تبیان، دستیار زندگی
ما باید به جوانان در کل کشور و فعالیت ها میدان دهیم، کابینه مجموعاً شامل ۳۰ نفر می شود و جوان یا غیرجوان بودن اینها خیلی مطرح نیست؛ اصل شایستگی و توانمندی فرد برای آن وزارتخانه و مسئولیت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم براساس عملکرد دولت یازدهم قضاوت کنند

ما باید به جوانان در کل کشور و فعالیت‌ها میدان دهیم، کابینه مجموعاً شامل ۳۰ نفر می‌شود و جوان یا غیرجوان بودن اینها خیلی مطرح نیست؛ اصل شایستگی و توانمندی فرد برای آن وزارتخانه و مسئولیت است.

بخش سیاست تبیان

مردم براساس عملکرد دولت یازدهم قضاوت کنند

حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی شبکه خبر حضور یافت که مهمترین محورهای آن به شرح زیر است:

سوال: اعضای کابینه شما چه کسانی خواهند بود؟

روحانی: معمول نیست که اسامی وزرا مطرح شود به دلیل اینکه وزرا باید به مجلس تقدیم شود و آنها باید رأی دهند و قبل از اینکه به مجلس ارائه شود، باید هماهنگی‌های دیگری در زمینه وزرا انجام بگیرد.

اساس برنامه ما بر اساس شایسته‌سالاری خواهد بود و کابینه دولت یازدهم هم همین واقعیت را نشان داد که ما نه بحث جناح و تفکر سیاسی خاصی مطرح است، بلکه افرادی که دارای سابقه و تجربه لازم و کافی دارند، به عنوان وزرای کابینه دولت دوازدهم خواهند بود.

سوال: چه مقدار در کابینه شما به جوانان میدان داده خواهد شد و فکر می‌کنید میانگین سنی یک کابینه مطلوب چقدر است.

روحانی: ما باید به جوانان در کل کشور و فعالیت‌ها میدان دهیم، کابینه مجموعاً شامل 30 نفر می‌شود و جوان یا غیرجوان بودن اینها خیلی مطرح نیست. اصل شایستگی و توانمندی فرد برای آن وزارتخانه و مسئولیت است ولی حتماً با توجه به شرایط جدید، کابینه دوازدهم نسبت به کابینه قبل تغییر خواهد کرد و سن متوسط هم جوان‌تر خواهد شد.

ضعف داخلی می‌تواند باعث طمع دشمنان خارجی باشد؛ چراکه ما دیدیم آن زمان که ما متکی شدیم صرفاً به صادرات نفتی و متکی شدیم عمدتاً به واردات، دشمن فوراً طمع کرد، ما را تحریم کرد، فروش نفت ما و برخی از کالاهای ما را تحریم کرد.

ما در سازمان امور اداری و استخدامی طرحی داریم که سن مدیریت را کمتر کنیم و حدود 5 سال سن مدیریت را جوان‌تر کنیم.

سوال: آیا کسی از دوستان، نزدیکان و آشنایان شما هستند که فکر می‌کنید شایستگی حضور در کابینه و یا احراز پستی را داشته باشد؟ آیا در این زمینه احتیاط خواهید کرد یا باز عمل خواهید کرد؟

روحانی:دوست بودن یا نبودن خیلی مطرح نیست، البته با کسانی که سابقه کاری داشته‌ایم، با توجه به مسئولیت قبلی که با آنها مشارکت داشته‌ایم یا در کابینه قبلی بوده‌اند، دوستی به معنای آشنایی بیشتر می‌تواند یکی از امتیازات باشد اما دوست بودن یا غیره نمی‌تواند معیاری برای کابینه باشد.

اساس معیار برای تعامل بین قوا قانون اساسی و قوانین موضوعی کشور است. قانون وظایف هر قوه‌ای را مشخص کرده و معیار باید قانون باشد. اما درعین حال همکاری و همفکری و تعامل می‌تواند بسیار موثر باشد.

