تبیان، دستیار زندگی
ست یك پژوهشگر تعزیه گفت: تعزیه هنر نمایش است كه با تخیل، بدعت و نوآوری آمیخته شده‌است. "عظیم موسوی" روز سه‌شنبه در دومین نشست پژوهشی همایش "پژوهش تعزیه" در سالن قدس مصلی قم افزود: عناصر مهمی چون تخیل و نوآوری امری لاینفك و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك پژوهشگر تعزیه: این هنر آمیخته به تخیل و نوآوری است

یك پژوهشگر تعزیه گفت: تعزیه هنر نمایش است كه با تخیل، بدعت و نوآوری آمیخته شده‌است.

"عظیم موسوی" روز سه‌شنبه در دومین نشست پژوهشی همایش "پژوهش تعزیه" در سالن قدس مصلی قم افزود: عناصر مهمی چون تخیل و نوآوری امری لاینفك و ضروری برای هنر و رشته‌های مختلف آن است.

وی بیان داشت: هنر تعزیه به دلیل دارا بودن وجوه نمایشی آن مورد توجه هنرمندان غربی قرار گرفته است.

وی تطابق كامل تعزیه با تاریخ را اشتباه عنوان كرد وافزود: عینیت بخشی به تاریخ از طریق هنر تعزیه امكان پذیر نمی‌باشد چرا كه ما تاریخ نگاری نمی‌كنیم.

موسوی خاطرنشان كرد: هنرمندان تعزیه قادر به نمایش درآوردن تمام تاریخ كربلا در زمان محدود نمی‌باشند و تنها به گوشه‌ای از این حادثه عظیم پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به حذف برخی صحنه‌ها در تعزیه تصریح كرد: اغلب صحنه‌ها و الحاقاتی كه‌به ضرورت نمایشی بودن تعزیه بدان افزوده‌شده در راستای باورهای اعتقادی مردم است و حذف آن در پیكره نمایشی تعزیه خلل وارد می‌سازد.

وی ادامه داد: در حال حاضر و در آینده نیز چون گذشته در نسخه‌های تعزیه دخل و تصرفاتی وارد می‌شود كه باید از راه صحیح این نسخه‌ها را تصحیح و تثبیت كرد.

موسوی مقتل‌هایی ازجمله "روضه‌الشهدا كاشفی‌سبزواری"، "نوحه الاحزان محمد یوسف دهخارقانی"، " محرق‌القلوب ملااحمد نراقی" و "جلالیون مجلسی" دستمایه نسخه نویسان متون تعزیه ذكر كرد.

همایش سراسری پژوهش تعزیه دو روز پیش با حضور ‪ ۲۰گروه تعزیه‌ای از سراسر كشور در قم آغاز و تا جمعه ادامه دارد.