تبیان، دستیار زندگی
کره شمالی از جمله کشورهای آسیایی است که طی دهه های گذشته همواره رویارویی های بزرگ و شدیدی با رژیم صهیونیستی داشته و از مخالفان تاسیس این رژیم و حامیان قضیه فلسطینی بوده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده تهدید رژیم صهیونیستی توسط کره شمالی

کره شمالی از جمله کشورهای آسیایی است که طی دهه‌های گذشته همواره رویارویی‌های بزرگ و شدیدی با رژیم صهیونیستی داشته و از مخالفان تاسیس این رژیم و حامیان قضیه فلسطینی بوده است.

قبس زعفرانی - بخش سیاست تبیان

پشت پرده تهدید رژیم صهیونیستی توسط کره شمالی

کره شمالی از جمله کشورهای آسیایی است که طی دهه‌های گذشته همواره رویارویی‌های بزرگ و شدیدی با رژیم صهیونیستی داشته و از مخالفان تاسیس این رژیم و حامیان قضیه فلسطینی بوده است.

به همین دلیل تنش اخیر «پیونگ‌یانگ» - «تل‌آویو» نه اولین تنش بین کره شمالی و رژیم اشغالگر شمرده می‌‌شود و نه نتیجه جنگ لفظی بین دو طرف که آغازگر آن «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود.

اظهارات لیبرمن و شروع تنش

تنش بین کره شمالی و رژیم صهیونیستی پس از آن شروع شد که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی ستیزه‌جویانه، ضمن انتقاد از «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی انتقاد و هم پیمان خواندن او با «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه، از وجود محوری متشکل از کره شمالی – ایران – سوریه – حزب الله سخن گفته بود که هدف آن ضربه زدن به ثبات و استقرار جهانی است.

در واکنش به این اظهارات پیونگ‌یانگ درحالی که آشکارا آمریکا را به مبارزه می‌طلبید، تل‌آویو را به «مجازاتی بی‌‌رحمانه» تهدید و اظهارات لیبرمن را غیرمسئولانه و اتهاماتی توصیف کرده بود که به ارزش‌های حاکم بر کره شمالی توهین می‌کند.

انتقادات پیونگ‌یانگ به اینجا ختم نشد، بلکه در بخشی از بیانیه وزارت خارجه کره شمالی، این کشور تاکید می‌کند که «در منطقه خاورمیانه تنها اسرائیل است که به لطف حمایت آمریکا از سلاح هسته‌ای برخوردار است».

موضع ثابت پیونگ‌یانگ در قضیه فلسطین

با وجود آنکه در سال‌های اخیر کره شمالی هیچگونه حضوری در پرونده‌های خاورمیانه نداشته، اما همچنان از حامیان سرسخت قضیه فلسطینی شمرده می‌شود و به هماهنگی‌های خود با محور ضدصهیونیستی منطقه ادامه می‌دهد و بر این باور است، هدف پایگاه‌ها نظامی آمریکا در خاورمیانه همواره کردن راه برای سیطره آمریکا بر ثروت‌ها و منابع منطقه است.

واکنش‌های تند صورت گرفته به اظهارات لیبرمن در واقع پرده از وحشت محافل صهیونیستی از احتمال وقوع جنگ هسته‌ای توسط کره شمالی برمی‌دارد.

بیانیه اخیر وزارت خارجه کره شمالی ضمن تاکید بر مواضع گذشته این کشور، خاطر نشان می‌‌کند: «اسرائیل مانعی در خاورمیانه است که مناطقی عربی را اشغال کرده و مرتکب جنایات ضدبشری می‌شود».

پیونگ‌یانگ در ادامه با بیان اینکه موضع و دیدگاه کره شمالی بر دو اصل عدالت و صلح استوار است، تاکید می‌کند: «در نزاع اعراب – اسرائیل فلسطینیان را در مبارزه‌ برای دستیابی به حقوق‌اشان در سرزمین‌های اشغالی و تاسیس دولتی برای خود را بر حق می‌داند».

پیشینه روابط پیونگ‌یانگ – تل‌آویو

همانگونه که در ابتدا اشاره شد، کره شمالی از جمله کشورهای آسیایی است که همواره موضع ثابتی در قبال قضیه فلسطینی داشته و از زمان اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی در سال 1948 میلادی، تشکیل این رژیم در فلسطین اشغالی را محکوم و آن را زاییده امپریالیسم توصیف کرده است.

