تبیان، دستیار زندگی
حضور متفاوت جناب معاون اول دارد دردسر ساز می شود! رای منفی حسن روحانی افزایش یافته؛ آیا تغییری در راه است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسحاق جهانگیری پدیده اولین مناظره

حضور متفاوت جناب معاون اول دارد دردسر ساز می شود!  رای منفی حسن روحانی افزایش یافته؛ آیا تغییری در راه است؟

عطاالله باباپور -سیاست تبیان
جهانگیری

فضای انتخابات در ایران همیشه غیر قابل پیش بینی بوده است، این جمله را زیاد شنیده اید و واقعا هم همینطور است، مردم ایران  معادلات سیاسیون را  در چشم بر هم زدنی زیر و رو می کنند. بارها دیده ایم مردم دستخط سیاستمداران را در تحلیل خط زده اند و بعد از یک اتفاق مانند مناظره کل ارقام و پیش بینی ها را جابجا کرده اند.

اما فضای انتخابات تنها از سمت مردم غیر قابل پیش بینی نیست گاهی هم عرصه سیاست از سمت مسئولان دچار تغییر و تحولات شگرف می شود. در واقع هر دوره یک پدیده انتخاباتی دارد که ترجیحا هم آن پدیده می تواند پیروز انتخابات نباشد اما  نقشی فراتر از انتظارات ایفا می کند. بعنوان مثال در انتخابات های قبلی ریاست جمهوری قبلی می توان از محمود احمدی نژاد بعنوان یک پدیده نام برد پدیده ای که البته با خروج از مرز اخلاق و انصاف نقشی متفاوت ایفا کرد اما در انتخابات پیش رو چه کسی پدیده خواهد بود؟

احتمالا حسن روحانی هم شرایط حال را پیش بینی نمی کرد اینکه گزینه پوششی او و کسی که قرار بود ستاد انتخاباتی نداشته باشد، چنین  اعجاب همه را برانگیزد و حال در تحلیل های داخلی و خارجی او بعنوان  نامزد مستقل ، دارای برنامه و...بخوانند

مانند هر سال از چند ماه قبل گمانه ها درباره حضور شخصیت ها در انتخابات مطرح شد. آمدن حسن روحانی موضوعی مورد انتظار بود و حضور افرادی چون قالیباف هم که نمک انتخابات است! اما اولین حاشیه ی انتخابات دوازدهم اعلام کاندیداتوری ابراهیم رئیسی بود هر چند که آمدن احمدی نژاد هم در نوع خود پدیده ای بود اما  با ردصلاحیت وی زود از گردونه اخبار کنار گذاشته شد.رئیسی اما تا اینجا تنها در ثبت نام ها پدیده بود و حال جای خود را در نوبت مناظره ها با اسحاق جهانگیری جابجا کرده است.

جهانگیری که همه به او بعنوان یک گزینه ضربه گیر نگاه می کردند و از او انتظار یک کاندیدای پوششی برای دفاع از عملکرد دولت را داشتند فراتر از روحانی در نقش یک ضربه زن ظاهر شده و چالش اصلی را با جناح رقیب در مناظره را هدایت می کرد.

می توان گفت جهانگیری فارغ از اینکه گزینه اصلح است یا نه یا اینکه دیدگاه ها و نقدهای او درست است یا اشتباه اما حال او پدیده حال حاضر انتخابات و مناظره ها است.

احتمالا حسن روحانی هم شرایط حال را پیش بینی نمی کرد اینکه گزینه پوششی او و کسی که قرار بود ستاد انتخاباتی نداشته باشد، چنین  اعجاب همه را برانگیزد و حال در تحلیل های داخلی و خارجی او بعنوان  نامزد مستقل ، دارای برنامه و...بخوانند؛ عده ای او را گزینه اصلی اصلاح طلبان می خوانند و تحلیل گر بی بی سی او را رقیب قالیباف در دور دوم پیش بینی می کند و طرفداران روحانی هم در بین سخنرانی  او شعار " اسحاق دوست داریم" سر می دهند. البته نظر سنجی ها هم از این تحلیل ها به دور نیستند و درصد توجه به جهانگیری افزایش یافته و همچنین در برخی از نظرسنجی ها روحانی بعد از مناظره دارای رای منفی بوده است.

جهانگیری گزینه اصلی می شود؟

حال باید دید آیا پدیده مناظره اول به همین مقام بسنده می کند و خود را طبق گمانه ها بعنوان گزینه اصلی انتخابات 1400آماده می کند یا ورق برخواهد گشت

اما سوال اصلی این است که آیا گزینه ضربه گیر به گزینه اصلی تبدیل می شود؟ گزینه پوششی در حال تبدیل به گزینه تحمیلی اصلاح طلبان است بدین معنی که بعد از درگذشت هاشمی رفسنجانی حال حضور اصلاحات در کنار اعتئال بیشتر به چشم می آید و گویا قرار است دیگر گزینه پوششی اعتئال نباشد بلکه فضا کاملا برعکس شود. جناح اصلاح طلب می خواهند اعتدال گزینه پوششی آنها در سپهر سیاسی پیش رو باشد، این را می توان در اظهار نظرهای چهره های این جناح هم مشاهده نمود همچنان که می گویند آنها بودند که اسحاق را به  روحانی عطا ! کرده اند، جالب است که حسن روحانی هم به این مسئله دامن می زند وی که تا قبل از این همه جا از اعتدال و عقلانیت نام می برد، حال کلمات جدیدی به دایره لغات خود اضافه کرده است او در سفر کرمان خود گفت:" ما مسیر عدالت، اعتدال و اصلاحات را رها نخواهیم کرد"!

حال باید دید آیا پدیده مناظره اول به همین مقام بسنده می کند و خود را طبق گمانه ها بعنوان گزینه اصلی انتخابات 1400آماده می کند یا ورق برخواهد گشت.

البته نباید فراموش کنیم که هنوز دو جلسه از مناظره ها باقی مانده است و ممکن است با پدیده های جدیدتری روبرو شویم اما جهانگیری کماکان دوست دارد پدیده بماند چرا که در گفتگویی درباره مناظره اظهارداشت:" مناظره خوبی بود ولی باید جان‌دارتر باشد"