تبیان، دستیار زندگی
حسن خمینی:هاشمی، اهل عوام فریبی نبود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو كتاب از خاطرات هاشمی منتشر شد

روایت «صبر» و «پیروزی» آیت‌الله

حسن خمینی:هاشمی، اهل عوام‌فریبی نبود

بخش سیاست تبیان
سید حسن خمینی

به گزارش تبیان به نقل از روزنامه اعتماد، خاطراتش همیشه مورد توجه بوده است، هر چه باشد یكی از مهم‌ترین شخصیت‌های نظام جمهوری اسلامی بود كه به گفته بسیاری بدیلی برایش وجود نخواهد داشت. اكنون اما در نبودش خاطراتش بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. دیروز كتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی در سال ٧٣ رونمایی شد. تاپیش از مرگ ناگهانی و شوك‌آورش عدد سال‌های خاطراتی كه از او منتشر شده بود به ٧٢ رسیده بود و حالا فرزند ارشدش مسوولیت انتشار خاطرات پدر را عهده‌دار شده است. دیروز چهره‌هایی همچون سید حسن خمینی و بهزاد نبوی نیز در رونمایی از دو كتاب «روزها و روزگاران سخت» و « صبر و پیروزی » كه در برگیرنده تاریخ شفاهی، كارنامه و خاطرات آیت‌الله هاشمی است، حضور داشتند.

كسی اندازه آیت‌الله هاشمی نامش با انتخابات گره نخورده است

یادگار امام گفت: خاطره‌نگاری روزانه آقای هاشمی جزو ارزشمند‌ترین منابع تاریخی انقلاب است، كتاب خاطرات آقای هاشمی چه آنهایی كه او را می‌پسندند و چه آنهایی كه او را نمی‌پسندند از ارزشمندترین كتاب‌های تاریخ انقلاب است و این موارد است كه آیت‌الله هاشمی را تاریخ‌ساز انقلاب و بازیگردان و بازیگر صحنه می‌كند و تاریخ نگاری او مهم است. یادگار امام بیان كرد: آقای هاشمی روزنگاری كرده كه تلقی ما را روشن می‌كند كه با نقل بی‌شناسنامه مواجه نیستیم و تاریخ نگارش خاطره و نقل آن روشن است. او افزود: آقای هاشمی بسیار مقید بود همان‌طور كه روی كاغذ آورده همان مطالب منتشر شود و در مقطعی به ایشان نقد كردم كه چرا در متن فردی را كه لقبی نداشته در آن زمان اینگونه مورد خطاب قرار داده‌ایم كه ایشان هم پذیرفتند. سید حسن خمینی اظهار داشت: ما خوش‌مان بیاید یا نیاید آقای هاشمی از باهوش‌ترین شخصیت‌های سیاسی است لذا درك او نسبت به موضوع و پشت پرده دقیق وعمیق بوده است. او با بیان اینكه ‌ای كاش آیت‌الله هاشمی خاطرات مفصل‌تر می‌نوشت، گفت: برداشت كوتاهی كه داشته‌اند خواننده را با نویسنده‌ای باهوش كه دارای ذكاوت بالایی دارد مواجه می‌كند كه با عوام‌فریبی روبه‌رو نمی‌شویم و كسانی كه دارای هوش سرشار هستند در تاریخ سرنوشت‌ساز است لذا دسترسی آقای هاشمی به موضوع ازروز اول كه پا به عرصه سیاسی گذاشته است نفر اول بود.

هاشمی تصریح كرد: در این مسیر دادن وعده‌های بی‌اساس و دست نیافتنی نیز به نوعی بی‌اعتمادی به آینده را ایجاد می‌كند یعنی ما هم مردم را به گذشته بی‌اعتماد می‌كنیم و هم به آینده، حالا فرض كنیم بتوانیم در این مسابقه سیاسی برنده هم بشویم آیا ارزشش را دارد؟ سیره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات، تاكید بر تبلیغات ایجابی به جای سلبی، همگرایی به جای تفرقه، صداقت به جای تهمت و رفاقت به جای تخریب بود و امیدواریم همه كاندیداها برای حفظ مصالح كشور و مردم اعتبار و آبروی درازمدت خود به این سیره پایبند باشند

او ادامه داد: كسی را به اندازه آقای هاشمی سراغ نداریم كه نامش با انتخابات گره خورده باشد لذا او خود دو دوره رییس‌جمهور بود، رییس مجلس خبرگان و در انتخابات‌ها حضور موثر داشت و حضور در عرصه‌های تصمیم‌گیری از جمله خصوصیات بارز ایشان بود. سید حسن خمینی با بیان اینكه نكته‌ای كه ارزش خاص به خاطرات آقای هاشمی می‌بخشد نقل قول‌هایی است كه به صورت مستقیم بیان شده كه چنین خاطراتی ارزشمند برای مبانی تاریخ ایران است و در اینجا نمی‌شود با آن همانند دیگر خاطرات برخورد كرد و كار آیت‌الله بسیار بزرگ است. او ادامه داد: سخن از تاریخ سخن از پیشینیان ما نیست بلكه درس گرفتن از اشتباهات است و تجربه شده‌ها را نباید دوباره تجربه كنیم بنابراین تاریخ باید خوانده شود. سید حسن خمینی تاكید كرد: ملتی كه از گذشته خود درس نگیرد محكوم است و اشتباه گذشته خود را دوباره تكرار می‌كند. باستانی پاریزی می‌گوید بزرگ‌ترین درس تاریخ این است كه كسی از تاریخ درس نمی‌گیرد و ما ملت بسیار بزرگی هستیم و آینده را می‌سازیم و درس از گرفتن پیشینیان یكی از سرمایه‌ها برای آینده است. او در ادامه گفت: بزرگ‌ترین نقش برای انتقال تجربه صحیح به آیندگان وظیفه كسانی است كه در امور فرهنگی و اجتماعی نقش دارند و آن چیزی كه می‌توانید در این جلسه بیان كنیم این است كه آیت‌الله هاشمی با تاریخ نگاری یكی دیگر از وظایفی كه در زمینه تاریخ و تمدن ایران داشت، ایفا كرد. او با بیان اینكه آقای هاشمی شجاعت بسیار داشت و صبری كه ریشه در عقل داشت از خصوصیات ایشان بود، گفت: هاشمی صبور، شجاع بود و می‌توانست در بزنگاه تصمیم‌های بزرگ بگیرد و نمونه آن را در انتخابات ۹۲ شاهد بودیم.

محسن هاشمی: سیره آیت‌الله هاشمی در انتخابات صداقت به جای تهمت بود

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی در این مراسم با بیان اینكه كتابی كه امروز رونمایی می‌شود، خاطرات روزنوشت سال۱۳۷۳ آیت‌الله هاشمی است، گفت: شاید سال ۱۳۷۳ را بتوانیم یكی از بهترین مصداق‌های اقتصاد مقاومتی محسوب كنیم. در این سال به دلیل كاهش قیمت نفت و بارسنگین مصارف ارزی بازسازی و پروژه‌های عمرانی، فشار زیادی به دولت وارد می‌شود كه بتواند هم روند سازندگی را پرشتاب نگه دارد و هم وابستگی به درآمد نفتی را كاهش دهد و در این راه با تدبیر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی موفق عمل كرد. به گزارش ایلنا، محسن هاشمی در ادامه با بیان اینكه نكته‌ای را در رابطه با سیره انتخاباتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی عرض كنم، گفت: ایشان همیشه بیش از آنكه به روز انتخابات بیندیشد به بعد از انتخابات فكر می‌كرد، یعنی بیش از آنكه بخواهد با هر وسیله و هزینه‌ای آرای مردم را به خود جلب كند، چگونگی رقابت انتخاباتی و رعایت اخلاق سیاسی مدنظر ایشان بود. هاشمی تصریح كرد: در این مسیر دادن وعده‌های بی‌اساس و دست نیافتنی نیز به نوعی بی‌اعتمادی به آینده را ایجاد می‌كند یعنی ما هم مردم را به گذشته بی‌اعتماد می‌كنیم و هم به آینده، حالا فرض كنیم بتوانیم در این مسابقه سیاسی برنده هم بشویم آیا ارزشش را دارد؟ سیره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات، تاكید بر تبلیغات ایجابی به جای سلبی، همگرایی به جای تفرقه، صداقت به جای تهمت و رفاقت به جای تخریب بود و امیدواریم همه كاندیداها برای حفظ مصالح كشور و مردم اعتبار و آبروی درازمدت خود به این سیره پایبند باشند.
منبع : اعتماد