تبیان، دستیار زندگی
مسولان تلویزیون شش گزینه قابل اتكا برای اجرای مهم ترین برنامه سینمایی شان در اختیار دارند. در این گزارش عیار علیرضا رئسیان،رسول صدرعاملی،اكبر نبوی،محمد خزاعی و فرزاد حسنی محك خورده تا مشخص شود شانس كدامیك بیشتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردان مدعی هفت

مسولان تلویزیون شش گزینه قابل اتكا برای اجرای مهم ترین برنامه سینمایی شان در اختیار دارند. در این گزارش عیار علیرضا رئسیان،رسول صدرعاملی،اكبر نبوی،محمد خزاعی و فرزاد حسنی محك خورده تا مشخص شود شانس كدامیك بیشتر است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
هفت

مگر سینما چقدر مخاطب دارد كه برنامه تلویزیونی اش مهم است؟ پاسخ روشن است؛ هفت با بیننده ای ولو محدود می تواند جنجال بپا كند؛این به ذات سینما بر می گردد. دیدید مصاحبه افخمی با ایوبی چقدر بازتاب داشت ؟ مطلوب مسولان صدا و سیما كسی است كه قدرت كنترل حواشیِ ذاتی سینما را دارد. كسی كه از سوی طیف های مختلف صاحب وجاهت باشد و برنامه اش به سوگیری تلویزیون علیه قشری خاص تعبیر نشود. علاوه بر این مجری هفت به ویژگی های دیگری نیاز دارد:شم برنامه سازی، تسلط بر متن و حاشیه سینما، دانش بالا سینمایی و ... در این گزارش عیار پنج نفر كه شانس اجرای هفت دارند، محك خورده.به این جمع نام محمد رضا شهیدی فرد را می توان اضافه كرد و البته محمود گبرلو را. گبرلو اهل حاشیه نیست و می تواند برنامه ای آرام تحویل مسولان دهد. فریدون جیرانی پیش تر اعلام كرده دیگر به هفت بر نمی گردد.

رسول صدرعاملی

چرا جزو گزینه ها است؟ سه ویژگی مهم دارد كه رسول صدرعاملی را واجد اجرای برنامه هفت می كند. اولین مورد سابقه ژورنالیستی اوست. صدرعاملی پیش از آن كه سینماگر شود، مدت ها خبرنگار بوده. دومین ویژگی: صدر عاملی در سال های جوانی تهیه كنندگی و كارگردانی را تجربه می كند و حالا به عنوان كارگردان شناخه می شود. سومین مشخصه تجربه ای است كه در هفت بهروز افخمی در قامت مصاحبه گر به كارنامه اش اضافه كرد. او كه گفت و گو با چهره ها را بر عهده داشت مسلط سوال می كرد و سوال هایش پخته و فنی بود. صدر عاملی بیان خوبی دارد و اهل جدل است؛ نمونه اش مناظره او با لاله افتخاری درباره  سینمای اجتماعی كه البته آن زمان در قامت مهمان به برنامه آمده بود نه مجری.

چقدر شانس دارد؟ با توجه به مواردی كه ذكرش رفت، رسول صدرعاملی گزینه مطلوبی است برای اجرای هفت. ضمن این كه غالب طیف های مختلف سینما او را قبول دارند و مهم تر این كه صدرعاملی اهل جنجال نیست.

سابقه اجرا: اشاره كردیم كه مدتی كنار بهروز افخمی اجرا را تجربه كرده است.

علیرضا رئیسیان

چرا جزو گزینه ها است؟ آن چه باعث شده علیرضا رئیسیان در فهرست گزینه های اجرای برنامه هفت قرار گیرد، شمایلی است كه از او در برنامه های سینمایی به عنوان كارشناس دیده ایم . مهم تر این كه می دانیم رئیسیان چه نگاهی به برنامه سازی سینمایی دارد. شما را ارجاع می دهیم به گفت و گوی مفصل سال پیش مان با او درباره هفت. رئیسیان عقیده دارد یك برنامه سینمایی در وهله اول باید ریتم داشته باشد، هر آیتم نیازمند قاب است، عناصر سرگرمی و مباحث جدی در آن لحاظ شود، مجری در عین برخورداری از مانیفست نطرش را تحمیل نكند، برنامه نیاز به منتقدی در اشل مسعود فراستی ندارد و ری وی یو باید جای نقد را بگیرد. رئیسان كارگردان است و اطلاعات فنی اش به كمك او می آید، بر گذشته سینما و آدم هایش اشراف دارد كه این برگ برنده مهمی است.

چقدر شانس دارد؟ بعد از تجربه واگذاری هفت به كارگردانی كه تجربه اجرا نداشته (بهروز افخمی) حالا مسولان تلویزیون با طیب خاطر می توانند به رئیسیان فكر كنند.ضمنا او صراحت لهجه دارد اما اهل حاشیه نیست.

