تبیان، دستیار زندگی
مهمترین مطالب فرهنگ و هنر در هفته ای گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای نیمروز، آباجان، گشت2 و...

مهمترین مطالب فرهنگ و هنر در هفته ای گذشت.

بخش سینما تلویزیون تبیان
ماجرای نیمروز، آباجان, گشت2 و...

سینما تلویزیون

سفیران مستند

مرور‌كارنامه مستندسازانی كه بعد از ساخت چند اثر، پشت دوربین فیلم سینمایی قرار گرفته اند. این گزارش به بهانه موفقیت محمد حسین مهدویان تهیه شده است.

گشت سرگشته!

عباس و حسن پس از 5 سال از زندان آزاد می شوند و به سراغ دوست دیگرشان یعنی عطا می روند که مدتها در کما بوده است. آنها تصمیم می گیرند گذشته خود را فراموش کنند و شغلی آبرومند اختیار کنند اما در این راه موفق نمی شوند و... شاید همین خلاصه داستان روی کاغذ قابل تحمل تر باشد از آنچه که در اجرا و روی پرده می بینیم.

«آباجان»؛بحران و دیگر هیچ 

نقد فیلم «آباجان»ساخته هاتف علیمردانی که این روزها بر پرده سینماهاست

دعوا بر سرحجاب انیمیشن ایرانی

یک گزارش درباره واکنش های متفاوت به کارتون «بچه های ساختمان گل ها» که در آن مادر خانواده پیش محارم روسری بر سر ندارد. نظر شما چیست؟

عیار افخمی و دوستان در هفت

واكاوی سری سوم برنامه سینمایی«هفت» كه 17 ماه با اجرای بهروز افخمی روی آنتن شبكه سه رفت و جمعه 25 فروردین رسما از آن جدا شد. او برنامه را با چه كیفیتی تحویل گرفت و پس داد؟

روایت حجازی فر از ماجرای نیمروز

هادی حجازی‌فر پدیده بازیگری جشنواره سی چهارم و سی‌وپنجم  فجر است که این روزها «ماجرای نیمروز» را بر اکران دارد از خودش و این فیلم می گوید, انیمیشن ایرانی

علت درگذشت عارف لرستانی چه بود؟

عارف لرستانی که بیشتر به عنوان بازیگر طنز مجموعه‌های تلویزیونی شناخته می‌شود، صبح شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه در سن ۴۵ سالگی درگذشت.

کتاب و ادبیات

تحلیل میرعابدینی از آثار جمال زاده کتاب شد

کتاب «شهروندِ شهرهای داستانی» شامل تحلیل زندگی و آثار محمدعلی جمال‌زاده به قلم حسن میرعابدینی توسط انتشارات دنیای اقتصاد منتشر و راهی بازار نشر شد.

روایت توده‌ای‌ها از آلمان شرقی

کتاب «سال‌های مهاجرت»، حزب توده ایران در آلمان شرقی تالیف قاسم شفیع‌ نورمحمدی به بررسی حضور اعضای حزب توده با توجه به اسناد جدید می‌پردازد.

شعرهایی از متولد قطار

خودش، تولدش را این‌طور تعریف می‌کند: «دو ماه به زمان تولدم باقی‌مانده بود، که برادرم در دزفول بیمار می‌شود. خانواده هم از این فرصت استفاده می‌کنند تا به عیادتش بروند. این است که در قطار به‌دنیا آمدم و در شناسنامه‌ام درج شد متولّد اندیمشک، چون دایی من در ثبت احوال آن منطقه بود، شناسنامه‌ام را همان زمان می‌گیرد. البته زیاد آنجا نبودم...در اصل تهرانی هستیم. پدرم برای «ده‌ونک» و مادرم برای «اوین» است. در اصل ساکن خود بندرعباس بودیم.»

هنر

شجاعی طباطبایی چهره سال هنر انقلاب شد

سیدمسعود شجاعی طباطبایی چهره سال هنر انقلاب اسلامی درسال ۱۳۹۵ شد.

«مشتاقی و مهجوری» در قاب‌های نقاشی

خانه هنرمندان ایران از ۲۷ فروردین میزبان نمایشگاه نقاشی‌های «حسن یاقوتی» با عنوان «مشتاقی و مهجوری» خواهد بود.

پیرو هنر‌ غرب نیستم 

حسن روح‌الامین را در چند سال اخیر با آثار گاه شگفت‌انگیزش از وقایع تاریخی صدر اسلام شناخته‌ایم؛ هنرمندی 31‌ساله که در همین مدت نسبتا کوتاه، به یکی از مهم‌ترین چهره‌های بخش آیینی هنرهای تجسمی تبدیل شده است.

پایداری

۵ یادمان دفاع مقدس در غرب کشور ثبت ملی شد

در آستانه فرارسیدن سالروز عملیات بازی دراز ۵ یادمان دفاع مقدس در استان کرمانشاه به ثبت ملی میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رسید.

سکوت 38 ساله یک خبرنگار جنگ شکسته شد

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشجوی خارج از کشور بود اما در هیاهوی انقلاب به کشور بازگشت و ماندگار شد. شاید خودش هم آن زمان گمان نمی‌کرد، پس از بازگشتش رسالت بزرگی را بر عهده گیرد. فعالیت‌هایش را با عکاسی و نویسندگی آغاز کرد و سال 58 وارد دنیای صدا شد. این بار جنگ را از زبان شخصی روایت می‌کنیم که خودش روزی راوی صحنه‌های خون و باروت بوده است. وی «مجید جیران پور» نام دارد. در ادامه ماحصل گفت و گو را می‌خوانید.