ما در تجربه دولت یازدهم دیدیم در مسئله مهمی مانند موضوع هسته‌ای تعامل با قوا بسیار موثر بود. لذا معمولاً در مسائل مهم با رئیس مجلس و قوه قضائیه و دیگران مشورت می‌کردیم و این مشورت‌ها و هماهنگی‌ها موثر بود که توانستیم یک وحدت‌نظری پیدا کنیم.

تعامل قوا در مسائل مهم کشور بسیار اهمیت دارد. همچنین در سایر مسائل هم مهم است زیرا ما هر لایحه‌ای می‌خواهیم تنظیم کنیم باید به مجلس برود تا به قانون تبدیل شود. همچنین برای انتخاب وزرا نیز نمایندگان مجلس باید رأی دهند، همچنین مسائل مهم سیاسی و امنیتی در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود که دو قوه دیگر هم حضور دارند.

مسائل فرهنگی نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود که روسای دو قوه دیگر هم حضور دارند، در شورای عالی فضای مجازی هم روسای دو قوه دیگر حضور دارند، بنابراین در بسیاری از شوراهای مهم کشوری روسای دو قوه دیگر هم حضور دارند و در کنار هم تصمیم‌گیری و رأی‌گیری می‌شود و این هماهنگی و تعامل نه‌تنها موثر است بلکه ضرورت دارد تا بتوانیم مسائل مهم کشور را پیش ببریم.

سوال: اگر شما به عنوان رئیس‌جمهور با سران قوای دیگر دچار اختلاف بشوید این اختلاف را چگونه حل می‌کنید؟

روحانی:تجربه دولت یازدهم نشان داده که تعامل ما با قوای دیگر چگونه بوده، در دولت یازدهم وزیری بوده که 4 مرتبه به مجلس بردند و رأی کافی نتوانسته بگیرد و ما مجدداً وزیر معرفی کردیم اما ما گله‌ای نکردیم و گفتیم این حق مجلس است، سوال و استیضاح از وزرا هیچ گاه موجب گله و شکایت در میان مردم نبوده، البته مسائلی داشته‌ایم که با تشکیل جلسه سران قوا، آنها را حل و فصل کردیم، معمولاً هر سال چند جلسه با دیگر روسای قوا داشته‌ایم و همفکری می‌کردیم.

سوال: رهبر انقلاب حفظ روحیه انقلابی و پاسداشت ارزش‌ها را به خصوص برای مسئولان مهم و اساسی ارزیابی کردند. جنابعالی با توجه به شاخص‌های رهبری فکر می‌کنید چه مقدار از این روحیه برخوردارید و برای ترویج آن درمیان مردم چه می‌کنید؟

روحانی: امثال بنده که از ابتدای انقلاب مسئولیت‌هایی داشته و در میان مردم بوده‌ام، خود به خود مردم می‌توانند قضاوت کنند.

اساس نظام ما بر پایه انقلاب اسلامی است و همه ما به انقلاب و نظام اسلامی متعهدیم، البته انقلاب به معنای آن است که برای اسلام و مردم درست فکر و برنامه‌ریزی و عمل کنیم. چون اساساً انقلاب و نظام اسلامی مردم‌سالاری دینی است، یعنی یا باید منافعش برای فرهنگ اسلام باشد و یا منافعش باید برای زندگی مادی و معنوی مردم باشد.

انقلابی بودن یعنی درست اندیشیدن، عمل کردن و به نفع مردم حرکت کردن و در راستای استقلال و آزادی کشور تلاش کردن، زیرا هر کسی برای استقلال، آزادی مردم و کشور تلاش می‌کند، انقلابی است، همچنین هر که به اخلاق پایبند باشد، او انقلابی است.

انقلابی به معنای درشت یا بلند حرف زدن نیست، انقلابی بودن به آن معناست که ما معیارها و اصولی که بر پایه آن انقلاب کردیم را حفظ کنیم.

برای رئیس‌جمهور هم توانمندی‌های شخصی‌اش و هم تجربه و دانش و عملش اهمیت دارد، رئیس‌جمهور برای اینکه بتواند کشور را پیش ببرد، باید در چارچوب قانون اساسی و قانون حرکت کند و نمی‌تواند از قانون فاصله بگیرد. رئیس‌جمهور باید در مسیر انقلاب و مسیری که امام(ره) تعیین کردند و رهبر انقلاب بر آن تأکید دارند، حرکت کند.

