تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم از ۳۰ فروردین تا ۶ اردیبهشت با حضور ۸۳ کشور و ۲۷۶ قاری و حافظ در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از ۳۰ فروردین تا ۶ اردیبهشت در مصلی؛

سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم از ۳۰ فروردین تا ۶ اردیبهشت با حضور ۸۳ کشور و ۲۷۶ قاری و حافظ در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

هومن بهلولی- روابط عمومی

حجت الاسلام محمدی؛ نماینده ولی‌فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه

به گزارش تبیان، نشست خبری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام علی محمدی، نماینده ولی‌فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه در محل سازمان اوقاف برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدی در ابتدای سخنان خود گفت: خدا را شاکریم که قرآن را به بشر عطا کرد. قرآن، اولین و بهترین نعمت خداست زیرا اگر انسان قرآن را یاد نگیرد، به سعادت و خوشبختی نخواهد رسید. مشکل فعلی و اصلی بشر امروز این است که قرآن را یاد نگرفته است. قرآن بهترین و زیباترین کلام است. خداوند بهترین و زیباترین سخنش را برای بشر نازل کرده است؛ چه از نظر الفاظ و عبارات، چه از نظر محتوا و چه از نظر اثربخشی بر مخاطب.

وی افزود: در مدت ۱۴‌ قرن کسی نتوانسته است الفاظی مانند قرآن بیاورد. قرآن در این باره تحدی کرده است که هیچ‌کس نمی‌تواند حتی جمله یا آیه‌ای از قرآن بیاورد. اگر زمینه‌ای فراهم شود که انسان‌ها سخن خداوند متعال را که در قرآن متجلی شده است، بشنوند؛ قطعاً هدایت خواهند شد. کسی نیست که آیات قرآن را واقعاً شنیده یا بشنود و در مسیر صراط مستقیم قرار نگرفته باشد. قرآن اولین نعمت الهی از جانب خداست که برای بشر نازل شده است. در مقابل آن هم انسان وظیفه دارد از این نور الهی که بر پیامبر(ص) نازل گشته است، پیروی و تبعیت کند زیرا انسان بدون آن به سعادت و خوشبختی نمی‌رسد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: عمل به قرآن و انجام دادن دستورات قرآن، الزاماتی دارد؛ یکی از آن روخوانی، قرائت و اُنس با قرآن است؛ هم به صورت فردی و هم به صورت جمعی. باید هر انسانی خود را با این کتاب مقدس الهی و با جامعیتی که دارد، مطابقت دهد و از آن پیروی کند و برگزاری مسابقات قرآن کریم یکی از راهکارهایی است که در جامعه فرهنگ‌سازی می‌کند. باید افراد جامعه نسبت به روخوانی، قرائت، آشنایی و اُنس با قرآن علاقه‌مند باشند.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: به همین دلیل مسابقات قرآن کریم را برپا می‌کنیم که آثارش را هم در داخل کشور و هم در کشورهای مختلف دنیا مشاهده کرده‌ایم؛ به همین جهت هر ساله یکی از توفیقات انقلاب اسلامی، برگزاری مسابقات قرآن کریم است، هم برای ما و هم برای میهمانانی که در این مسابقات حضور می‌یابند.

وی افزود: سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم از ۳۰ فروردین تا ۶ اردیبهشت با حضور ۸۳ کشور و ۲۷۶ قاری و حافظ در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. همزمان با این مسابقات، مسابقات بین‌المللی بانوان، طلاب، دانش‌آموزان دختر و پسر، روشن‌دلان و بزرگسالان جمعاً با حضور ۲۷۶ نفر برگزار می‌شود. امیدواریم این دوره مسابقات با شکوه هر چه تمام و زیبایی برگزار شود.

حجت‌الاسلام محمدی تأکید کرد: اصحاب رسانه باید در شأن قرآن، این رویداد و اتفاق بزرگ فرهنگی ـ مذهبی را اطلاع‌رسانی کنند. خبرگزاری‌ها، مطبوعات، رسانه‌های بیداری و شنیداری باید به بهترین و زیباترین وجه، مسابقات قرآن کریم را منعکس‌ و اطلاع‌رسانی کنند؛ بخصوص برای جوانان و نوجوانان. این مسابقات به هیچ‌کس تعلق ندارد، بلکه به ملت‌ اسلامی تعلق دارد که اعتقاد راسخ به قرآن دارند.

