تبیان، دستیار زندگی
خاک پاکستان، باز هم محلی شد تا اعضای گروهک تروریستی جیش العدل(جیش الظلم) عملیات تروریستی مرگباری را علیه مرزبانان کشورمان به اجرا درآورند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات شهادت ۹ مرزبان وطن

خاک پاکستان، باز هم محلی شد تا اعضای گروهک تروریستی جیش‌العدل(جیش‌الظلم) عملیات تروریستی مرگباری را علیه مرزبانان کشورمان به اجرا درآورند.

بخش سیاست تبیان
شهادت مرزبانان

به گزارش تبیان به نقل از همشهری ،به‌دنبال درگیری مسلحانه مرزبانان با تروریست‌های تكفیری، 9مرزبان شهید، 2نفر مجروح و یك نفر ناپدید شدند. ساعتی پس از این حادثه گروهك تروریستی جیش‌العدل (جیش‌الظلم) با انتشار اطلاعیه‌ای این حادثه را به‌عهده گرفت.این درگیری هولناك حدود ساعت 19عصر چهارشنبه در نقطه صفر مرزی رخ داد. آن روز تیم گشتزنی پاسگاه مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان راهی نوار مرزی شده بودند تا به گشتزنی در این منطقه و جلوگیری از ورود اشرار به خاك كشورمان بپردازند.

9سرباز به همراه 3مأمور كادر سوار بر یك خودرو و یك موتورسیكلت راهی منطقه‌ای جنگلی شدند كه فاصله چندانی با خاك پاكستان نداشت. گشتزنی آنها ادامه داشت تا اینكه بین میل مرزی 99و 100، تروریست‌ها كه از قبل در خاك پاكستان به كمین مرزبانان نشسته بودند با استفاده از سلاح دوربرد گرینف شروع به تیراندازی كردند. آنها پس از این درگیری مسلحانه و با سوءاستفاده از جنگلی بودن منطقه به عمق خاك پاكستان گریخته و متواری شدند.

در جست‌وجوی سرباز ناپدید شده

به‌دنبال این حادثه، چند تیم از مأموران پلیس و مرزبانی راهی محل حادثه شدند. در جریان این درگیری 9مرزبان ازجمله 6سرباز و 3نیروی كادر به شهادت رسیدند و 2سرباز مجروح شدند كه به بیمارستان انتقال یافتند. همچنین مشخص شد یكی از سربازان كه آن روز در تیم گشت مرزی حضور داشته پس از این حادثه ناپدید شده است كه مأموران به تصور اینكه وی نیز در این حادثه به شهادت رسیده، تمامی منطقه را جست‌وجو كردند اما هیچ اثری از وی به‌دست نیامد و حالا این احتمال وجود دارد كه او از سوی تروریست‌ها ربوده شده باشد.

خبرگزاری میزان نوشت: داوود باشتنی سربازی كه در این حادثه مجروح شده بود، مدعی شد:« وقتی تروریست‌ها به سمت ما حمله كردند، تنها توانستم در قسمت جنگلی و پشت درختان مخفی شوم. بعد از اینكه تروریست‌ها نیروهای ما را به شهادت رساندند، به نیروهای كادری تیر خلاصی زدند. در دقایق آخر دیدم كه آنها یكی از سربازان كه زنده بود را با خود بردند.»

تحقیقات گسترده

به‌دنبال این حادثه دادستان زاهدان با اشاره به اینكه تیراندازی از سوی اعضای گروهك تروریستی جیش العدل(جیش‌الظلم) صورت گرفته است، گفت: 2مرزبان در این حادثه مجروح شدند كه یكی از آنان جراحی شده و دیگری وضعیت بهتری دارد. موحدی راد افزود: این حادثه در نقطه مرزی چاهندو در میرجاوه رخ داد و نیروهای مرزبانی و سپاه پاسداران به همراه نیروهای امنیتی در حال بررسی حادثه و پیگیری آن هستند. وی با بیان اینكه محل وقوع این جنایت، دارای پوشش جنگلی است، گفت: متجاوزان گروهك جیش العدل (جیش الظلم) پس از وقوع این جنایت با استفاده از پوشش منطقه به عمق خاك پاكستان متواری شدند.

این جنایت بی‌پاسخ نخواهد ماند

فرمانده ناجا نیز با تسلیت شهادت مرزبانان گفت: دشمنان ملت بزرگ ایران بدانند كه اینگونه اقدامات تروریستی و وحشیانه، بی‌پاسخ نخواهد ماند. سردار حسین اشتری ادامه داد: چنین حركات مذبوحانه‌ای هرگز خللی در روحیه حماسی ملت مومن و انقلابی ایران ایجاد نخواهد كرد و مرزبانان نیروی انتظامی تا پای جان از سرحدات مرزها محافظت كرده و اجازه ورود به بدخواهان را نخواهند داد.

سخنگوی نیروی انتظامی نیز ضمن ادای احترام به شهدای مرزبانی ناجا، گفت: بی‌شك مسئولیت این دست حوادث بر عهده دولت پاكستان است و قطعا پلیس تا تعیین تكلیف این وضعیت، موضوع را پیگیری می‌كند و از دستگاه دیپلماسی كشورمان نیز خواهان پیگیری جدی این موضوع هستیم.سردار سعید منتظرالمهدی اظهارداشت: ساعاتی پس از این اتفاق، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در منطقه حاضر شد و طی جلساتی با طرف پاكستانی ضمن اعلام مراتب اعتراض خود، آنها را مسئول این ناامنی دانسته و خواهان پیگیری این موضوع شد.

انتقال پیكر شهدا

روز گذشته پیكر مطهر مرزبانان شهید با حضور مردم و مسئولان استانی در زاهدان تشییع شد. در این مراسم پیكر 6نفر از شهدا به فرودگاه بین‌المللی زاهدان منتقل شد تا برای خاكسپاری به مشهد و از آنجا به زادگاهشان انتقال یابد.

عملیات تكراری

فرمانده ناجا نیز با تسلیت شهادت مرزبانان گفت: دشمنان ملت بزرگ ایران بدانند كه اینگونه اقدامات تروریستی و وحشیانه، بی‌پاسخ نخواهد ماند. سردار حسین اشتری ادامه داد: چنین حركات مذبوحانه‌ای هرگز خللی در روحیه حماسی ملت مومن و انقلابی ایران ایجاد نخواهد كرد و مرزبانان نیروی انتظامی تا پای جان از سرحدات مرزها محافظت كرده و اجازه ورود به بدخواهان را نخواهند داد.

این نخستین‌بار نیست كه تروریست‌ها با استفاده از خاك پاكستان دست به عملیات تروریستی در مرزهای كشورمان می‌زنند. حال آنكه به‌دنبال حضور رئیس مجلس پاكستان در ایران در روزهای اخیر پیش‌بینی می‌شود روابط 2كشور نزدیك‌تر از گذشته خواهد شد و وقوع چنین حوادثی، احتمال نقش مخالفان نزدیكی روابط 2 كشور در این حادثه را قوت می‌بخشد.

در چنین شرایطی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور كشورمان در نامه‌ای به نخست‌وزیر پاكستان، ضمن ابراز نگرانی عمیق و تأسف شدید از تكرار تعرضات تروریستی از خاك پاكستان به خاك جمهوری اسلامی ایران، از وی خواست برای حفظ و ارتقای روابط خوب و برادرانه 2 كشور دستور دهد مسببین این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به محكمه عدالت سپرده شوند.

در این نامه آمده است: برای چندمین بار است كه تعرضات مشابهی از سوی اشرار و گروه‌های تروریستی از خاك پاكستان علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و با وجود وعده‌های مقامات مسئول آن كشور همچنان شاهد تكرار این حوادث تلخ هستیم. انتظار می‌رود برای حفظ و ارتقای روابط خوب و برادرانه 2 كشور دستور فرمایید مسببین این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به محكمه عدالت سپرده شوند.در همین حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه نیز خبر داد كه سفیر پاكستان در تهران به این وزارتخانه احضار شده است.

مدیركل آسیای غربی وزارت خارجه در این دیدار اعتراض جمهوری اسلامی را به سفیر پاكستان ابلاغ كرده و گفت: «ما قویا انتظار داریم طرف پاكستانی اقدامات جدی و اساسی برای بازداشت تروریست‌ها و مجازات آنان انجام دهد.» .استاندار سیستان و بلوچستان نیز روز پنجشنبه سركنسول پاكستان در شهر زاهدان را به استانداری احضار كرد و با اعتراض به عملكرد دولت این كشور، خواستار همكاری بیشتر اسلام‌آباد در مقابله با «اشرار» شد. روز گذشته بسیاری از امامان جمعه این عملیات تروریستی را محكوم كردند. مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان نیز این حمله را ناجوانمردانه خواند و آن را محكوم كرد.

پاكستان:‌ محكوم می‌كنیم

یك روز پس از شهادت 9مرزبان در نقطه صفر مرزی، سخنگوی وزارت امور خارجه پاكستان نیز به این حادثه واكنش نشان داد و آن را محكوم كرد. نفیس زكریا گفت: ما ضمن محكوم كردن این اقدام تروریستی كه منجر به جان باختن تعدادی از سربازان ایرانی شد، مراتب تسلیت و همدردی خود را با دولت و مردم ایران به‌ویژه خانواده‌های شهدای این حادثه تروریستی ابراز می‌داریم. این سخنگو در واكنش به اخبار منتشر شده مبنی بر اینكه تروریست‌ها پس از حمله به مرزبانان به خاك پاكستان گریخته‌اند از ارائه پاسخ صریح به این سؤال خودداری كرد و گفت: طبق اخباری كه ما در رسانه‌ها دیده‌ایم، این حمله داخل خاك ایران صورت گرفته است!

منبع: همشهری

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .