تبیان، دستیار زندگی
نیمه شعبان، سالروز میلاد امامی است که وجود با برکتش نوید آرامش، و صلح جهانی را برای جهانیان به ارمغان خواهد آورد، سالروز تولد امام همامی که ریشه ظلم و ستم و بی دادگری ظالمان را در هم خواهد کوبید، امامی که نوید الهی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنج برکت طلایی منجی آخر الزمان برای بشریت !

نیمه شعبان، سالروز میلاد امامی است که وجود با برکتش نوید آرامش، و صلح جهانی را برای جهانیان به ارمغان خواهد آورد، سالروز تولد امام همامی که ریشه ظلم و ستم و بی دادگری ظالمان را در هم خواهد کوبید، امامی که نوید الهی را در سرتاسر جهان طنین انداز خواهد کرد و زمین را میراث بندگان صالح خدا خواهد کرد: «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ؛[انبیاء، آیه 105] در «زبور» بعد از ذكر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‏ام وارث (حكومت) زمین خواهند شد!.»

علی بیرانوند- کارشناس حوزه/ بخش مهدویت تبیان
منجی آخر الزمان

آثار و برکات منجی آخر الزمان برای بشریت

1-ریشه کن شدن ظلم و ستم: همه ی انسان ها خواسته یا ناخواسته با مشاهده ظلم و ستم فراوانی که ابرقدرت‌ های جهان و متحجران بی ‌فکر در گوشه گوشه جهان از خود نشان می دهند، نیاز به مصلح جهانی را درک می کنند. انسان نیازمند جهانی توأم با صلح و آرامش است، جهانی که در آن هیچ کشوری جرأت نکند با زرّادخانه های  (به محل ساخت، تعمیر، ذخیره و نگهداری اسلحه و مهمات نظامی گفته زرّادخانه می ‌شود.) اتمی و شیمیایی خود کشور دیگر را در ترس و اضطراب قرار دهد، و دیگر هیچ کودک یتیمی از ترس بمباران شبانه در پستوی خانه ی گِلی نخواهد لرزید. جهان در آن زمان به دست مظلومان اداره خواهد شد و هیبت و هیمنه ظالمان در هم خواهد شکست.

نقل از ابو حمزه-: امام باقر (علیه السلام) درباره سخن خداى عز و جل: «و بگو: حق آمد و باطل رفت. بى گمان، باطل از میان رفتنى است.»، فرمود: «هنگامى كه قائم قیام كند، دولت باطل مى ‏رود.

شیخ طوسی در ذیل، آیه 5 سوره قصص به روایتی استناد می کنند که مقصود، برپایی حکومت مهدوی است:  «امام على (علیه السلام) درباره سخن خداى متعال که می فرماید: «و ما مى‏ خواهیم كه بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را امام و وارث [زمین‏] قرار دهیم.»، فرمود: «آنان، خاندان محمّد هستند. خداوند، مهدىِ ایشان را پس از رنج و مشقّتشان بر مى‏انگیزد و آنان را با عزت و دشمنشان را خوار مى‏كند.»[1]

2-برپایی دین حق در جهان: بر اساس منابع روایی فریقین، برپایی حکومت مهدوی در سرتاسر جهان امری روشن و قطعی است، مطالب و روایاتی که در کتب روایی شیعه و سنی نقل شده است به خوبی گویای این امر مهم است، امر مهمی که با رخ دادن آن در جهان، باطل از بین می رود و حق نمایان می شود. شیخ طوسی از ابن مسعود از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) روایتی نقل کرده که: «عمر دنیا به پایان نخواهد رسید تا روزی که مردی از اهل بیتم به نام مهدی، ولایت و رهبری امتم را برعهده خواهد گرفت.»[2]

مشابه این روایت ارزشمند را سنن ابو داوود، و همچنین سنن ابن ماجه از جمله معتبرترین کتب اهل سنت از ابوهریره نقل کرده است و مستدرک صحیحین نیز بر صحیح بودن آن تأکید داشته است.[3]، شیخ کلینی نیز در کتاب کافی در ذیل آیه 81 سوره اسراء روایت زیبایی نقل می کند: «وَ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» قَالَ: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ علیه السلام، ذَهَبَتْ دَوْلَةُ الْبَاطِلِ؛[4] به نقل از ابو حمزه-: امام باقر (علیه السلام) درباره سخن خداى عزوجل: «و بگو: حق آمد و باطل رفت. بى گمان، باطل از میان رفتنى است.»، فرمود: «هنگامى كه قائم قیام كند، دولت باطل مى ‏رود.»

3-گسترش عدل جهانی: حکومت مهدوی با در هم شکستن دستگاه ظالم، عدل مهدوی را در جهان گسترش خواهد داد به طوری که همه انسان ها با صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی را تجربه خواهند کرد، به طوری که عدالت در تمام جامعه برپا خواهد شد.

در منابع روایی بسیاری به سبب این عبارت نوید فراگیری صلح و آرامش و عدالت در زمان ظهور اباصالح المهدی (علیه السلام) داده شده است: «عَنْ أَبِی الْحَجَّاف‏ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله و علیه وآله أَبْشِرُوا بِالْمَهْدِیِّ قَالَهَا ثَلَاثاً یَخْرُجُ عَلَى حِینِ اخْتِلَافٍ مِنَ النَّاسِ وَ زِلْزَالٍ شَدِیدٍ یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً یَمْلَأُ قُلُوبَ عِبَادِهِ عِبَادَةً وَ یَسَعُهُمْ عَدْلُهُ[5] از پیغمبر (صلى اللَّه علیه و آله) روایت كرده كه سه بار فرمود: شما را به قیام مهدى مژده می دهم، هنگامى كه مردم بجان هم افتند و زلزله سختى پدید آید او ظهور خواهد كرد. زمین را از عدل و داد پر كند چونان كه از ظلم و جور پر شده باشد. دل هاى بندگان خدا را از عبادت لبریز نماید و سایه عدلش همه آنها را فرا گیرد.‏»

شیخ طوسی در ذیل، آیه 5 سوره قصص به روایتی استناد می کنند که مقصود، برپایی حکومت مهدوی است:  «امام على (علیه السلام) درباره سخن خداى متعال که می فرماید: «و ما مى‏ خواهیم كه بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را امام و وارث [زمین‏] قرار دهیم.»، فرمود: «آنان، خاندان محمّد هستند. خداوند، مهدىِ ایشان را پس از رنج و مشقّتشان بر مى‏انگیزد و آنان را با عزت و دشمنشان را خوار مى‏ كند.

4-بهبود وضع معیشتی و مادی: در منابع روایی از پیامبر اکرم (صلی الله عیله و اله) در خصوص بهبود وضع معیشتی در دوران ظهور امام مهدی (علیه السلام) این چنین نقل شده است: «عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله و علیه وآله قَالَ یَتَنَعَّمُ أُمَّتِی فِی زَمَنِ الْمَهْدِیِّ علیه السلام نِعْمَةً لَمْ یَتَنَعَّمُوا قَبْلَهَا قَطُّ یُرْسَلُ السَّمَاءُ عَلَیْهِمْ مِدْرَاراً وَ لَا تَدَعُ الْأَرْضُ شَیْئاً مِنْ نَبَاتِهَا إِلَّا أَخْرَجَتْهُ؛[6] ابو سعید خدرى از پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) روایت نموده كه فرمود: امت من در زمان مهدى چنان در فراخى معیشت بسر برند كه هیچ گاه پیش از آن ندیده باشند. آسمان پى در پى بركات خود را براى آنان‏ فرو می ریزد و زمین آنچه دارد بیرون می دهد.»

5-دانش افزایی: از جمله آثار و برکات ظهور اباصالح المهدی و ارمغان های نیکویی که برای بشریت به بار می آورد دانش افزایی است، این موضوع نیز در احادیث این چنین منعکس شده است: حضرت باقر (علیه السّلام) فرمود: چون قائم ما قیام كند خداوند دست رحمتش را بر سر بندگان گذارد پس عقولشان را جمع كند و (تا پیروى هوس نكنند و با یك دیگر اختلاف نورزند) و در نتیجه خردشان كامل شود (متانت و خود نگهداریشان كامل شود.)[7]

سخن آخر

اگر بشریت از آثار و برکات حضور امام مهدی(علیه السلام) با خبر بود، آروزی درک دولت او را می نمود و برای ظهورش همواره دعا می کرد.


پی نوشت ها:

[1]. الغیبة (للطوسی) كتاب الغیبة للحجة، ص184. «...قَالَ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ یَبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِیَّهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَیُعِزُّهُمْ وَ یُذِلُّ عَدُوَّهُمْ»

[2]. همان، ص112.

[3]. سنن ابن داوود، ج2، ص206، ح4282؛ سنن ابن ماجه، ج2، ص982، ح2779.

[4]. الكافی (ط - دارالحدیث)، ج‏15، ص651.

[5]. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏51، ص74، ح23.

[6]همان: ج‏51، ص83.

[7]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص25، ح21. «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَاد... »

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.