تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه ششم اردیبهشت 1396هجری خورشیدی، بیست و هشتم رجب 1438 هجری قمری، بیست و ششم آوریل 2017میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ششم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز چهارشنبه ششم اردیبهشت 1396هجری خورشیدی، بیست و هشتم رجب 1438 هجری قمری، بیست و ششم آوریل 2017میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران
6 اردیبهشت 1363

ویلیام كیسی رئیس سازمان سیای آمریكا در ارتباط با وضعیت موجود در جنگ ایران و عراق گفت: «عراق از لحاظ اقتصادی و نیرو در وضع وخیمی قرار دارد.»

6 اردیبهشت 1362

حجت الاسلام مهدی شاه آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از منطقه های جنگی، در جزیره مجنون، بر اثر برخورد تركش خمپاره به شهادت رسید.

6 اردیبهشت 1360

در جریان هشت سال جنگ تحمیلی، دكل مرزی در منطقه استراتژیك «كمان جیر» و مشرف بر خاك استان سلیمانیه عراق به تصرف رزمندگان ایران درآمد.

6 اردیبهشت 1359

محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد كه پس از تهاجم آمریكا به ایران در صحرای طبس، برای جمع آوری اسناد و بررسی موضوع به این منطقه رفته بود، با بمباران هوایی نیروهای دست نشانده آمریكا به فیض شهادت نایل آمد.

6 اردیبهشت 1357

رونالد ریگان از اعضای برجسته حزب جمهوری خواه آمریكا، برای اعلام حمایت این حزب از رژیم پهلوی وارد تهران شد.

6 اردیبهشت 1354

محمد داودخان رئیس دولت و صدراعظم افغانستان برای یك دیدار چهار روزه از ایران وارد تهران شد، این سفر بنابر دعوت محمدرضا پهلوی صورت پذیرفت. محمد داودخان در جریان این سفر موفق شد، اعتبار مالی هنگفتی از محمدرضا پهلوی كسب كند كه در تاریخ مناسبات مالی كشورهای جهان سوم نظیر نداشت.

6 اردیبهشت 1354

ارتشبد جونز رئیس ستاد نیروی هوایی آمریكا وارد تهران شد.

6 اردیبهشت 1348

رژیم عراق به دلیل شدت یافتن اختلاف های مرزی با ایران، شماری از ایرانیان را از آن كشور اخراج كرد.

6 اردیبهشت 1343

حكومت پهلوی به منظور رویارویی با نهضت امام خمینی و ایجاد تفرقه در صف انقلابیان، تشكیلاتی وابسته با نام «جمعیت مصلحین حوزه علمیه قم» را ایجاد كرد.

6 اردیبهشت 1330

حسین علا نخست وزیر وقت رژیم پهلوی به دنبال تصویب، طرح ملی شدن صنعت نفت به وسیله مجلس شورای ملی و اعتراض شدید انگلیسی ها به این طرح از مقام خود استعفا كرد.

6 اردیبهشت 1305

نخستین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی سیم در ایران راه اندازی شد، این فرستنده 20 كیلو وات قدرت داشت و طول دكل آن 120 متر بود.

6 اردیبهشت 1302

قرائت خانه ترقی كارگران از داوطلبان آموزش سواد فارسی دعوت كرد تا با روش تدریس آسان یك ماهه فارسی خوان شوند. هزینه آموزش پنج تومان در سه قسط معین شد.

6 اردیبهشت 1302

سالار نظام برای حكمرانی در بندرعباس انتخاب شد.

6 اردیبهشت 1300

مسعودخان كیهان به دلیل اختلاف نظر با رضاخان رئیس لشكر قزاق از مقام وزارت جنگ كناره گیری كرد.

6 اردیبهشت 1300

سیدضیا طباطبایی نخست وزیر وقت به وزارت امور خارجه اعلام كرد به دلیل بی نظمی در اعطای امتیازات تا اطلاع بعدی از دادن هر نوع نشان به شهروندان داخلی خودداری كند.

6 اردیبهشت 1300

نظامیان انگلیسی پس از خروج از مشهد و تربت حیدریه، پادگان ها و سربازخانه های خود را به كارگزاران دولت ایران تحویل دادند.

6 اردیبهشت 1300

بنابر دستور دولت، اداره كارگزاری نیشابور تعطیل و تابلوی آن برچیده شد.