تبیان، دستیار زندگی
تاجگردون: نگرانی مقطعی حاکمیت سیاسی مانع تعیین تکلیف شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات کاندیداهای ریاست‌جمهوری

تاجگردون: نگرانی مقطعی حاکمیت سیاسی مانع تعیین تکلیف شرایط کاندیداهای ریاست‌جمهوری است.

بخش سیاست تبیان

مشکلات کاندیداهای ریاست‌جمهوری

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که نگرانی مقطعی حاکمیت سیاسی مانع تعیین تکلیف شرایط کاندیداهای ریاست‌جمهوری بوده، تاکید کرد که در شرایط فعلی که مجلس و دولت مقتدر است، می‌توان مشکل ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری را مرتفع کرد و گفت: شورای نگهبان باید درباره مفهوم «رجل سیاسی» پاسخ صریح و روشن بدهد.

با اشاره به نام‌نویسی بیش از اندازه و بی‌قید و شرط داوطلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری و در واکنش به این‌که آیا حساسیت‌های موجود در بحث رجل سیاسی در سال‌های اخیر مانع از ورود به بحث تعیین شرایطی مشخص برای نام‌نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری شده، گفت: به هر حال نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت.

نگرانی مقطعی حاکمیت سیاسی مانع تعیین تکلیف شرایط کاندیداهای ریاست‌جمهوری بوده است

او گفت: واقعیت این است که در دو سه مرحله گذشته هربار که این موضوع مورد بحث قرار گرفت، همواره نگرانی حاکمیتی سیاسی دوره وقت مانع به تعیین تکلیف و به سرانجام رسیدن آن شد.

مفهوم «رجل سیاسی» یکی از مسائلی است که درباره آن اختلاف‌نظر جدی وجود دارد و لازم است، شورای نگهبان در این رابطه پاسخ صریح و شفاف بدهد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به بیان دیگر هر بار که این بحث مطرح شد، یا مجلس یا دولت در اختیار یک جریان سیاسی خاص بوده که در اصلاح قوانین متناظر با شرایط تاثیرگذار شده است.

بحث درباره این بوده که ۵۰۰ امام جمعه یک کاندیدای ریاست‌جمهوری را تایید کنند یا ۵۰۰ استاد دانشگاه

نماینده اصلاح‌طلب مردم گچساران و باشت در مجلس دهم همچنین خاطرنشان کرد: در موارد و مقاطع قبلی که موضوع رجل سیاسی و تعیین شرایط برای داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری موردبحث قرار  گرفت، همواره این بحث مطرح بوده که مثلاً ۵۰۰ نفر یک فرد را تایید کنند اما همین مسائل سیاسی باعث می‌شد که بحث شود این افراد متشکل از ۵۰۰ امام جمعه باشند یا ۵۰۰ استاد دانشگاه یا ۵۰۰ چهره سیاسی صاحب‌نام.

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: این مسائل همواره در روند کار، اشکال و شبهه ایجاد کرده اما فکر می‌کنم مشکل آن‌قدر بغرنج شده و از طرفی، خوشبختانه کشور به چنان پختگی سیاسی رسیده که وقت آن است، مشکل حل شود.

در شرایط فعلی که مجلس و دولت مقتدر است، می‌توان مشکل ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری را مرتفع کرد

تاجگردون تصریح کرد: واقعیت این است که در شرایط متعادل فعلی کشور که هم در مجلس و هم در دولت به اندازه کافی اقتدار وجود دارد، بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شاید بتوان گفت بهترین شرایط برای اصلاح قاتون انتخابات این است که هیچ‌کدام از دو جناح احساس نکنند که در خلال این بحث، بهره‌برداری سیاسی صورت گرفته است.

شورای نگهبان باید درباره مفهوم «رجل سیاسی» پاسخ صریح و روشن بدهد

او در پاسخ به این سوال که آیا موضوع «رجل سیاسی» نیز قابل حل خواهد بود، گفت: مفهوم «رجل سیاسی» یکی از مسائلی است که درباره آن اختلاف‌نظر جدی وجود دارد و لازم است، شورای نگهبان در این رابطه پاسخ صریح و شفاف بدهد.

عضو هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید این مشکل در قوانین جاری کشور اصلاح شود. درباره مفهوم رجل سیاسی برداشت‌های مختلفی وجود دارد و با اینکه گویا فعلاً شورای نگهبان معنای فعلی را مدنظر دارد، اما افکار عمومی جامعه و بسیاری از مسئولان سیاسی کشور معتقدند که رجل سیاسی لزوماً به معنای مردان سیاست‌مدار نیست.

حیف است که به‌راحتی از توانایی‌های پنجاه درصد جامعه صرف‌نظر شود

تاجگردون درد پایان تصریح کرد: بسیار حیف خواهد بود که به همین راحتی از ظرفیت‌ها و توانایی‌های پنجاه درصد جامعه صرف‌نظر شود.
منبع : پایگاه خبری الف