تبیان، دستیار زندگی

رقابت هفت فیلم در اکران دوم نوروز

اکران دوم نوروز از اول اردیبهشت با هفت فیلم جدید شروع می شود. فروش فیلم ها در اکران اول چندان رضایت بخش نبود؛ تازه های اکران جبران افت فروش ابتدای سال را می کند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیشه به کام کدام فیلم است؟

اکران دوم نوروز از ششم اردیبهشت با هفت فیلم جدید شروع می‌شود. فروش فیلم‌ها در اکران اول چندان رضایت بخش نبود؛ تازه های اکران جبران افت فروش ابتدای سال را می‌کند؟ 

زهرا فرآورده- بخش سینما تلویزیون تبیان
 
اکران دوم نوروز
برادرم خسرو
معرفی فیلم: خسرو، نقش اول این فیلم با بازی شهاب حسینی به اختلال دوقطبی مبتلاست و بنا بر شرایطی مجبور شده مدتی در منزل برادرش ناصر که یک دندانپزشک است زندگی کند...
نویسنده: احسان بیگلری، پریسا هاشم پور
کارگردان: احسان بیگلری
بازیگران: شهاب حسینی، بیتا فرهی، ناصر هاشمی، هنگامه قاضیانی.
وضعیت قبل از اکران: در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و با وجود اینکه مورد تحسین منتقدان قرار گرفت تنها برای بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه شد.
برخلاف جشنواره فجر در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی مورد توجه قرار گرفت و در بخش جایزه خلاقیت و استعداد درخشان، احسان بیگلری دیپلم افتخار کسب کرد. در این رشته ها هم نامزد دریافت جایزه شد: بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، شهاب حسینی برای بهترین نقش اول مرد؛ ناصر هاشمی، بهترین نقش مکمل مرد. با پایان جشنواره چندبار صحبت از اکران فیلم بود که هربار عقب افتاد؛ یکی از دلایلش حضور شهاب حسینی در دیگر فیلم ها بود که عوامل و پخش کننده فیلم ترجیح دادند زمان دیگری را برای اکران انتخاب کنند تا همزمان چند اثر از شهاب حسینی روی پرده نرود. با این حال درحال حاضر «امتحان نهایی» هم با بازی شهاب حسینی اکران شده است! پخش این فیلم برعهده‌ فیلمیران است.
سابقه کارگردان: بیگلری فعالیت اصلی اش را با دستیار کارکردانی شروع کرد و قبل از کارگردانی اولین فیلم بلندش، در کنار کارگردان های صاحب نامی مانند کیومرث پوراحمد و اصغر فرهادی حضور داشته. بیگلری در جشنواره سی و چهارم نویسندگی فیلم «نقطه کور» را برعهده داشت و با فیلم «آذر» در جشنواره سی و پنجم حاضر شد.
ویلایی ها
معرفی فیلم: در بحبوحه التهابات و شلوغی های روزهای جنگ در سال 1365 همسران و فرزندانی از رزمندگان بنابر شرایط، زندگی در خانه های ویلایی نزدیک به مناطق جنگی را انتخاب می کنند و در انتظار به سر می برند. این انتخاب شخصیت های داستان را در موقعیتی خلاف روال عادی زندگی قرار می دهد... 
نویسندگان: منیر قیدی، ارسلان امیری
کارگردان: منیر قیدی

بازیگران: طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، ثریا قاسمی و صابر ابر.

وضعیت قبل از اکران: در جشنواره سی و پنجم پذیرفته شد و در بخش سودای سیمرغ حضور داشت. ویلایی ها به دلیل نگاه تازه ای که به جنگ دارد مورد توجه منتقدین قرار گرفت.در جشنواره جایزه استعداد درخشان بهترین فیلم اولی به منیر قیدی رسید اما قیدی بخاطر نارضایتی از داوری جایزه را دریافت نکرد. همچنین ثریا قاسمی برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد، اما او هم به دلیل ناهماهنگی برای دعوت به اختتامیه برای گرفتن جایزه اش نرفت! «ویلایی ها» در این بخش ها نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد: منیر قیدی و ارسلان امیری، نامزد بهترین فیلمنامه/ گیتی قاسمی، نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن/ ایمان کرمیان، نامزد بهترین جلوه‌های ویژه میدانی/ مه لقا ناقد، نامزد بهترین طراحی لباس/ ستار اورکی نامزد بهترین موسیقی متن/ مهدی قاسمی، نامزد بهترین جلوه‌های بصری.پخش این فیلم برعهده‌ هدایت فیلم است.

سابقه کارگردان: منیر قیدی فعالیت هنری اش با عنوان منشی صحنه در سال 1368 در فیلم «زیر بام های شهر» ساخته اصغر هاشمی شروع شد. قیدی قبل از تجربه اولین فیلم بلندش با فیلمسازان متعددی همکاری داشته. ساخت فیلم های کوتاه «دختر، پسر، پیرمرد»، «در راه ویلا» و مستند «تهران، شهر چناران» از سوابق کاری قیدی است که جوایزی را از جشنواره های مختلف برای این آثار دریافت کرده است. او برای ساخت «ویلایی ها» از زمان نگارش تا تولید 10 سال زمان گذاشت.

نهنگ عنبر

معرفی فیلم: این فیلم دنباله نهنگ عنبر است. در «نهنگ عنبر»، ارژنگ صنوبر مردی پنجاه ساله است که همراهش می شویم تا تجربه های متفاوت و پیچیده اش از عشق و مصائبی که در زندگی دچارش می‌شود را از دهه چهل تا نود خورشیدی، برایمان بازگو کند. «نهنگ عنب 2 » برشی دیگر از زندگی شخصیت‌های اصلی قصه یعنی همان ارژنگ و رویا با بازی رضا عطاران و مهناز افشار است...

نویسنده: علی قربان زاده 

کارگردان: سامان مقدم 

بازیگران: رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوی، رضا ناجی، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانی، علی قربان زاده.

وضعیت قبل از اکران: در ابتدا برنامه‌ریزی‌ها حکایت از حضور «نهنگ عنبر» در جشنواره فجر سال ۹۳ داشت، ولی به دلایلی مقدم تصمیم گرفت که اکران فیلم را به آینده موکول کند. در این خصوص نظراتی همانند به پایان نرسیدن به موقع مراحل فیلم‌ برداری و نارضایتی علی جنتی، وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد. در نهایت این فیلم با حذف برخی صحنه‌ها اواخر اردیبهشت سال ۱۳۹۴ مجوز اکران گرفت و با فروش خوبی همراه شد. بعد از استقبال از «نهنگ عنبر» سامان مقدم تصمیم به ساخت «نهنگ عنبر 2» گرفت.پخش این فیلم برعهده‌ی فیلمیران است.

سابقه کارگردان: مقدم فعالیت هنری اش را از سال 1370 با دستیار كارگردانی فیلم «ردپای گرگ» به كارگردانی مسعود كیمیایی آغاز كرد. بعد از آن سریال ها و فیلم های زیادی را در سینما تلویزیون کارگردانی کرده که می توان به «دیواربه‌دیوار»، «نهنگ عنبر»، «یک عاشقانه ساده»، «کافه ستاره»، «پارتی» و... اشاره کرد.

 آشوب

معرفی فیلم: مضمونی اجتماعی دارد و در دهه 1320 می گذرد که در رابطه با بحران هنرمندان در آن روزگار است. داستان فیلم مربوط به جوانی است که با نام مستعار آشوب در کافه های لاله زار خوانندگی می کند و آین آشوب با اتفاقات تاریخی و واقعی دهه 1320 تلفیق می شود و این شخصیت را به یک آشوب و تهدید آمیز تبدیل می کند...

نویسنده وکارگردان: کاظم راست گفتار

بازیگران: کوروش تهامی، لیلا اوتادی، یکتا ناصر، محمدرضا شریفی نیا، فرهاد آئیش، داریوش کاردان، آتیلا پسیانی.

وضعیت قبل از اکران: کاظم راست گفتار علیرغم آماده نبودن فیلم «آشوب»، فرم شرکت در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر را پُر کرد اما فیلم انتخاب نشد. او در اعتراض به هیأت داوران گفته بود: «من می خواستم زحمات تمامی افرادی که برای این فیلم زحمت های شبانه روزی کشیده بودند در جشنواره دیده شود و اگر این فیلم در جشنواره پذیرفته می شد ما یک نسخه برای نمایش آماده می کردیم و سپس برای اکران با وسواس بیشتری کارهایمان را انجام می دادیم.» پخش این فیلم برعهده هدایت فیلم است.

سابقه کارگردان: راست گفتار فعالیت خود را با ساخت فیلم های مستند و تبلیغاتی آغاز كرد و در سال 1381  كارگردانی نخستین فیلم بلندش را با «عروس خوش قدم» تجربه كرد. او تا به حال نویسندگی و کارگردانی فیلم های «آشوب»، «چِک»، « نقاب» و ... برعهده داشته.

 نقطه کور

معرفی فیلم: خسرو بنابر شرایط کاری اش نزدیک به یک ماه بر پهنه دریا و به دور از خانواده بوده؛ او با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت همراه او بوده وارد خانه اش در تهران می شود اما تمامی ذهنیت هایش عینیت یافته و قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست تا اینکه...

نویسنده: احسان بیگلری، پریسا هاشم پور 

کارگردان: مهدی گلستانه 

بازیگران: هانیه توسلی، محمدرضا فروتن، شقایق فراهانی، محسن کیایی، خاطره اسدی، علیرضا زمانی نسب، مریم بوبانی، نیکی مظفری.

وضعیت قبل از اکران: برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد اما در هیچ بخشی نامزد دریافت جایزه نشد. بعد از جشنواره چندمرتبه صحبت از اکران فیلم بود که هربار به دلیلی به تعویق افتاد تا در اکران دوم نوروز 96 قرار گرفت.

پخش این فیلم برعهده رسانه فیلمسازان است.

سابقه کارگردان: فیلم سینمایی «نقطه کور» سومین ساخته مهدی گلستانه پس از «دردسر بزرگ» و «نازنین» محسوب می‌شود. 

تیک آف

معرفی فیلم: فائز، مسیح، آتنا و حمزه، روزهای کسالت‌بار و خموده حوالی سی سالگی‌‌شان را پشت سر می‌گذارند. ورود شیرزاد که پنج سال است زندگی‌اش را روی دریا و درون کشتی می‌گذراند، همراه با یک کشتی فرانسوی، ریتم زندگی‌شان را عوض می‌کند...

نویسنده و کارگردان: احسان عبدی پور

بازیگران: مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، رضا یزدانی، سوگل قلاتیان، حمزه مقدم.

وضعیت قبل از اکران: فیلم تازه‌ی احسان عبدی پور که ابتدا با نام «آه ای عبدالحلیم» شناخته می‌شد با پیشنهاد به وزارت ارشاد به «تیک آف» تغییر نام داد که به گفته عوامل با توجه به مضمون فیلم، نام درخوری است. فیلم متقاضی شرکت در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود اما در بخش مسابقه پذیرفته نشد. بعد از جشنواره چندین مرتبه در نوبت اکران قرار گرفت تا در نهایت اکران نوروز امسال نصیب اش شد.پخش این فیلم برعهده بامداد فیلم است.

سابقه کارگردان: عبدی‌پور کارگردانی فیلم ‌های تلویزیونی «افسانه ۹۸»، «توریست» و «همسنگار» و فیلم های سینمایی «پاپ»، «تنهای تنهای تنها» را در سابقه اش کاری‌اش دارد.او جایزه‌ خلاقیت و استعداد درخشان ویژه‌ فیلم‌سازان اول را از جشن منتقدان سینمای ایران برای فیلم «تنهای تنهای تنها» دریافت کرد.

امتحان نهایی

معرفی فیلم: روایت داستان یک معلم ریاضی است؛ این معلم برای تدریس درس ریاضی به یک پسر بچه به خانه آنها رفت و آمد دارد و همین امر باعث آشنایی او با مادر بچه می شود. این آشنایی در نهایت باعث رقم خوردن اتفاقاتی می شود که سوژه اصلی فیلم می شود... 

نویسنده: عباس کیارستمی، عادل یراقی 

کارگردان: عادل یراقی 

بازیگران: شهاب حسینی، لیلا زارع 

وضعیت قبل از اکران: در جشنواره سی و چهارم برای حضور در جشنواره از طرف هیأت انتخاب مورد قبول قرار نگرفت. در جشنواره سی و پنجم هم امکان حضور فیلم فراهم نشد تا سرانجام تصمیم بر اکران «امتحان نهایی» در گروه آزاد گرفته شد.پخش این فیلم برعهده نسیم صبا است.

سابقه کارگردان: عادل یراقی، فیلمسازی را با حضور در کارگاه‌های عباس کیارستمی و ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرده است. «آشنایی با لیلا» نخستین تجربه او در حیطه فیلم بلند سینمایی بود که بر اساس طرح اولیه کیارستمی و فیلمنامه‌ای از کیارستمی و خودش شکل گرفت. او با این فیلم در چند جشنواره بین المللی حاضر شد و جوایزی دریافت کرد. «آشنایی با لیلا» سال 93 در گروه «هنر و تجربه» اکران شد.