رئیس‌جمهور باید بر اساس خرد جمعی، مشورت و خواست و مطالبه مردم حرکت کند، زیرا نظام ما نظام مردم‌سالاری دینی است.

سوال: چه مقدار توان کار کردن با منتقدین خود دارید، آیا منتقدین در دولت شما و یا تحت عنوان مشاور جایی خواهند داشت یا خیر؟

روحانی: در دولت یازدهم افکار متفاوتی وجود دارد،‌ از همه جناح‌های مختلف، نمایندگانشان در دولت حضور دارند، زمان رأی‌گیری در دولت معمولاً صبر می‌کنم و خودم رأی نمی‌دهم تا ببیبنم اعضای کابینه چه نظری می‌دهند به دلیل اینکه سخن و رأی ما نخواهد اثری بر رأی و نظر وزرا بگذارد، گرچه وزرا مستقل هستند و مستقل حرف می‌زنند مستقل رأی می‌دهند.

دولت یازدهم تجربه بسیار خوبی به جا گذاشته، انتقاد بیش از حد مخالفان و منتقدان در جامعه ما بوده، حتی خود رسانه ملی که صدا و سیما بوده است بیشتر منتقد دولت بوده تا حامی دولت، دولت اصل انتقاد سازنده را لازم می‌داند و این را جزو وظایف دولت می‌داند که انتقاد سازنده را گوش کند، البته ما همیشه با تخریب مخالف بوده و هستیم زیرا معتقدیم تخریب می‌تواند کار دولت و حرکت قوه مجریه را کُند کند و به مصلحت جامعه هم نیست و شرعاً هم این کار مجاز نیست.

سوال: حاشیه‌ها به هر دلیلی جامعه را ملتهب می‌کند و مردم را هم ناراحت می‌کند، آیا به سهم خودتان قول می‌دهید تحت هر شرایطی این حاشیه اتفاق نیفتد و وارد این حاشیه‌ها نشوید؟

روحانی: لازم نیست قول بدهم بلکه مردم ما می‌توانند بر اساس عملکرد دولت یازدهم قضاوت کنند، ما در این دولت عملکردمان به این گونه بوده که توانسته‌ایم در برابر سخنان مخالفان و دیگران صبر و تحمل کنیم و هیچ وقت به دنبال حاشیه نباشیم و در متن کار و وظایف خودمان باشیم و به همین دلیل هم در اکثر مواقع دولت و خود رئیس‌جمهور پاسخ نداده که ما دیدیدیم خیلی از حرف‌ها و تخریب‌ها برای حاشیه‌سازی و منحرف کردن ما از مسیر درست‌مان بوده، مسیری که ما در سیاست داخلی و خارجی و اقتصاد داشته‌ایم، مسیرمان را ادامه دادیم و دولت هیچ وقت حاشیه‌سازی نداشته و به حاشیه‌سازی‌ها هم معمولاً توجه نکرده است.

سوال: طبق قانون مسئولان به خصوص رئیس‌جمهور و وزرا موظف هستند قبل و پس از مسئولیت میزان دارایی خودشان را اعلام کنند. آیا شما، کابینه‌ و وزرای‌تان این کار را خواهید کرد؛ چراکه در دوره‌های قبلی برخی از مسئولان این کار را انجام نداده‌اند.

روحانی:حتماً باید این کار را انجام دهند، این قانون اساسی ما است. اگر موردی پیش آید و وزیر یا معاونی نخواهد اموال خود را پیش از مسئولیت به دقت اعلام کند، این وظیفه قوه قضائیه است که آن وزیر یا مسئول را بازخواست کند یا از او بخواهد و مورد سوال قرار دهد.

تا آنجایی که من خبر دارم همه وزرا و معاونان در دولت یازدهم به وظیفه قانونی خود عمل کردند و بعد از این هم باید به این وظیفه عمل کنند.

سوال: وارد عرصه سیاست خارجی می‌شویم و سوالاتی که در این زمینه وجود دارد. رهبر معظم انقلاب در عید مبعث از نامزدهای انتخابات خواستند که به مردم قول دهند برای پیشرفت کشور و گشوده شدن گره‌های موجود نگاه‌شان به خارج از مرزها نباشد، بلکه به توانایی‌های مردم و به درون کشور نگاه کنند. لطفاً از دوربین شبکه خبر این قول را به مردم بدهید.

روحانی: نکته مهمی را رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان فرمودند که این نکته را ایشان به دفعات تأکید کرده بودند و بار اول نبود و آن اینکه ملت بزرگ ایران و همه مسئولان باید توجه‌شان را به توانمندی‌های داخلی کشور داشته باشند و نگاه به بیرون می‌تواند موجب ضعف ملی ما شود.

ضعف داخلی می‌تواند باعث طمع دشمنان خارجی باشد؛ چراکه ما دیدیم آن زمان که ما متکی شدیم صرفاً به صادرات نفتی و متکی شدیم عمدتاً به واردات، دشمن فوراً طمع کرد، ما را تحریم کرد، فروش نفت ما و برخی از کالاهای ما را تحریم کرد.

اقتصاد مقاومتی برای همین است که اقتصاد ما درون‌زا باشد و البته برون‌نگر هم باید باشیم. من جمله‌ای را چندین بار در سخنرانی‌های عمومی اعلام کردم، گفتم این دولت نگاهش اول به آسمان است و به رحمت و لطف خداوند و در درجه دوم نگاهش به ملت و هیچ‌گاه نگاهش به بیرون و خارجی‌ها نخواهد بود، البته ما با دنیا تعامل می‌کنیم،‌ تعامل سازنده، طبق چشم‌انداز. تعاملی که موثر باشد در عین حال امید، اعتماد و تکیه ما باید به ملت‌مان باشد که الحمدلله در بسیاری از زمینه‌ها در مسیر خودکفایی حرکت می‌کنیم. این به آن معناست که ما معتقدیم دولت به ملت تکیه می‌کند.

ما در گازوئیل، گندم خودکفا شده‌ایم و به زودی در صنعت بنزین هم خودکفا خواهیم شد. ما امروز صادرکننده فولاد به اروپا هستیم و این به آن معناست که در همه زمینه‌ها در مسیر خودکفایی و خوداتکایی حرکت می‌کنیم.

سوال: اولویت شما در سیاست خارجی دولت‌تان چه خواهد بود؟ اولویت شما کشورهای همسایه، منطقه و حتی آمریکای لاتین و چرا؟

روحانی: در سیاست خارجی اساس بحث ما تعامل سازنده و مؤثر با جهان خواهد بود، اما در میان کشورها همسایگان و کشورهای اسلامی دارای اولویت هستند. همسایگان به خاطر امنیت ملی ما و به خاطر منافع اقتصادی ما و در شرایط ناامنی منطقه قرار داریم، باید با همسایگان ارتباط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی نزدیک‌تری برقرار کنیم.

قدرت امنیتی و اجتماعی ما باید دست به دست هم دهد تا آنهایی که نسبت به ملت ایران روابط‌شان روابط خصمانه بوده، در گذشته و امروز هم هست، احساس کنند این ملت، ملتی مقاوم و در برابر آنها ایستاده است.

دنیای اسلام هم شریک فرهنگی ما است و ما دارای تفکر یکسانی هستیم. بعد از همسایگان و دنیای اسلام، آسیا، آفریقا،‌ اروپا، آمریکای لاتین و همه کشورهایی که با خصم نباشند و با ما رفتار عادلانه‌ای داشته باشند، با آنها تعامل سازنده‌ای خواهیم داشت و اساس برای ما منافع ملی و مصالح کشورمان است.