از آن زمان کره شمالی موضعی خصمانه و ستیزه‌جویانه در قبال اسرائیل داشته و از سال 1988 میلادی ضمن تاکید بر تشکیل دولتی فلسطینی در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی، حاکمیت سوریه بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخته، اشغال آن از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده است.

این درحالی است که کره شمالی پیشتر طی جنگ اکتبر با ارسال 20 فروند هواپیمای نظامی و 19 نیروی غیرنظامی به مصر به ارتش‌های مصر و سوریه در جنگ با اسرائیل کمک کرده و در 4 تا 6 رویایی با ارتش اسرائیل نیز مشارکت داشته است.

روابط ویژه پیونگ‌یانگ - دمشق

از آن تاریخ  کره شمالی تلاش کرده، کشورهای همجوار رژیم صهیونیستی و مخالف این رژیم همچون ایران، مصر، لیبی و سوریه را به انواع موشک‌ها تجهیز کند، بویژه سوریه که از سال‌های دور همواره تلاش داشته، همکاری خود با پیونگ‌یانگ را حفظ و مناسبات موجود را در تمام سطوح گسترش دهد.

اوج شکوفایی مناسبات کره شمالی و سوریه به دهه گذشته باز می‌گردد که شش سال آن را بحران تحمیلی بر سوریه تشکیل می‌دهد. در این‌باره گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد، پیونگ یانگ درصدد انتقال برنامه هسته‌ای خاص خود به دمشق نیز بوده است.

بهمین دلیل رژیم صهیونیستی همواره به کره شمالی به عنوان خطری علیه موجودیت خود نگاه کرده، فروش تسلیحات نظامی به کشورهای منطقه را محکوم نموده است. این درحالی است که تلاش‌های این رژیم برای نزدیک شدن به پیونگ‌یانگ و منصرف کردن آن از فروش تسلیحات نظامی به کشورهای منطقه علی‌رغم تمام وعده‌های بسیار فریبنده و رشوه‌های کلان داده شده، تماما با شکست مواجه شده است.

با مرگ «کیم یونگ وان»، رهبر سابق کره شمالی در سال 2011 میلادی رژیم صهیونیستی انتظار داشت، همکاری کره شمالی با سوریه و ایران و حزب الله کاهش یابد و ابراز امیدواری کرده بود، مرگ کیم به فروپاشی محور شکل گرفته از پیونگ‌یانگ تا بیروت منتهی شود، اما نه تنها چنین نشد، بلکه همکاری و کمک پیونگ‌یانگ به تهران جهت اجرای برنامه موشکی ایران به ویژه در حوزه موشک‌های دور برد ادامه یافت.

روزنامه «جیروزالیم پست» چاپ سرزمین‌های اشغالی در گزارشی افشا می‌کند، تل‌آویو بشدت نگران آن است، مبادا ناتوانی و رکود اقتصادی، موجب روی آوردن کره شمالی به امضای قراردادهای ساخت رآکتورهای هسته‌ای در کشورهای دیگر از جمله سوریه و تسهیل دستیابی حزب الله و حماس به موشک‌های این کشور شود.

کره شمالی و بحران سوریه

گفته شد، روابط پیونگ‌یانگ و دمشق طی بحران سوریه نه تنها ادامه یافت، بلکه در تمام سطوح به ویژه در بعد نظامی گسترش هم پیدا می‌کند تا تبدیل به یکی از مهمترین دغدغه‌های آمریکا می‌شود.

در واقع آمریکایی‌ها بشدت نگران دستیابی دمشق به موشک‌های دور برد و دارای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای کره شمالی هستند که تهدیدی مستقیم و مرگبار برای کشورشان بشمار می‌آید.

در این راستا، برخی از منابع سوری تصریح می‌کنند، یکی از دلایل تحمیل بحران به نظام سوریه، عدم تن دادن دمشق به خواست آمریکا مبنی بر قطع روابط با ایران و کره شمالی بوده است.

چندین وزیر کابینه اسرائیل از لیبرمن بخاطر قرار دادن اسرائیل در موقعیت جنگ کلامی با کره شمالی بشدت انتقاد و وی را به خطر انداختن امنیت اسرائیل با گفتن این سخنان بی‌پایه و اساس متهم کرده‌اند.

