تبیان، دستیار زندگی
الفت را خود خداوند در قلب ها قرار داده است و بنابر روایات وای بر کسی که بخواهد با رفتارش این الفت را از بین ببرد؛چنانچه در بیانی امام علی علیه السلام می فرمایند: انَّ المُبیرَةَ الحالِقَةَ لِلدّینِ فسادُ ذاتِ ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به جای تخریب و تهمت، برنامه ها را ارائه دهید

الفت را خود خداوند در قلب ها قرار داده است و بنابر روایات وای بر کسی که بخواهد با رفتارش این الفت را از بین ببرد؛چنانچه در بیانی امام علی علیه السلام می فرمایند: انَّ المُبیرَةَ الحالِقَةَ لِلدّینِ فسادُ ذاتِ البَینِ: آن چیزی که اساس دین و ایمان را ریشه ‌کن می ‌کند دشمنی و تفرقه میان مسلمانان است ...

فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان
بهتان و تهمت

خداوند در قرآن کریم می فرماید: وَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِهِم ... (انفال/63) خداوند الفت و مهربانی را در قلب مؤمنین نسبت به هم قرار داده تا مؤمنین نسبت به هم مهربان، مشت واحد، برادر، رفیق و خیرخواه هم باشند.

مؤمن حقیقی کسی است که خیرخواه برادر مؤمنش باشد، ضرر او را ضرر خود و بدی او را بدی خودش بداند و این الفت، مهربانی و یگانگی محبت را خدا در قلب مؤمنین قرار داده تا نسبت به همدیگر این گونه باشند.

در روایتی زین‌العابدین، امام‌العارفین، آقا علی ‌بن ‌‌الحسین علیه السلام می ‌فرمایند: «مَنْ رَمَى النَّاسَ بِمَا فِیهِمْ رَمَوْهُ بِمَا لَیْسَ فِیهِ» [البحار ج17 ص 160] هر كس به مردم عیبی را نسبت دهد و تهمت بزند، مردم به او عیبی را كه ندارد نسبت می‌دهند.

و این چه حقیقت تلخی است که به خاطر دنیا و زخارف آن، مقام و جایگاه های دنیایی به یکدیگر چپ چپ نگاه می کنیم، زیرآب یکدیگر را می زنیم، پشت سر هم غیبت می کنیم و کارمان به جایی می رسد که گاهی به یکدیگر تهمت می زنیم  ... این رفتارها از اوصاف شیطان است.

مؤمنین باید خیر همدیگر را بخواهند؛ هر چه برای خود می خواهند برای دیگران هم بخواهند ... اگر نمی خواهیم کسی کلاه سرمان بگذارد کلاه سر کسی نذاریم، اگر نمی خواهیم آبرویمان ریخته شود، مراقب آبروی دیگران باشیم.

و این از اصول اخلاقی در دین است که بسیار هم سفارش شده هر چه برای خود می خواهی برای دیگران و رفیقت هم بخواه ... و ما متأسفانه از این اصول غافل شده ایم .

مراقب از بین برنده ی الفت و مهربانی ها باشیم

گفتیم که که این الفت را خود خداوند در قلب ها قرار داده است و بنا بر روایات وای بر کسی که بخواهد با رفتارش این الفت را از بین ببرد؛چنانچه در بیانی امام علی علیه السلام می فرمایند: انَّ المُبیرَةَ الحالِقَةَ لِلدّینِ فسادُ ذاتِ البَینِ: آن چیزی که اساس دین و ایمان را ریشه‌ کن می‌ کند دشمنی و تفرقه میان مسلمانان است.(بحار، ج ۶۲، ص ۲۴۸) و نیز در جایی دیگر می فرمایند: بِئسَ السَّعیُ اَلتفرِقَةُ بَینَ الأَلیفَینِ: به راستی كه تفرقه انداختن میان دو دوست و هم دم تا چه اندازه زشت و نكوهیده است. (فهرست غُرر، ص ۳۶)

یکی از چیزهایی که باعث از بین رفتن این الفت و مهربانی می شود تهمت و غیبت است که موضوع اصلی در این مقاله موضوع تهمت است.

ایام، ایام انتخابات است و یکی از آسیب هایی که می توان از آن نام برد، تهمت زدن است ... هر یک از نامزدهای انتخاباتی باید با سرلوحه قرار دادن فرمایش امیر مؤمنان علی علیه السلام که می فرمایند: نهایت خشنودی خدا از بندگان و درخواستش از مخلوقات تقوی می ‌باشد؛ پس از خدا بپرهیزید چون اگر مخفی انجام دهید می‌ داند، و اگر آشکار انجام دهید می‌داند، از هر گونه رفتارهای ناپسند آشکار و پنهان برای بیرون راندن رقیبان و کنار زدن آنها و تخریب شخصیت ها دوری کنند و به جای مطرح کردن انواع تهمت و نسبت‌ های ناروا با مضامین مختلف مانند فساد مالی و سیاسی یا مشکلات خانوادگی که منجر به  مسموم شدن فضای انتخابات می شود، به مطرح کردن افکار، اهداف و برنامه‌ های خود بپردازند.

تهمت زدن از زشت ترین کارهائى که اسلام آن را به شدت محکوم ساخته است. آیات قرآن و روایات متعددی که درباره این موضوع وارد شده است. خداوند در سوره نساء آیه 112 می فرماید: «من یکسب خطیئة أو إثما ثم یرم به بریئا فقد احتمل بهتنا و إثما مبینا: و کسى که خطا یا گناهى مرتکب شود سپس بیگناهى را متهم سازد بار بهتان و گناه آشکارى بر دوش گرفته است.»

هر انگشتی که به سمت دیگران اشاره می شود 4 تای دیگرش به سمت خودمان است؛ کسانی كه تهمت می زنند باید بدانند كه، با انگشت در منزل  كسی را به ناحق نرنند تا با مشت به ناحق در خانه آنها زده نشود. دنیا دار مكافات است  و بسیاری از گناهان در همین دنیا جواب داده می شود مخصوصاً تهمت زدن وقتی آبروی مسلمانی به خطر بیفتد .

در آیه دیگر از قرآن کریم می‌خوانیم: « إِنَّ الَّذینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا وَ اْلآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ؛ کسانی که زنان پاکدامن و بی ‏خبر (از هرگونه آلودگی) و مؤمن را متهم می ‏سازند، در دنیا و آخرت از رحمت الهی بدورند و عذاب بزرگی برای آنهاست.» [نور ایه 23]

آخر عاقبت کسانی که به ناحق به دیگران انگ می ‌زنند علاوه بر اینکه از رحمت خدا در دنیا و آخرت دور هستند جهنمی از آتش را در آخرت برای خود به جان باید بخرند .

چنانچه در روایتی پیغمبر اكرم، (صلی الله علیه وآله) می‌‌فرمایند: « هر كس به مرد یا زن مؤمن بهتان زند یا درباره او چیزی بگوید كه از آن مبراست، خداوند متعال در روز رستاخیز او را بر تلّی از آتش نگه دارد تا از حرف خود درباره آن مومن برگردد. » [عیون الاخبار الرضا - علیه السلام -، ج 2، ص33 ]

در روایتی زین ‌العابدین، امام ‌العارفین، آقا علی ‌بن ‌‌الحسین علیه السلام می ‌فرمایند: «مَنْ رَمَى النَّاسَ بِمَا فِیهِمْ رَمَوْهُ بِمَا لَیْسَ فِیهِ» [البحار ج17 ص 160] هر كس به مردم عیبی را نسبت دهد و تهمت بزند، مردم به او عیبی را كه ندارد نسبت می‌دهند.

کلام آخر:

داستان حضرت یوسف در قرآن بهترین گواهی دهنده به این است كه شخص بی گناه و تهمت زده شده ای حتی اگر هیچ كس پشتیبان او نباشد ، خداوند از او حمایت خواهد كرد و عاقبت تهمت زنندگان رسوایی خواهد بود.

داستان حضرت موسی و متهم كردن او به جادو كردن هم یكی از داستان هایی است كه منجر به رسوایی تهمت زنندگان شده است.

داستان حضرت مریم و تهمت زدن به او كه حتما زنا كرده تا بچه دار شده، نمونه ای دیگر است كه با به صحبت در آمدن حضرت عیسی در گهواره تهمت زنندگان رسوا شدند.

هر انگشتی که به سمت دیگران اشاره می شود 4 تای دیگرش به سمت خودمان است؛ کسانی كه تهمت می زنند باید بدانند كه، با انگشت در منزل  كسی را به ناحق نزنند تا با مشت به ناحق در خانه آنها زده نشود. دنیا دار مكافات است  و بسیاری از گناهان در همین دنیا جواب داده می شود مخصوصاً تهمت زدن وقتی آبروی مسلمانی به خطر بیفتد .

به امید آنکه همه به این معنی دست یابیم كه سخنی كه هیچ دلیلی بر صحت آن نداریم و فقط با توجه به شنیده های خویش است نگوییم تا موجب ویرانی شخصیتی یا ویرانی یك زندگی نشویم.


منابع:

تهمت زدن وسیله ‌ای برای عقب راندن رقیبان نشود؛ سایت فارس نیوز، 1/12/94

آیت‌الله مظاهری در جلسه درس اخلاق: برخی "تهمت زدن" در قضایای سیاسی را هم واجب شرعی می‌شمارند؛ سایت تسنیم، 29 اردیبهشت 92

غیبت و تهمت؛ بیانات آیت الله ناصری