تبیان، دستیار زندگی

رمزگشایی از علائم چشمی

شاید زمان آن رسیده که بیشتر به چشم هایمان توجه کنیم و علائمی که در آنها سبب ناراحتی می شوند را جدی بگیریم و راه هایی برای کاهش و یا درمان آنها بیابیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمزگشایی از علائم چشمی

شاید زمان آن رسیده که بیشتر به چشم هایمان توجه کنیم و علائمی که در آنها سبب ناراحتی می شوند را جدی بگیریم و راه هایی برای کاهش و یا درمان آنها بیابیم، علائمی نظیر خارش، قرمزی، ترشحات مداوم و امثال این ها. در اینجا سعی شده تا با اشاره به برخی از این مشکلات و راه های درمانشان، به بهتر و شفاف شدن دیدتان کمک کنیم.

صادق مظفری - بخش سلامت تبیان

قرمزی چشم

اینکه قرمزی چشم ما در اثر بیدار ماندن طولانی در شب باشد و یا خاراندن مداوم آن، نباید تنها به استفاده از عینک دودی و یا استفاده نکردن از آن بسنده کنیم و بدینوسیله بخواهیم آثار این مشکل را کاهش دهیم. چشم عضو بسیار حساسی در بدن انسان به شمار می آید و درمان صحیح و اصولی مشکلات آن می تواند از بروز عوارض ناشی از آنها جلوگیری کند. 

به عقیده متخصصان، اگر افراد دچار علائم چشمی همانند درد، تغییرات بینایی (دوبینی)، ترشحات فراوان اشک، حساسیت به نور و یا علائمی که مداومت و استمرار دارند باشند، حتما باید به یک چشم پزشک مراجعه کنند. پزشک می تواند با رمزگشایی از این علائم، به دلایل بروز آنها پی ببرد.

علائم چشم: قرمزی و خارش چشم و پر اشکی

به عقیده ی محققین این عامل ممکن است نوعی حساسیت (آلرژی) باشد که به آن، واکنش آلرژیک ملتحمه می گویند. این عارضه ممکن است در اثر واکنش به عواملی نظیر گرده ی گیاهان، پوسته حیوانات خانگی و یا عوامل محیطی نظیر اینها رخ دهد. بهتر است در صورت امکان از این گونه عوامل آلرژی زا دوری شود، مانند حیوانات خانگی، اتاق های زیر شیروانی و یا انباری ، اماکن پر گردوخاک و یا پارک پر از گیاهان و گل های گرده افشان. 

پس از آن بهتر است با تجویز پزشک از یک آنتی هیستامین برای توقف واکنش سیستم ایمنی بدن استفاده شود. استفاده از قطره های مخصوص آلرژی نیز می تواند تا حدی سبب کاهش التهاب و خارش چشم شوند. البته توجه داشته باشید که این کار باید با تجویز پزشک صورت بگیرد. شما می توانید توضیحات لازم در خصوص قطره های چشمی و غیره و استفاده از آنها را از پزشک خود بپرسید.

احساس وجود شن در چشم می تواند به دلیل خشکی چشم رخ دهد. عارضه ای که در آن به دلیل عدم تولید اشک کافی، میزان رطوبت لازم در چشم وجود ندارد

 

بهتر است از قطره های ضد قرمزی چشم (آنتی ردنس) استفاده نشود، زیرا این داروها سبب رفع مشکل چشم به صورت اصولی نمی شوند و ممکن است قرمزی چشم دوباره برگردد. اگر آلرژی فصلی سبب ناراحتی های زیادی برایتان می شود، بهتر است این مشکل را با یک پزشک متخصص در میان بگذارید.

علائم چشم: قرمزی چشم و ترشحات غلیظ همراه با خارش

ممکن است عفونت لایه های بیرونی چشم سبب بروز ورم التهابی ملتحمه گردد. اینکه این مشکل ویروسی است و یا باکتریایی، باید توسط پزشک در وهله ی اول انجام گیرد. به عقیده ی پزشکان، انواع ویروسی بسیار مسری هستند. استفاده از اشک مصنوعی و کمپرس سرد می تواند به کاهش التهاب و سوزش چشم کمک کند. 

ممکن است عفونت خفیف باکتریایی ملتحمه به خودی خود و به آهستگی از بین برود، اما پزشک نیز می تواند با تجویز آنتی بیوتیک به رفع سریع تر آن کمک کند. اگر عفونت چشم با نشانه هایی نظیر ترشحات غلیظ چشم، افزایش درد، حساسیت به نور، تاری دید و یا قرمزی چشم همراه باشد، مراجعه به چشم پزشک امری ضروری است.

علائم چشم: توده ای دردناک در لبه یا زیر پلک

اگر این عارضه در لبه ی پلک باشد و برآمدگی داشته باشد، ممکن است تنها یک گل مژه باشد. گل مژه ها توسط یک فولیکول آلوده ی مژه ایجاد می شوند و می توانند دردناک، متورم و چرکی باشند. شما می توانید از یک لیف گرم برای خارج کردن ترشحات آن استفاده کنید. اگر این کار چاره ساز نبود، پزشک می تواند با تجویز پماد آنتی بیوتیک، در درمان آن موثر باشد.

توجه داشته باشید که برآمدگی های بوجود آمده در اثر انسداد غدد چربی زیر پلک، دورتر از مژه ها به وجود می آیند. این غدد به صورت چسبیده به خارج از پلک برای افراد قابل حس هستند. شاید کمپرس آب گرم اولین پیشنهاد درمانی برای این مشکل به حساب بیاید. اگر گل مژه و یا برآمدگی ها همچنان باقی بودند و از بین نرفتند، بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید.

علائم چشم: قرمزی چشم و احساس وجود شن در چشم

این مشکل می تواند به دلیل خشکی چشم رخ دهد. عارضه ای که در آن به دلیل عدم تولید اشک کافی، میزان رطوبت لازم در چشم وجود ندارد. این عارضه می تواند به دلیل کافی نبودن ترشحات اشکی و یا تبخیر سریع آن و همچنین بر اثر التهاب غدد چربی در پلک چشم اتفاق بیفتد. 

هیچ وجه نباید خشکی چشم را دست کم بگیرید، زیرا می تواند منجر به زخم شدن قرنیه و کوری شود

به عقیده ی محققان، خیره شدن به رایانه بدون پلک زدن منظم می تواند یکی از دلایل این مشکل باشد. اگر هر چهار ثانیه یک بار پلک نزنید، چربی کافی در چشم منتشر نمی شود و تبخیر اشک چشم سریع تر رخ می دهد که این چرخه سبب خشکی و سوزش چشم می شود. 

اگر اشک چشم به اندازه ی کافی ترشح نمی شود، استفاده از اشک مصنوعی می تواند مفید باشد. خشکی چشم همچنین می تواند در اثر مصرف برخی داروها و یا تغییرات هورمونی بدن و یا استفاده ی طولانی مدت از لنز رخ دهد. 

افزودن اسیدهای چرب امگا 3 به برنامه غذایی و یا استفاده از دستگاه بخور می تواند کمک فراوانی به کاهش خشکی چشم کند. در موارد حادتر ممکن است نیاز به تجویز پماد و یا استفاده از قطره های چشمی و یا بازگشایی مجرای اشکی چشم توسط پزشک باشد. به هیچ وجه نباید خشکی چشم را دست کم بگیرید، زیرا می تواند منجر به زخم شدن قرنیه و کوری شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.