سوال: راهبرد دولت شما در منطقه برای حمایت از مقاومت از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

منطقه ما دشمنان فراوانی دارد، اولاً دشمنان بزرگ در منطقه به ما چشم طمع دوخته‌اند. در خلیج‌فارس طی دهه‌های مختلف دیده‌اید که قدرت‌های بزرگ چشم طمع به این منطقه حساس و منطقه‌ای که دارای منابع بسیار عظیم است، دارند. اسرائیل به عنوان یک دشمن در منطقه ما همواره وجود داشته است.

تروریسم امروز به عنوان یک دشمن دیگری است که در منطقه ظهور و بروز کرده است و ما باید از مقاومت منطقه و مقاومت کشورهای منطقه در برابر هم اسرائیل و هم صهیونیست و هم در برابر قدرت‌های مداخله‌جویانه و همچنین در برابر تروریسم و خطرهای دیگر که ممکن است وحدت منطقه ما را تهدید بکند، دست به دست هم دهیم و هر کشور و هر گروهی که مسیر مقاومت در برابر این تهدیدها هست، ما هم باید آنها را حمایت کنیم.

سوال: اگر آمریکا به هر بهانه‌ای تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کند، به موازات محکوم کردن، چه اقدام عملی را برای این کشور انجام خواهید داد؟

روحانی:ما در مقام عمل نشان دادیم که آمریکایی‌ها در داستان «آیسا» وقتی یک قدم به ضرر منافع جمهوری اسلامی برداشتند و تحریم 10 ساله را تمدید کردند، ولو اینکه بلافاصله آن را ملغی‌الاثر کردند اما در عین‌حال ما عکس‌العمل نشان دادیم و همان دستورالعملی بود که من به سازمان انرژی اتمی فرستادم و بنابراین هر موردی که در برخی از تحریم‌های اخیر انجام شده، متقابلاً شرکت‌های آمریکایی و افرادی که به صهیونیست و کسانی که در مسائل منطقه دخالت می‌کردند، آنها را تحریم کردیم بنابراین عکس‌العمل ما مقابله به مثل در برابر تحریم‌های دیگران خواهد بود.

سوال: اعتقاد شما درباره عبارت «آمریکا، شیطان بزرگ» و «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» چیست؟

روحانی: این جمله، جمله معروف حضرت امام (رضوان‌الله تعالی علیه) است که در آن شرایطی که آمریکا داشت ایران را تهدید می‌کرد و اصل انقلاب را داشت زیر سوال می‌برد، شاه را به آمریکا آورده بود و توطئه‌هایی در کشورمان به راه انداخته بود از قبیل کوتای 28 مرداد و بعد هم برنامه‌ریزی‌هایی کردند در طبس تا در داخل کشور مداخله کنند، امام(ره) در آنجا گفتند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و ما در برابر آمریکا ایستاده‌ایم و آمریکا شیطان بزرگ است. بنابراین آمریکا هنوز دست از شیطنت‌های خود نسبت به ملت ایران و کشورمان برنداشته و ما البته همواره تلاش می‌کنیم با کل جهان تنش‌زدایی کنیم، اما متأسفانه آمریکایی‌ها مسیر قبلی خود را ادامه می‌دهند.

مقام معظم رهبری نکته مهمی بیان کردند و آن این بود که فرمودند ما باید دشمن را به‌طورکلی مأیوس کنیم و تا زمانی که آنها به‌طورکلی مأیوس نشده‌اند بازهم چشم طمع به کشور ما دارند و راه چاره قدرت ملی ماست.

اگر توان و قدرت ملی ما بالا برود و قدرت منطقه‌ای با دوستان‌مان را بتوانیم بالا ببریم، این قدرت منطقه‌ای و ملی می‌تواند جلوی بسیاری از شیطنت‌ها از جمله شیطنت‌های آمریکا را بگیرد.

سوال: راهبرد عملیاتی شما برای تهدیدها و زورگویی‌های آمریکا چیست؟

روحانی:بهترین راهبرد همان‌طور که اشاره کردم تقویت قدرت ملی کشور است. اتحاد ما بسیار مؤثر است، اعتماد به نفس ملی ما بسیار تأثیرگذار است. قدرت سخت و نرم ما بسیار تأثیرگذار است. ما عملاً دیدیم در مذاکره با 1+5 که آمریکا هم یکی از اعضای این گروه بود، وقتی در ایران توانستیم جلوی رشد تورم را بگیریم، دیدیم که در مذاکرات ما تأثیر به‌سزایی داشت. این همان قدرت ملی، نظامی، فرهنگی و قدرت اقتصادی ماست.