سابقه اجرا: ندارد.

فرزاد حسنی

چرا جزو گزینه ها است؟ سری پیش كه محمود گبرلو از هفت رفت، گزارشی درباره جایگزین های او نوشتیم كه فرزاد حسنی هم جزوشان بود. آن زمان هنوز مشكلش با تلویزیون حل نشده بود و برغم داشتن حامیانی در درون صدا و سیما شانس پایینی داشت. حالا ماجرا فرق كرده؛‌فرزاد حسنی با «اكسیر» روی آنتن شبكه است. برنامه ای كه بخش اعظم موفقیتش مدیون اجرای سرحال اوست.اتفاقا در این برنامه پزشكی گاهی بازیگران به عنوان مهمان حضور دارند كه چالش جذابی برای حسنی است با آن ها گپ و گفت پزشگی – سینمایی انجام دهد. حسنی بازیگری هم كرده و اطلاعات و دانش سینمایی اش به اندازه است.

چقدر شانس دارد؟ در میان فهرست موجود، تنها كسی كه به شكل حرفه ای اجرا می كند، فرزاد حسنی است و همین شانس او را بالا می برد. آن چه بخت او برای اجرای هفت را كم می كند، هم نشینی نام حسنی با جنجال است. ذات اجرای او (كه اتفاقا برگ برنده است) میانه ای با محافظه كاری ندارد. اگر مسولان تلویزیون خواهان یك برنامه پربیننده هستند،‌انگشت شان را از روی نام حسنی برندارند.

سابقه اجرا: مهم ترین برنامه سینمایی او در رادیو رقم خورده كه حسنی نمره قبولی از آن ها گرفته است.

محمد خزاعی

چرا جزو گزینه ها است؟ سبقه ژورنالیسی دارد و حالا به عنوان تهیه كننده شناخته می شود. محمد خزاعی در سال های اخیر تجربه اجرا را به كارنامه اش اضافه كرده و این شب برنامه سینمایی روی آنتن دارد. در مجموع از پس كارش بر می آید و می تواند یك برنامه سینمایی را به سرانجام برساند.

چقدر شانس دارد؟ محمد خزاعی از نظر فكری جزو طیف موسوم به سینماگران ارزشی دسته بندی می شود اما در جشنواره هایی كه به عنوان دبیر برگزار كرده نشان داده اهل تعامل با همه جریان ها است. این محبوبیت نسبی می تواند در اجرای هفت به كارش بیاید. نكته مهم تر، او جزو مجریان معتمد تلویزیون محسوب می شود و البته بلد است چطور حاشیه ها را رفع و رجوع كند.

سابقه اجرا: محمد خزاعی چند سال پیش «شب های روشن» را برای شبكه جام جم اجرا كرد و این شب ها «سینمادو» را روی آنتن دارد كه پنج شنبه ها در كنداكتور شبكه دو است. ساختار این برنامه به مرور شبیه هفت شد و چه بسا این برنامه آزمونی است برای رسیدن خزاعی به صندلی برنامه سینمایی شبكه سه.

اكبر نبوی

چرا جزو گزینه ها است؟ مهم ترین نكته ای كه اكبر نبوی را گزینه مطلوب مدیران تلویزیون برای اجرای هفت می كند، سابقه اوست. نبوی در سال هایی كه برنامه های سینمایی اجرا كرده ، عملكرد موفقی داشته . نكته دیگر این كه اهل حاشیه و جنجال نیست و برنامه ها را به سلامت تمام می كند. سابقه مطبوعاتی هم به كمكش می آید.

چقدر شانس دارد؟ سری قبل كه تلویزیون دنبال جایزگین برای محمود گبرلو بود، از اكبر نبوی به عنوان شانس اول اجرای هفت نام برده می شد. حتی اخبار موثق حكایت از اصرار مدیران تلویزیون برای پذیرش این مسولیت از سوی او داشت اما نبوی معتقد بود (و هست) كه ساختار كنونی هفت باید تغییر یابد. اصرار بر تغییر هفت شانس او را مجددا پایین آورده چرا كه فرمت این برنامه سینمایی به طور نسبی محبوب مدیران و بیننده ها است. از آن طرف نوع اجرای او در بخش سینمایی «چشم شب روشن» قرابتی با هفت ندارد و خیلی خشك و جدی است.

سابقه اجرا: علاوه بر «چشم شب روشن» اجرای این برنامه ها در كارنامه نبوی به چشم می خورد: سی نما در سینما، نوعی نگاه، ققنوس و برداشت دو.


منبع: هفت صبح / احمد رنجبر