تبیان، دستیار زندگی
سفر پادشاه عربستان به شرق آسیا و همچنین رئیس جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی با هیئت هزار نفره خبرساز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت صحنه سفرهای خاص آقای رئیس جمهور

سفر پادشاه عربستان به شرق آسیا و همچنین رئیس جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی با هیئت هزار نفره خبرساز شد.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

پشت صحنه سفرهای خاص آقای رئیس جمهور

از دو ماه پیش بزرگ نمایی هئیت همراه برخی رجال سیاسی در سفر به کشورهای دیگر نظر بسیاری از رسانه ها را به خود معطوف ساخته است. اخباری که شاید عنوان "هئیت همراه هزار نفری" باعث شده تا اصل موضوع را به حاشیه کشیده و کمتر کسی به دلایل اصلی و اهداف خاص این سفرها توجه دارد.

به طور مثال در سفر اسفندماه شاه عربستان سعودی به شرق آسیا، رسانه‌ها از هیات هزار نفره همراه او خبر داده بودند، حالا رسانه‌ها از هیات همراه هزار نفره "دونالد ترامپ" در سفر آتی او به اراضی اشغالی خبر می‌دهند.

روزنامه "یدیعوت آحارونوت" چاپ اراضی اشغالی در خبری در خصوص سفر آتی رئیس‌جمهور آمریکا به اراضی اشغالی گزارش داد : "انتظار می‌رود دونالد ترامپ 22 می وارد اسرائیل شود."

اما همین رسانه صهیونیستی خبر داده که "انتظار می‌رود که ترامپ را در این سفر هیات همراه گسترده یک هزار نفره همراهی کنند؛ کسانی که اغلب هتل‌های غرب اورشلیم (بیت‌المقدس) را از آن خود خواهند کرد." طبق گمانه ‌زنی این رسانه، ترامپ را در سفر به اراضی اشغالی، همسرش ملانیا، دخترش ایوانکا و جارد کوشنر داماد یهودی او و ... همراهی خواهند کرد.

شاید در نگاه اول تعداد افراد زیادی که در چنین سفرهایی حضور دارند نظر هر مخاطبی را به خود جلب نماید اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است چرایی حضور این افراد است و نه تعدد آنها.

هنوز برنامه رسمی سفر ترامپ به اراضی اشغالی و همچنین عربستان سعودی که پیشتر رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، منتشر نشده و انتظار می‌رود کاخ سفید روز یکشنبه یا دوشنبه رسما این برنامه را منتشر کند.

در صورت سفر ترامپ به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، این اولین باری خواهد بود که رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سفر خارجی خود پس از آغاز منصبش، به مکزیک یا کانادا سفر نکرده است.

افشاگری خبرگزاری رویترز

این در حالی است که پیش تر، خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام آگاه گزارش داده بود که آمریکا در حال کار بر روی قراردادی تسلیحاتی به ارزش ده ها میلیارد دلار با عربستان سعودی است. براساس این گزارش، بعضی از این قراردادها جدید و بعضی ها از آنها در درست اقدام هستند. سفر به ریاض اولین سفر خارجی رئیس جمهور جدید آمریکاست که نشانه تلاش وی برای تحکیم روابط با پادشاهی سعودی است.

حائز اهمیت آنکه آمریکا بزرگترین تامین کننده تسلیحاتی عربستان محسوب می شود و از جنگنده‌های اف 15 گرفته تا سیستم های فرماندهی و کنترلی که ارزش آنها ده ها میلیارد دلار است.

واشنگتن و ریاض بعد از بن بست هایی که در توسعه روابط آنها در دوره باراک اوباما، از جمله توافق هسته ‌ای، وجود داشت اکنون بسیار مشتاق هستند که به تقویت روابط دوجانبه بپردازند.

خبرها حاکی از آن است که شرکت "لاکهید مارتین" بسته‌ ای شامل یک سیستم دفاع موشکی تاد به همراه دیگر تجهیزات آن برای ریاض فراهم کرده است. سامانه تاد مانند آنچه در کره جنوبی عملیاتی شده است یک میلیارد دلار آب میخورد. شرکت "لاکهید مارتین" همچنین درحال مذاکره برای فروش سیستم نرم افزاری C2BMC برای کنترل و ارتباطات و همچنین یک بسته با قابلیت های ماهواره‌ای است.

در حالی که اغلب روسای جمهور آمریکا طی 100 روز اول ریاست جمهوری به سفر خارجی می روند دونالد ترامپ تاکنون به هیچ کشوری سفر نکرده است. پیش از این "محمد بن سلمان" (وزیر دفاع عربستان) به واشنگتن سفر کرده بود و با ترامپ دیدار کرده بود، دیداری که به اعتقاد تحلیلگران منجر به حمله موشکی آمریکا به سوریه شد و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کلام آخر

شاید در نگاه اول تعداد افراد زیادی که در چنین سفرهایی حضور دارند نظر هر مخاطبی را به خود جلب نماید اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است چرایی حضور این افراد است و نه تعدد آنها. بی تردید سفر ترامپ به سرزمین های اشغالی با اهدافی به نفع رژیم صهیونیستی صورت خواهد پذیرفت؛ اهدافی که صداها تن از صاحب نظران و تحلیلگران سیاسی - اجتماعی آمریکایی و اسرائیلی بر روی آن متمرکز شده اند و بودجه ای غیر قابل تصور برای نیل به این اهداف در اختیار دارند و هزینه چنین سفرهایی در قبال بودجه مذکور بسیار ناچیز است و بزرگ نمایی تعداد هیئت همراه هزار نفره عمدتا در راستای تحریف اذهان عمومی می باشد ولاغیر.


منابع : خبرگزاری فارس / مشرق نیوز