تبیان، دستیار زندگی
پاکدستی باید جزو مهمترین ویژگی های دولت باشد و اگر فساد باشد، باید در اولین لحظه برخورد شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت باید پاکدست باشد

پاکدستی باید جزو مهمترین ویژگی‌های دولت باشد و اگر فساد باشد، باید در اولین لحظه برخورد شود.

بخش سیاست تبیان

دولت باید پاکدست باشد

اسحاق جهانگیری شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به مهمترین برنامه‌های خود و در پاسخ به این سؤال که در ۳۸ سال گذشته در کدام بخش‌ها رشد مناسبی داشته‌ایم و در کدام بخش‌ها موفقیت کمتری به دست آورده‌ایم، اظهار داشت: در طول حدود ۴۰ سال پس از انقلاب موفقیت‌های بزرگی داشته‌ایم؛ از جمله اینکه در جنگ هشت ساله از تمامیت ارضی خود دفاع کردیم و امروز امنیت خوب و مناسبی داریم و از انسجام کافی برخوردار هستیم.

وی ادامه داد: نواقصی هم وجود دارد؛ از جمله اینکه آنطور که لازمه شرایط کشور و عزت مردم بوده و با توجه به فرصت‌هایی که وجود داشته است، از رشد پایداری در اقتصاد برخوردار نبوده‌ایم؛ به گونه‌ای که هم رشد اقتصادی ۱۰ درصدی را تجربه کرده‌ایم و هم رشد منفی ۶ درصد، هم تورم ۵۰ درصدی را گذرانده‌ایم و هم تورم تک‌رقمی.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اقدامات دولت احتمالی وی برای مقابله با فساد و اشرافی‌گری، با بیان اینکه پاکدستی باید جزء مهمترین ویژگی‌های دولت باشد، گفت: مدیران پاکدست که به بیت‌المال دستبرد نزنند، باید در تمام سطوح مد نظر باشند؛ اینکه فساد کشف شود، در اولین لحظه باید برخورد شود و فرقی نمی‌کند که از نزدیکان باشد یا خیر.

در جلسات شورای اجتماعی کشور که چهار جلسه سه ساعته در محضر رهبری برگزار شد، ایشان پس از آنکه گزارشی از اقدامات انجام شده، ارائه کردیم؛ فرمودند که ۲۰ سال قبل باید این کارها را می‌کردیم.

جهانگیری همچنین درباره برنامه دولت خود برای رسیدگی به محرومان و مستضعفان، اظهار داشت: فلسفه تشکیل نهادهایی مانند جهاد سازندگی، خدمت به مستضعفان و محرومان بوده و وقتی کارنامه ۳۸ ساله کشور را در زمینه خدمت به مناطق محروم بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که کمبودی در این زمینه نداریم؛ البته ممکن است نیازهای امروز این مناطق با ۲۰ سال گذشته فرق کند که باید برطرف شود.

ستاد تبلیغات تشکیل نداده‌ام

وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره هزینه‌های تبلیغاتی خود در انتخابات تصریح کرد: من ستاد تبلیغاتی ندارم، با مجموعه اقداماتی که صدا و سیما انجام داده و فرصت‌هایی که پدید آورده، دیگر نیازی به ستاد نیست.

جهانگیری افزود: تا این لحظه هزینه‌ای به آن معنا نداشته‌ام و فکر هم نمی‌کنم که داشته باشم.

معاون اول دولت یازدهم در ادامه و در پاسخ به این سؤال که جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در برنامه‌های دولت شما چگونه خواهد بود، عنوان کرد: گاهی اوقات واژگان مقدس و کارسازی مانند «امر به معروف» تبدیل به موضوعات سیاسی دست پایین می‌شود؛ از جمله اینکه گشت‌ارشاد راه بیندازیم که این روش‌ها کارساز نبوده است.

وی تصریح کرد: در رابطه بین مردم نسبت به حکومت حتماً باید امر به معروف جدی دنبال شود و در رابطه بین مردم با مردم نیز به تشخیص خودشان باید عمل شود.

نقد کردن رسانه‌ها با استفاده از بودجه عمومی پذیرفته نیست!

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه و در پاسخ به این سؤال که آیا مطبوعات در دولت شما می‌توانند از دولت انتقاد کنند، گفت: اساساً وظیفه مطبوعات نقد کردن است و این مهمترین رکن آزادی جامعه است.

جهانگیری افزود: البته دو گروه مطبوعات داریم؛ گروهی که علاقه به کار مطبوعاتی دارند و مطبوعه‌ای راه می‌اندازند و نقد می‌کنند و گروه دیگر هم اینکه یک نهاد حکومتی، رسانه درست می‌کند و با پول بیت‌المال، بخش دیگر را نقد می‌کند؛ رسانه درست کردن با بودجه عمومی و نقد کردن پذیرفتنی نیست و این بخش حتماً باید کنترل شود.

