تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: حوزه وقتی انقلابی است كه بتواند مرجع علمی تعیین كند. حیف است كه طلبه مستعد به اموری غیر از درس و بحث بپردازد،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء حوزه:

حوزه وقتی انقلابی است كه بتواند مرجع علمی تعیین كند

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: حوزه وقتی انقلابی است كه بتواند مرجع علمی تعیین كند. حیف است كه طلبه مستعد به اموری غیر از درس و بحث بپردازد،

حوزه باید مستقل باشد؛ یعنی در بودجه مستقل باشد، دستش جلوی این و آن دراز نشود خود مردم مستقیماً اینها را اداره كنند.

حضرت آیت الله  جوادی آملی در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم با اشاره به آیات نورانی کلام الله مجید به تبیین وظایف حوزویان پرداختند و بیان داشتند: مسائلی كه مربوط به حوزه و نمایندگان حوزه است در دو بخش خلاصه می‌شود. این آیه‌ « یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُزَکِّیهِمْ» وظیفه ما را مشخص می‌كند؛ ما باید در دو بخش بحث كنیم: یكی اینكه منوب‌عنه ما چه آوردند، یكی اینكه وظیفه ما چیست؟

ایشان ادامه دادند: در بحث اول ما اگر خواستیم رسالت حوزه علمیه و برنامه اساتید و علمای بزرگوار حوزه علمیه مشخص شود باید ببینیم منوب‌عنه ما یعنی پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) كه ما ادّعا داریم ان‌شاءالله نایب آنها هستیم آنها چه كردند و ما چه كنیم؟ یكی اینكه دستورهایی كه آنها به ما دادند چیست؟ انبیا حرف نو دارند، خداوند به پیامبر فرمود: چیزهایی ما به تو یاد دادیم كه تو نمی‌دانستی، از گذشته و آینده به تو خبر دادیم. خدای سبحان با پیامبر طرزی حرف می‌زند كه كلّ این جهان مثل كَف دست اوست، ما اگر ادعای نیابت از این ذوات قدسی را داریم باید حرف تازه بیاوریم، حرف تازه هم هست یعنی در قرآن هست آدم فحص كند مطالب جدید، راه‌های جدید، حلّ مشكلات هست و اینها عِدل قرآن‌اند. وجود مبارك پیغمبر(ص) دو خصیصه دارد هر چه شنیده، گفته و هر چه گفته عین وحی است. ما به این پیامبری كه هر چه از اسرار غیب شنیده برای او گفته شده و هر چه هم از لبان مطهّرش شنیده می‌شود وحی است ما ادّعا می‌كنیم نایب چنین آدمی هستیم. بنابراین طبق مقام اول بحث ما ادّعایمان خیلی است و راه هم داریم و می‌توانیم برسیم. فحص بالغ بكنیم، خودمان را با قرآن و عترت آشنا كنیم و حرف تازه استخراج کنیم.

معظم له در ادامه به ضرورت توجه بیشتر به نهج‌البلاغه و كلمات ائمه معصومین(ع) در دروس حوزوی اشاره كردند و اظهار داشتند: اما مقام ثانی بحث كه اینها به ما گفتند چه چیزی بخوانید. حوزه باید آیه محكمه داشته باشد، فریضه عادله داشته باشد، سنّت قائمه داشته باشد و ما همه اینها را در فقه و اصول خلاصه كردیم، آیه محكمه، تفسیر می‌خواهد، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می‌خواهد مطمئن باشید آنها علمی‌تر است. كلمات نهج‌البلاغه مثل «لا تنقض» نیست كه با هفت، هشت سال درس خواندن حل شود، این یك جان كَندن علمی می‌خواهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح داشتند: اوّلین وظیفه ما برنامه حوزوی است كه آیه محكمه می‌خواهد، فریضه عادله می‌خواهد، سنّت قائمه می‌خواهد. حالا چطور بخوانیم؟ این به تزكیه نفس وابسته است.

اگر خدای ناكرده یك كسی یك مختصر سواد پیدا كرد سینه را وجب كرد گفت یك وجب سینه و این همه علم؟! این نه به درد دنیای خودش می‌خورد نه به درد آخرتش. اگر ما چیزی یاد گرفتیم و مردم را به خودمان دعوت كردیم، نه خودمان در راهیم نه دیگری را می‌توانیم به راه بیاوریم چه رسد به اینكه نیابت داشته باشیم. رژیم ارباب و رعیتی مطلقا ممنوع است! خواه یك دهدار نسبت به یك كشاورز، خواه یك مجتهد نسبت به مقلّدین، كه مردم را به خود دعوت كند.

اساتید به فکر تولید باشند

ایشان با تاکید بر ضرورت تولید علم در حوزه به تبیین وظایف طلاب و اساتید حوزوی پرداختند و  بیان داشتند: ما یك فقیه و مجتهد داریم و یك دلاّل داریم! نگاه كنید كه الآن مشكل ما چیست؟ یك عده كشاورز میوه تولید می‌كنند و یك عده هم دلاّل میوه هستند، آن كشاورز تولید كرده و این شخصی كه رشته كشاورزی ندارد دلاّل میوه است. ما فقه و اصول داریم، فلسفه و كلام داریم شیخ انصاری تولید كرده، فلان فقیه تولید كرده، اگر ما بیاییم حرف‌های اینها را جابه‌جا كنیم می‌شویم دلاّل فقه، نه مبتكر. ما هرگز به این فكر نباشیم كه درس خارج را مجموع چندتا سطح بدانیم. ما دلاّل فقه نباشیم! البته این كار، كار خوبی است بهشت هم به ما می‌دهند اما این برای ما كم است مگر اینها كه دلاّل میدان‌اند كار بدی می‌كنند؟ مشكلات مردم را حل می‌كنند، اما این، آن كار كشاورز را نمی‌كند. هرگز به این بسنده نكنید كه حرف دیگران را منتقل كنید این مقدمه كار شماست باید به فكر تولید باشید. مهم ترین چیزی كه كمر حوزه را می‌شكند این نهال‌فروشی است اگر كسی استعداد راقی دارد باید بكوشد كه فقیه نام‌آور شود و یا استاد حوزه شود این حیف است كه حوزه را رها كند البته هم مسئولین باید مواظب باشند.

معظم له  ابراز داشتند: حوزه وقتی انقلابی است كه بتواند مرجع علمی تعیین كند. حیف است كه طلبه مستعد به اموری غیر از درس و بحث بپردازد، حوزه باید مستقل باشد یعنی در بودجه مستقل باشد دستش جلوی این و آن دراز نشود خود مردم مستقیماً اینها را اداره كنند.

منبع:حوزه نیوز