تبیان، دستیار زندگی
نگاه محدود و صرفاً مادی دولت برای حل آسیب های اجتماعی، منجر به ازدیاد این آسیب ها شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عقبگرد دولت در مبارزه با طلاق

نگاه محدود و صرفاً مادی دولت برای حل آسیب‌های اجتماعی، منجر به ازدیاد این آسیب‌ها شده است...

بخش اجتماعی تبیان
title

آسیب‌های اجتماعی از یکسو در حال افزایش است و از سوی دیگر تبعات آن به کشور تحمیل می‌شود و دولت تدبیر و امید هم با وعده‌های قطر‌ه‌‌چکانی و دم انتخاباتی و تزریق پول در صدد است تا به ناکارآمدی خود در ساماندهی آسیب‌های اجتماعی دامن بزند. در تازه‌ترین این اتفاقات معاون اجتماعی سازمان بهزیستی از تخصیص بودجه ۱۰ میلیارد تومانی به سازمان بهزیستی کشور برای کاهش طلاق در کشور خبر داد.

بنا بر اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در پایتخت از هر دو ازدواج یکی به طلاق ختم می‌شود که این آمار مؤید آن ست که اعتیاد و طلاق در رأس آسیب‌های اجتماعی قرار دارد. نوع نگاه به آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی آن نیازمند برنامه‌های بلند‌مدت و راهبردی است. در این زمینه دولت با توجه به وظایف قانونی و وجود دستگاه‌های متولی می‌تواند اقدام به عمل کند، اما روند افزایش آسیب‌های اجتماعی و نوع برخورد با آن نشان از بیراه رفتن برنامه‌ها در این زمینه دارد. باید در نظر داشت که خانواده و شکل‌گیری آن بسیار با اهمیت است تا آنجایی که رفتار‌های اجتماعی جامعه در بسیاری از حوزه‌ها ناشی از این نوع نگاه خاص و آسیب‌زا به خانواده و تربیت نسل در آن است. اینکه دولت برای امر طلاق در کشور که در اولویت آسیب‌های اجتماعی قرار دارد، فقط 10 میلیارد تومان اختصاص داده است، گوشه‌ای از نگاه دولت به این آسیب اجتماعی در جامعه است.

مبارزه با طلاق، ‌نیازمند اتخاذ رویکرد تلفیقی

در این خصوص، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی درباره بسته مددکاری طلاق این سازمان بهزیستی گفت: برای آنکه بتوان مداخلاتی در بحث آسیب‌شناسی طلاق و مشکلات خانواده صورت داد، باید رویکردی تلفیقی را در پیش گرفت. موضوع خانواده موضوعی میان رشته‌ای است و چندین رشته تخصصی باید در کنار هم به حل این معضل کمک کنند.

حبیب‌الله مسعودی فرید افزود: رشته‌های روانشناسی، روانپزشکی و مشاوره بیشترین نقش را در این حوزه بازی می‌کنند. در مطالعات صورت گرفته توسط سازمان بهزیستی کشور، مددکاری اجتماعی به واسطه نوع کار خود قادر است به فرزندان خانواده‌های در شرف طلاق و فرزندان در معرض تهدید آنها کمک کند. وی افزود: افرادی که برای مشاوره طلاق به سازمان مراجعه می‌کنند، سازمان بهزیستی خدمات مشاوره روان‌شناختی، روانشناسی و خدمات مددکاری اجتماعی براساس ارزیابی‌های اولیه را برای آنها انجام می‌دهد.

مسعودی فرید خاطر نشان کرد: در ابتدا فرد به دادگستری مراجعه می‌کند، دادگستری او را به مراکز مشاوره دادگستری و سازمان بهزیستی ارجاع می‌دهد. مراکز بهزیستی ارزیابی اولیه از وضعیت خانواده را انجام داده تا مشکل را شناسایی و یک نقشه مداخله اصلی برای آن طراحی کند. بسته به مورد، تصمیم‌گیری می‌شود که چه مداخلات روانشناختی باید صورت گیرد و این افراد به مراکز مربوطه برای ارائه خدمات مددکاری و مشاوره‌ای ارجاع داده می‌شوند. وی گفت: برای تحقق پیشگیری طلاق از ظرفیت ارائه خدمات مددکاری اجتماعی و کلینیک‌های مددکاری اجتماعی سازمان استفاده می‌کنیم. 400 کلینیک مددکاری در کشور داریم که در 180 کلینیک مددکاری اجتماعی، مددکاران دوره آموزشی مددکاری اجتماعی در طلاق را که توسط گروه مددکاری اجتماعی سازمان بهزیستی تدوین شده گذرانده‌اند و از آنها آزمون گرفته شده است و کارورزی نیز انجام داده‌اند.

معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: در بهمن ۹۵ سازمان بهزیستی ۵ میلیارد تومان بودجه از وزارت کشور دریافت کرده است که به دلیل تخصیص اعتبار در بهمن همه عملیات‌ها و برنامه‌های اجرایی سازمان برای سال ۹۶ طراحی شده است. بودجه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای بحث اقدامات پیشگیرانه و مربوط به طلاق به سازمان بهزیستی تعلق گرفته است. اقدامات سازمان به منظور تحکیم بنیان خانواده و جلوگیری از طلاق روند خوب داشته، ولی هنوز نیاز به تخصیص اعتبارات بیشتر برای این موضوع هستیم که ان‌شاء‌الله تحقق پیدا کند.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی به عنوان سازمان محوری در حوزه طلاق در برنامه ششم عنوان شده است، از همین رو در حال تدوین برنامه‌های خود برای اجرایی کردن تا با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط بتوانیم مشکل را سازماندهی کنیم.

پول می‌دهیم، ‌کمتر طلاق بگیرید !

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت و مسئولان سازمان بهزیستی با نگاه صرفاً مادی به مقولاتی نظیر طلاق، برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی چه خواهند کرد. شاید عملکرد نامناسب دستگاه‌های متولی سبب شده است تا این میزان ناچیز بودجه به این بخش اختصاص یابد، اما آنچه واضح است این است که صرف اختصاص بودجه برای کاهش طلاق نمی‌تواند کاهش‌دهنده آمار طلاق باشد.

طلاق ‌یک مقوله چند وجهی و نمودی از سایر آسیب‌های اجتماعی است که تزریق پول به آن راه علاجش نیست. اقدامات کوتاه‌مدت و میان‌مدت و دراز مدت فرهنگی در کنار تقویت بعد اجتماعی و مذهبی جامعه از جمله لوازم مبارزه با طلاق است. طنز ماجرا این است که در ایامی که منتهی به انتخابات است و همه امور گل و بلبل، ادعا شود برای مبارزه با طلاق، پول اختصاص داده شده است و دیگر هیچ !


منبع:فرهنگ نیوز
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .