تبیان، دستیار زندگی
آیا شما مسلمان هستید؟اگر هستید می دانید كه غیبت كردن حرام است و مثل خوردن گوشت مرده برادر است.اما انصاف داشته باشید و بررسی كنید در این هفته چند بار پشت دیگران حرف زده اید و از پخش اخبار مربوط به دیگران (برای رضایت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر غیبت می کنید پس مسلمان نیستید...

آیا شما مسلمان هستید؟ اگر هستید می دانید كه غیبت كردن حرام است و مثل "خوردن گوشت مرده برادر" است. اما انصاف داشته باشید و بررسی كنید در این هفته چند بار پشت دیگران حرف زده اید و از پخش اخبار مربوط به دیگران (برای رضایت آنها) لذت برده اید؟

فرآوری: پاک نهاد - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

غیبت کردن

غیبت کردن پشت سر دیگران حرام است اما به قدری لذت دارد که برخی با اعتیاد به آن قبل از غیبت کردن با ابراز کلماتی مثل غیبتش نباشه!، غیبت نیست حقیقته! برای خود مجوز شرعی و اخلاقی صادر می کنند...

در همه مكاتب اخلاقی بویژه ادیان الهی غیبت كردن (یعنی پشت سر دیگران حرف زدن و منفی های زندگی آن ها را پخش كردن) امری ناپسند و مخرب معرفی شده است.

آیا شما مسلمان هستید؟ اگر هستید؛ می دانید كه غیبت كردن حرام است و مثل "خوردن گوشت مرده برادر" است. اما

كسی كه زنا مى كند بعد از زنا اگر واقعا پشیمان شد و توبه كرد، خدا او را مى آمرزد اما اگر كسى غیبت كرد، بعد از غیبت هر چه بگوید الهى العفو تا طرف را راضى نكند آمرزیده نمى شود

انصاف داشته باشید و بررسی كنید در این هفته چند بار پشت دیگران حرف زده اید و از پخش اخبار مربوط به دیگران (برای رضایت آنها) لذت برده اید؟

از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پرسیدند: چرا غیبت اشد و بدتر از زنا است؟ فرمود: لِاَنَّ الرَّجُلَ یَزْنى وَ یَتُوبُ ثُمَّ یَتُوبُ اللّهَ عَلَیْهِ وَ الْمُغْتابُ یَتُوبُ وَ لایَغُفُرُاللّهَ لَهُ حَتَّى یَغْفِرَلَهُ صاحِبَهُ؛ كسی كه زنا مى كند بعد از زنا اگر واقعا پشیمان شد و توبه كرد، خدا او را مى آمرزد.

اما اگر كسى غیبت كرد، بعد از غیبت هر چه بگوید الهى العفو تا طرف را راضى نكند آمرزیده نمى شود لذا بدتر از زنا است چون دو طرفى است. خدا هم آن بیچاره غیبت كرده شده، او را حلال نكند از او راضى نگردد.

گناه غیبت چرا گوشت مرده خوردن است؟

چون وقتی گوشت مرده کنده شود گوشت دیگری جای آن را پر نمی‌کند؛ آبروی مومن نیز در زمان غیبت مانند گوشت مرده است. بنابراین آبروی رفته دیگر باز نمی‌گردد و جای تامل است که غیبت کردن همچون خوردن گوشت برادر مرده است چرا که مسلمانان با یکدیگر برادر هستند.

گوش دادن به غیبت نیز حرام است

همانطور که غیبت کردن حرام است، گوش دادن به غیبت هم گناه به حساب آمده و حرام می باشد.

از برخی روایات استفاده می شود که گوش کننده غیبت همانند غیبت کننده است؛ چنان که امام علی(علیه السلام) فرمود: ” گوش کننده به غیبت، نیز غیبت کننده است.”

از برخی روایات استفاد می شود که رد کردن غیبت واجب است و در روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) رد کردن غیبت را باعث دفع شر و بدی از غیبت کننده عنوان نموده اند. امام صادق علیه السلام به نقل از رسول خدا فرمود: ” آگاه باش کسی که بر برادر خود منت بگذارد و غیبتی را که در مجلسی درباره او شنیده است رد کند، خداوند متعال هزار باب از بدی در دنیا و آخرت از او رد می کند و اگر با وجود توانمندی از این کار خودداری ورزد، برای او مثل گناه کسی است که هفتاد بار او را غیبت کرده باشد، خواهد بود.”

روش های ترک غیبت

راهکار آیت الله بهجت برای درمان اخلاق زشت غیبت کردن، به ویژه برای کسانی که این کار برایشان به صورت یک عادت درآمده این است که قبل از هر چیز بر زبان و صحبت هایشان نظارت دقیق داشته باشند و از دوستانی که آنها را به غیبت

از برخی روایات استفاده می شود که گوش کننده غیبت همانند غیبت کننده است؛ چنان که امام علی(علیه السلام) فرمود: ” گوش کننده به غیبت، نیز غیبت کننده است.”

تشویق می کنند و همچنین از مجالسی که به نظر می رسد برای غیبت آماده شده اند، پرهیز کنند. راه دیگر ایشان، توجه به این نکته است که غیبت کردن یکی از نشانه های ناتوانی، فقدان شخصیت و عقده خود کم بینی است. فرد با غیبت کردن، پرده از این صفات خود برمی دارد و قبل از اینکه شخصیت اجتماعی دیگری را بشکند، شخصیت خودش را در هم می شکند. و موجبات سلب اعتماد دیگران را فراهم می آورد.

همچنین غیبت کننده باید به این نکته توجه کند که نیروهای انسان محدود است؛ بنابراین اگر نیرویی را که برای ریختن آبروی اشخاص و شکستن موقعیت اجتماعی آنها صرف می کند، در رقابت های صحیح و سازنده به کار بگیرد، در زمان کوتاهی از رقیبان خود پیشی می گیرد بدون اینکه ضربه ای بر افراد وارد کند.


منابع : نمناک / بیتوته / عتیق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.