تبیان، دستیار زندگی
وقتی ما اهل حقوق و اخلاق و استقلال می شویم و كشورمان را می توانیم از هر گزندی حفظ كنیم كه نهج البلاغه ای فكر كنیم و این فكر در جامعه به وسیله حوزویان و دانشگاهیان منتقل می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله العظمی جوادی آملی:

فکر نهج‌البلاغه ای کشور را حفظ می کند

وقتی ما اهل حقوق و اخلاق و استقلال می‌شویم و كشورمان را می توانیم از هر گزندی حفظ كنیم كه نهج‌البلاغه‌ای فكر كنیم و این فكر در جامعه به وسیله حوزویان و دانشگاهیان منتقل می‌شود.

فکر نهج‌البلاغه ای کشور را حفظ می کند

حضرت آیت الله  جوادی آملی در جلسه درس که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، در ادامه شرح نامه‌های حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه به نامه شصت و سوم پرداخته و با تأكید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به نهج‌البلاغه در حوزه و دانشگاه اذعان داشتند: بحث‌های روز پنج‌شنبه درباره نهج‌البلاغه بود كه به نامه شصت و سوم حضرت رسیدیم در نوبت قبل به عرض رسید كه اگر جامعه بخواهد جامعه علوی بشود مهم‌ترین راهش این است كه حوزه و دانشگاه با نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) مأنوس باشند.

این مرجع تقلید بیان داشتند: نحوه اُنس حوزه و دانشگاه هم این است كه این كتاب در هر دو ارگان تدریس شود و نحوه تدریس این كتاب در حوزه و دانشگاه هم باید در دو سطح باشد: یك سطح متوسط, و یك سطح خیلی عالی چون در كلمات حضرت حرف‌های نازل اصلاً نیست. آن سطح متوسط برای بخش متوسط از حوزه و دانشگاه تدریس كنند آن بخش دوم و بخش عالی‌اش را چه در دانشگاه, چه در حوزه برای آن نهاد عالی تدریس بشود.

ایشان در ادامه بیان دادند:  اگر جامعه بخواهد انقلابی بشود, احكام از یك طرف, اخلاق از طرف دیگر, حقوق از طرف سوم استقلال و انقلاب نظام از طرف چهارم حفظ شود، این با سفارش و سخنرانی و موعظه و نصیحت نخواهد شد، الاّ ولابد عقل است نه علم, چون علم نردبان است، از علم كاری ساخته نیست علم را چه در حوزه و چه در دانشگاه به ما یاد می‌دهند كه از این نردبان بالا برویم بشویم عاقل. در قرآن كریم می‌بینید در عین حال كه برای علم حرمت قائل است می‌فرماید این علم, مقدمه است، ابزار كار است.

حضرت آیت الله  جوادی آملی سپس با تاکید بر عظمت كتاب نهج‌البلاغه و بیانات حضرت امیر(ع) بیان داشتند: نهج‌البلاغه برگرفته از قرآن كریم است خود ذات اقدس الهی ادّعا می‌كند این قرآنی كه بیش از بیست سال در حال جنگ و صلح, در حال هجرت و غیر هجرت, در طیّ این بیش از بیست سال نازل شده است یك كتاب یكدستی است كتابی است كه صدر و ساقه‌اش یكدست است هیچ اختلافی در این بیش از شش هزار آیه اصلاً نیست،  در نهج‌البلاغه هم همین‌طور است حضرت آن وقتی كه خانه‌نشین بود یك سلسله بیاناتی داشت البته نه زیاد, آن وقتی هم كه خاورمیانه در اختیار حضرت بود یك بیاناتی داشت. اگر خدای سبحان درباره قرآن فرمود هیچ اختلافی در آن راه ندارد, وجود مبارك حضرت امیر هم همین بیان را دارد یعنی در صدر و ساقه نهج‌البلاغه شما هیچ اختلافی نمی‌بینید.

ایشان ادامه دادند: وقتی ما اهل حقوق و اخلاق و استقلال می‌شویم و كشورمان را می توانیم از هر گزندی حفظ كنیم كه نهج‌البلاغه‌ای فكر كنیم و این فكر در جامعه به وسیله حوزویان و دانشگاهیان منتقل می‌شود، اینكه لحظه به لحظه می‌گویند مواظب مملكتت باش, مواظب اخلاقت باش, مواظب حقوقت باش, مواظب دیگری باش این نهج‌البلاغه علوی است.

معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح نامه شصت و سوم اظهار داشتند: این نامه را حضرت امیر(ع) به ابوموسی اشعری نوشتند این ابوموسی اشعری در بخشی از همین عراق حكومت می‌كرد و از طرف حضرت امیر مأمور بود. طلحه و زبیر كه زمینه جنگ جمل را فراهم كردند ابوموسی اشعری گفت الآن آشوب است و ما دخالت نمی‌كنیم و ما باید در خانه‌هایمان بنشینیم و امثال ذلك. حضرت امیر(ع) فرمود: پیغمبر نفرمود اگر كسی به مرز و بوم شما حمله كرد شما آرام بنشینید این نامه كه به دست شما رسید باید مردم را برای دفاع از سرزمین آماده كنی, اگر این قدرت را نداری پُستت را رها كن تا دیگری بیاید این مسئولیت را به خوبی اداره كند. اگر محققانه انقلابی هستی دفاع از سرزمینت را دوست داری، باش.

حضرت آیت الله  جوادی آملی اذعان داشتند: حضرت علی(ع) فرمود اگر اختلاف كردید گرفتار فَشل و ضعف می‌شوید آن وقت آن عزّت و شكوهتان از بین می‌رود؛ این گُل مادامی مطلوب است كه معطّر باشد رایحه‌ای داشته باشد وگرنه در سطل زباله می‌ریزند.

منبع: حوزه نیوز