مسئله آزادی، مسئله بسیار مهمی است در سیاست داخلی و در مسائل انقلابی، آزادی بیان، آزادی شغل و سایر آزادی‌هایی که در منشور حقوق شهروندی من آنها را به صورت مفصل آورده‌ام.

قدرت امنیتی و اجتماعی ما باید دست به دست هم دهد تا آنهایی که نسبت به ملت ایران روابط‌شان روابط خصمانه بوده، در گذشته و امروز هم هست، احساس کنند این ملت، ملتی مقاوم و در برابر آنها ایستاده است.

سوال: به اذعان دوست و دشمن، ایران در منطقه به یکی از قدرت‌های مطرح تبدیل شده، جنابعالی برای استمرار این قدرت در منطقه چه برنامه‌ای خواهید داشت؟

روحانی: کار بزرگی در گذشته از آغاز انقلاب اسلامی تا دولت یازدهم انجام گرفته، در دولت یازدهم برای منطقه ما و روابط منطقه‌ای و قدرت منطقه‌ای‌مان تلاش فراوانی صورت گرفته است. ما باید این تلاش‌ها را ادامه دهیم. الان با کشورهایی مثل عراق، سوریه، لبنان، یمن و بقیه کشورهای منطقه و همچنین سایر همسایگان روابط بهتری داریم به جز همسایه‌ای که برای مطامع خود، روابط منطقه‌ای را تخریب کرده است.

در روابط با همسایگان ارتباطات خود را ادامه خواهیم داد هم در روابط اقتصادی، فرهنگی و هم در زمینه سیاسی و هم با سایر کشورهای جهان.

سوال: نظر شما در ارتباط با برجام چه هست و دولت احتمالی شما با احتمال نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها چه خواهد کرد؟

روحانی: برجام همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما هیچ وقت ناقض آن نخواهیم بود. جمهوری اسلامی ایران هرکجا با دنیا پیمانی را بسته پای پیمان خود  ایستادگی کرده، در برجام هم همین‌طور. یک توافقی با چند کشور بسته‌ایم و ما متعهد به توافق خودمان خواهیم بود تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد.

اگر روزی بخواهند به برجام لطمه‌ای وارد کنند، ما برنامه متقابل خود را طراحی کرده‌ایم. در هیأتی که به صورت منظم تشکیل می‌شود و به امور مربوط به برجام رسیدگی می‌کند و شورای عالی امنیت ملی آن را مشخص کرده است. در این شورا با توجه به شرایط مختلف و احتمالی آینده، طرح‌های مختلفی پیش‌بینی شده و اگر مشکلی پیش بیاید در زمان لازم اجرا خواهد شد.

مسئله امنیت، مسئله بسیار مهمی در سیاست داخلی و سیاست خارجی ما است. مسئله آزادی، مسئله بسیار مهمی است در سیاست داخلی و در مسائل انقلابی، آزادی بیان، آزادی شغل و سایر آزادی‌هایی که در منشور حقوق شهروندی من آنها را به صورت مفصل آورده‌ام.

مسئله آزادی احزاب در سیاست داخلی ما بسیار اهمیت دارد. مسئله اقوام بسیار مهم است، ما باید به مذاهب و اقوام مختلف احترام بگذاریم و بر مبنای شایسته‌سالاری آنها نیز در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور حضور پیدا کنند و من خیلی خوشحالم که برای اولین بار ما از اهل سنت در کشور دیگر سفیر داریم. من بسیار خوشحال هستم برای اولین بار در دولت یازدهم از اهل سنت معاون وزیر و مشاور وزیر داریم. این مسئله بسیار مهم است که اقوام مختلف و مذاهب مختلف در کشورمان بتوانند از شرایط کشور بهره‌مند شوند و استفاده کنند.
منبع : خبرگزاری فارس