وی افزود: رسانه‌ها باید این اخبار را رصد و در موقع مناسب اطلاع‌رسانی کنند. امید است اصحاب رسانه طوری عمل کنند که فضای کشور، فضای قرآنی شود و همگان از آن اطلاع یابند و حتی کسانی که هیچ‌وقت در این مسابقات حضور نیافته‌اند، در آن حاضر شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: به لحاظ محتوایی هم این دوره مسابقات به مسائل مورد نیاز روز جامعه پرداخته است. شعار این دوره «یک کتاب یک امت» است که برگرفته از قرآن کریم است. موضوع وحدت هم یکی دیگر از موضوعات اصلی مسابقات است. ۸۳ کشور نمایندگان‌شان را اعزام می‌کنند. با نژادها و فرهنگ‌های مختلف حضور می‌یابند. با صفا و صمیمیت در این برنامه به رقابت می‌پردازند. استکبارستیزی هم یکی دیگر از موضوعات مهم مسابقات قرآن است. یکی از مؤلفه‌های استکبارستیزی این است که دشمن اصلی را بشناسیم و او را فراموش نکنیم. دشمن اصلی ما آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی یکی دیگر از موضوعات مهم مسابقات قرآن کریم است. ما اگر می‌خواهیم زندگی اسلامی داشته باشیم، باید مطابق با دستورات قرآن کریم عمل کنیم. در آئین همسرداری، ازدواج آسان، رابطه خوب زن و مرد، پدر، مادر و فرزندان و دیگر ارتباطاتمان؛ باید از قرآن الگو بگیریم.

وی تأکید کرد: موضوع شهدای مناء هم موضوعی است که مقام معظم رهبری فرمودند فراموش نشود. برگزاری پژوهش‌های قرآنی هم یکی دیگر از موضوعات ماست. دهمین دوره پژوهش‌های بین‌المللی قرآن که از دو سال پیش مطرح شده، با ۴۲۱ مقاله پژوهشی و ۶۵ مقاله خارجی از ۲۰ کشور و بقیه از داخل کشور در چهارم اردیبهشت در قم برگزار می‌شود. همچنین مسابقات قرآن طلاب از سوم تا پنجم اردیبهشت برگزار می‌شود. مسابقات بین‌المللی بانوان هم برای اولین بار در این دوره برگزار می‌شود؛ مجموعاً این دوره در پنج مسابقه بین‌المللی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: ۴۰ داور داخلی و خارجی؛ ۲۴ نفر داخلی و ۱۶ نفر خارجی مسابقات را داوری می‌کنند. همچنین برگزاری نمایشگاه با ۱۸ محور با حضور کارشناسان مسائل دینی و مشاوره‌ای برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: امیدواریم این دوره مسابقات به خوبی در داخل کشور و شبکه‌های بین‌المللی اطلاع‌رسانی شود. مسابقات قرآن یکی از نشانه‌های قدرت و توانایی‌ها و دستاوردهای بزرگ نظام انقلاب اسلامی است. قبل از انقلاب به این صورت که حاکمیت و دولت به قرآن می‌پردازند، وجود نداشت. به برکت نظام اسلامی، ما همانند کشورهای باسابقه، حافظان و قاریان‌مان با آنها به مسابقه می‌پردازند. انتظار است دولتمردان، مسئولان و مدیران رده اول کشور در فعالیت‌های قرآنی و ترویج فرهنگ قرآن، اهتمام لازم به آن داشته باشند. مقام معظم رهبری هم فرمودند «یکی از برنامه‌های اصلی مدیران در نظام اسلامی، ترویج فرهنگ قرآن است»؛ باید مجلس، دولت و قوه قضائیه و همه مسئولان به قرآن اهتمام جدی بورزند و فرهنگ قرآن را در جامعه نهادینه کنند.