پایگاه های خبری نزدیک به معارضان سوری مارس سال گذشته طی گزارشی ضمن افشای نقش حمایتی پیونگ‌یانگ از نظام سوریه در طول بحران، حضور نظامی کره شمالی در عرصه میدانی سوریه را احتمال غیرممکنی ندانسته، مدعی شدند، دو یگان ارتش کره شمالی در کنار ارتش سوریه، در میدان‌های نبرد در این کشور حضور دارد.

پیش از این در سال 2013 میلادی هم «دیدبان حقوق بشر» سوریه، نزدیک به معارضان سوری ضمن تاکید بر بهره‌مندی دمشق از کمک‌های نظامی و لجستیکی کره شمالی، از حضور 11 تا 15 افسر کره‌ای آشنا به زبان عربی جهت ارائه مشاوره‌های نظامی و آموزش نیروهای مسلح سوری، در سوریه خبر داده بود که از سوی پیونگ‌یانگ تکذیب شد.

روابط نزدیک كیم یونگ وان و یاسر عرفات

از دلایل ادامه تنش بین کره شمالی و رژیم صهیونیستی در تمام طول این سال‌ها، روابط پیونگ‌یانگ با سازمان آزادیبخش فلسطین است که شروع آن به سال 1970 باز می‌گردد و گفته شده، كیم یونگ وان، رهبر سابق کره شمالی و «یاسر عرفات»، رهبر سابق سازمان آزادیبخش فلسطین روابط دوستانه بسیار نزدیکی داشتند که تاثیری بسزا بر کمک کره شمالی به فلسطینیان گذاشته است.

کره شمالی در سال 2009 میلادی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و کشتار فلسطینیان از جمله کودکان و زنان فلسطینی را بشدت محکوم کرد.

قدرت نظامی و توان جنگی کره شمالی

در گزارشی غافلگیرکننده «کریس داگلاس»، از پژوهشگران مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی استرالیا تاکید می‌کند، کره شمالی سلاح‌های هسته‌ای خود را در عمق زمین مخفی کرده، بگونه‌ای که هیچ کشوری توان نابودی آنها را ندارد و این نگران‌کننده است.

داگلاس در گزارش خود می‌افزاید: سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی در جعبه‌‌های خاصی قرار دارند تا امکان انتقال زمینی یا دریایی آنها وجود داشته باشد. در این بین انتقال آنها به چین ساده‌ترین حالت ممکن است، اما خطرناک‌ترین حالت انتقال آنها به چهار گوشه جهان با قایق‌های کوچک می‌باشد.

کره شمالی دارای قدرتمندترین نیروی دریایی جهان است، درحالی که آمریکا پس از چین در مرتبه سوم است و ورود آن به میدان بمعنای نابودی مطلق طرف مقابل است.

این کشور علی‌رغم محاصره و تحریم‌های اعمال شده مهارت بسیاری در انتقال تجارب نظامی و تسلیحاتش به کشورهای دوست دارد. حتی به راحتی و با استفاده از یک قایق ماهیگیری می‌تواند، تسلیحات هسته‌ای خود را به یکی از بنادر کشورهای دشمن فرستاده و منفجر کند، بهمین دلیل رسیدن به تل‌آویو، جده، استانبول و نیویورک نه تنها غیرممکن، بلکه سخت هم نیست.

این موضوعی است که محافل نظامی و سیاسی صهیونیستی و آمریکایی به خوبی از آن مطلع هستند و برخی از آنها تاکید می‌کنند، حتی اگر آمریکا این کشور را از صفحه روزگار محو کند، نمی‌تواند بر سلاح‌های هسته‌ای او فائق آید.

به همین دلیل است که اظهارات لیبرمن با انتقاد تند و محکومیت گسترده محافل صهیونیستی مواجه شده است. در این راستا، چندین وزیر کابینه اسرائیل از لیبرمن بخاطر قرار دادن اسرائیل در موقعیت جنگ کلامی با کره شمالی بشدت انتقاد و وی را به خطر انداختن امنیت اسرائیل با گفتن این سخنان بی‌پایه و اساس متهم کرده‌اند.

واکنش‌های تند صورت گرفته به اظهارات لیبرمن در واقع پرده از وحشت محافل صهیونیستی از احتمال وقوع جنگ هسته‌ای توسط کره شمالی برمی‌دارد. چون محافل صهیونیستی بخوبی می‌دانند، نه ارتش اسرائیل و نه متحد دیرینشان، آمریکا با رئیس جمهور دیوانه‌اش امکان وارد شدن به هرگونه جنگ و رویارویی نظامی علیه کره‌شمالی را ندارند.