وی تصریح کرد: نباید اجازه داد که با بودجه دولت علیه دولت کار و سیاه‌نمایی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم همچنین درباره تعهد دولت وی نسبت به میراث شهدا و ایثارگران تأکید کرد: در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و با تکیه بر آرمان‌های شهدا می‌توانیم برای سال‌های سال این انقلاب را پیش ببریم.

جهانگیری همچنین در پاسخ به این سؤال که بنیه دفاعی کشور را چطور تقویت خواهید کرد؟ گفت: قطعاً برای کشور ما حفاظت از تمامیت ارضی مهمترین اصل است و تجربه جنگ به ما نشان می‌دهد که باید بنیه دفاعی خود را تقویت کنیم و برای این کار از کسی هم اجازه نمی‌گیریم.

وی خاطرنشان کرد: در همین دولت بودجه دفاعی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۱ حدود چهار برابر افزایش یافته است.

برجام فضای امنیتی را به فضای ایران‌دوستی تبدیل کرد

معاون اول رئیس‌جمهور و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه درباره موضوع مقابله با تهدیدات آمریکا علیه کشورمان عنوان کرد: برای آمریکایی‌ها و هر کشوری که بخواهند مقابل ما شاخ و شانه بکشند، هیچ سرمایه‌ای جز تکیه بر مردم نداریم؛ در کنار این، دیپلماسی فعال و مقتدرانه هم ضروری است.

جهانگیری افزود: با همین دیپلماسی است که می‌توانیم آمریکا را در صحنه بین‌المللی به چالش بکشیم و موقعیت ممتاز و منطق جمهوری اسلامی را جا بیندازیم.

وی درباره راه‌های احقاق حقوق جمهوری اسلامی در برابر نقض عهد طرف‌های مقابل در برجام هم اظهار داشت: برجام یک نرمش قهرمانانه بود که فضای امنیتی را به فضای ایران‌دوستی تبدیل کرد و شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» تحقق عملی یافت و در بُعد اقتصادی هم به دنبال رفع و لغو تحریم‌هایی بودیم که اقتصاد کشور را با مشکل مواجه می‌کرد.

جهانگیری ادامه داد: هر کشوری که بخواهد برجام را به هم بزند، منزوی می‌شود و اگر بخواهند مشکل ایجاد کنند، حتماً راه مقابله داریم.

به وزرا دستور می‌دهم دیدارهای هفتگی با مردم داشته باشند

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که برای ارتباط مدیران با مردم چه راهکاری دارید؟ گفت: حتماً به وزرا دستور خواهیم داد که به صورت هفتگی با مردم دیدار کنند و سفرهای استانی و شهرستانی را در دستور کار داشته باشند.

وی همچنین درباره موضوع ریزگردها و راهکار مقابله با این معضل زیست‌محیطی نیز اظهار داشت: ریزگردها پدیده کوتاه مدتی نیست و در همین دولت هم کانون‌های ریزگردها را شناسایی کرده و با دولت‌های مقابل صحبت کردیم.

با اقدامات انجام شده در دولت فعلی، آمار اعتیاد از سه میلیون نفر به دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته و طلاق هم روند نزولی یافته است.

جهانگیری با بیان اینکه ۷۰ درصد منشأ ریزگردها در خارج از کشور است، تصریح کرد: در داخل نیز در برخی جاها باید درختکاری و مالچ‌پاشی شود و یا آب انتقال داده شود که در این رابطه برنامه خوبی تهیه شده است.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره مسئله گردش آزاد اطلاعات در دولت و راه‌های آن تأکید کرد: فساد یکی از مهمترین معضلات این کشور است که جلوی توسعه کشور را گرفته و در این رابطه هم باید آسیب‌شناسی انجام شود.

جهانگیری ادامه داد: در این دولت ستاد مبارزه با مفاسد به طور جدی فعال شده است و در رابطه با پرونده‌ای مانند بانک زنجانی که ۱۴ هزار میلیارد تومان پول این مملکت را برده، کل اموال این فرد دو هزار میلیارد تومان بیشتر نیست؛ بنابراین آن پول باید برگردد.

معاون اول دولت یازدهم افزود: یکی از زمینه‌های فساد، موضوع زمین است که با تغییر کاربری و تصرف منابع طبیعی و یا مذاکره و توافق در منابع بانکی اتفاق می‌افتد.

جهانگیری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم، باید تمام دستگاه‌های اجرایی در اتاق شیشه‌ای باشند و در این رابطه رسانه‌ها هم باید آزاد باشند؛ من در یک برنامه جدی با دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی، روندی را پیش خواهم گرفت که ریشه فساد خشکانده شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت آینده برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: با اقدامات انجام شده در دولت فعلی، آمار اعتیاد از سه میلیون نفر به دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته و طلاق هم روند نزولی یافته است.

جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: در جلسات شورای اجتماعی کشور که چهار جلسه سه ساعته در محضر رهبری برگزار شد، ایشان پس از آنکه گزارشی از اقدامات انجام شده، ارائه کردیم؛ فرمودند که ۲۰ سال قبل باید این کارها را می‌کردیم.
منبع : خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .