. از قدیم هم گفته اند که شنیدن کی بود مانند دیدن. کودکان مشاهده گرهای قابلی هستند و به راحتی می توانند از دیگران و از اطرافیانشون الگوبرداری کنند. به عنوان اولین قدم برای اینکه بتوانیم فرزندمان را به کتابخوانی علاقمند کنیم این است که خودمان هم در طول روز، حتی یک بازه زمانی کوتاه را به کتاب خواندن اختصاص بدهیم. وقتی کودکمان ببیند که پدر و مادرش از کتاب استفاده می کنند قطعا خودش هم از این مساله درس می گیرد و کتاب می خواند. 

جذابیت رنگی 

کار دیگری که می شود برای کتابخوان شدن کودکانمان انجام بدهیم، این است که از حدود 1 سالگی برایشان کتاب های با جذابیت رنگی تهیه کنیم. ما باید از همان دوران کودکی این فرهنگ را در فرزندمان پایه گذاری کنیم. پس سعی کنید برایشان کتاب های تصویری با جذابیت های رنگی بالا تهیه کنید و در کنار خودتان از آن کتاب ها استفاده کنید. 

آهنگ کتابخوانی 

حتما از همان دوران خردسالی از حدود 3 الی 4 ماهگی برای فرزندتان کتاب بخوانید. اگر کودکتان توانایی نشستن دارد در کنارش بنشینید و کتاب را ورق بزنید و برایش بخوانید. پیشنهاد می شود در ابتدا از کتابهایی که متن آهنگین دارند استفاده کنید. درسته که در این سن فرزندتان متوجه معنای کلماتی که برایش می خوانید نمی شود اما این کار می تواند در علاقمند شدن فرزندتان به کتاب موثر باشد. البته خوب است این مطلب را هم بدانیم که هنگامی که برای فرزندمان وقت می گذاریم و کتاب می خوانیم باعث می شود رابطه ی عاطفی تان هم تقویت شود. 

انتخابی مناسب 

یکی از مسایلی که در ایجاد علاقه نسبت به کتاب در کودکان موثر است این است که کتاب انتخاب شده متناسب با سن کودکمان باشد. اگر کتاب تناسبی با سن کودک نداشته باشد قطعا جذابیتی هم برایش ندارد. 

فرصت مشارکت

حتما در مواقعی که می خواهید برای فرزندتان کتاب تهیه کنید از او هم کمک بگیرید. کشف کنید فرزندتان از چه موضوعاتی بیشتر استقبال می کند. یا اینکه همراه با هم به کتاب فروشی ها و یا شهر کتاب بروید و بخواهید که دنبال کتاب مورد علاقه اش بگردد. به کودکان تان یاد بدهید که چگونه باید متوجه بشوند کتابی که انتخاب کرده اند مناسب هست یا خیر. وقتی تعداد دفعاتی که با کودکتان برای خریدن کتاب بیرون می روید، زیاد شود، فرزندتان با تجربه می شود و می تواند راحت تر کتاب مورد نیازش را تهیه کند. 

قصه گویی قبل از خواب 

حتما قبل از خواب شبانه برای فرزندانتان قصه بخوانید. قصه خواندن قبل از خواب ذهن کودک شما را باز می کند تا بیشتر فکر کند و بیشتر دوست داشته باشد داستان های دیگری هم بشنود. 

حتما از همان دوران خردسالی از حدود 3 الی 4 ماهگی برای فرزندتان کتاب بخوانید. اگر کودکتان توانایی نشستن دارد در کنارش بنشینید و کتاب را ورق بزنید و برایش بخوانید.

یک نوزاد، یک کتاب 

خردسالان زیر 2 سال علاقمند به پاره کردن یا به دهان بردن وسایل هستند. بهتر است که در این سن از کتاب هاب نرم، اسفنجی، پارچه ای ، پلاستیکی مثل کتاب حمام، استفاده کنید و در اختیار فرزندتان قرار بدهید. این گونه فرزندتان راحت تر با کتاب ارتباط برقرار می کند. 

کتاب های کارتی و فانتزی 

هر چه جذابیت یک کتاب بالاتر باشد میزان استفاده فرزندتان از آن کتاب هم بالاتر می رود. می توانید از کتاب های به اصطلاح کارتی، کتاب هایی که یک موضوع در یک کارت نوشته شده است استفاده کنید. همچنین از کتاب هایی که فانتزی و در واقع تخیلی هستند و با بازکردن هر صفحه کتاب یک جذابیتی به جذابیت آن اضافه می شود، استفاده کنید. 

مسابقه کتابخوانی 

برای علاقمند کردن کودکتان به کتاب، او را تشویق کنید که در مسابقات کتابخوانی شرکت کند و یا این که در منزل تاریخی را هر ماه مشخص کنید و مسابقه کتابخوانی بین اعضای خانوادتان برگزار کنید. شما برای این کار راهکارهای متفاوتی را می توانید در نظر بگیرید. یک راه پیشنهادی این است که هر کدام از اعضای خانواده یک کتاب را انتخاب کند و قرار بگذارند در تاریخی مشخص هر کس خلاصه کتاب را برای اعضای دیگر بیان کند. حتما برای فرزندتان هدیه ای در نظر بگیرید. 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.