تبیان، دستیار زندگی
ماست یونانی سرشار از ید، کلسیم، ویتامین B12، پتاسیم، پروتئین، پروبیوتیک ها و ... است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاربردهای ماست یونانی

ماست یونانی سرشار از ید، کلسیم، ویتامین B12، پتاسیم، پروتئین، پروبیوتیک ها و ... است.

بینه خوشنودی راد _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

ماست یونانی

اگر کمی اهل گشت و گذار در صفحات سلامتی و تغذیه در اینترنت باشید، مسلماً نام ماست یونانی این روزها زیاد به چشمتان می خورد. بالأخص افرادی که دوست دارند بدانند که با خوردن چه مواد غذایی می توانند کمی لاغر شوند، بهتر است به ماست یونانی توجه کنند. اگر ماست یونانی را جایگزین ماست پرچرب، سس مایونز، بستنی یا میان وعده های پرکالری کنید، کمی هم ورزش انجام دهید، حتماً لاغر خواهید شد. اما اگر گمان می کنید با مصرف همان مقدار کالری که همیشه مصرف می کردید و اضافه کردن ماست یونانی به برنامه غذایی تان لاغر می شوید، سخت در اشتباه هستید.

چرا ماست یونانی خواص بیشتری دارد؟

همه انواع ماست ها برای سلامتی مفید هستند. اما ماست یونانی دارای خواص بیشتری به نسبت ماست معمولی است. ماست یونانی سرشار از ید، کلسیم، ویتامین B12، پتاسیم، پروتئین، پروبیوتیک ها و ... است. ماست یونانی حدود 2 برابر ماست معمولی پروتئین دارد اما میزان کالری آن مشابه ماست معمولی است. همچنین میزان شکر آن نصف ماست معمولی می باشد و نسبت به ماست معمولی شیرینی کمتری دارد. این نوع ماست مانند ماست های پروبیوتیک برای دستگاه گوارش مفید است زیرا دارای باکتری های زنده و فعال می باشد. ماست یونانی به نسبت ماست معمولی کلسیم بیشتری دارد به گونه ای که 180 گرم از این ماست حدود 20 درصد نیاز روزانه کلسیم افراد را تأمین می کند.

بهترین جایگزین برای سس مایونز

ماست یونانی حالت غلیظ و خامه ای دارد. در نتیجه یکی از بهترین جایگزین ها برای سس مایونز است زیرا به علت غلظت بالا می تواند احساس چربی مایونز را در دهان تقلید کند و در عین حال کالری و چربی کمتری به نسبت سس مایونز دارد. به جای سس مایونز در تهیه سس سالاد کاهو، سالاد الویه، سالاد ماکارونی، سالاد مرغ و ... از ماست یونانی استفاده کنید. برای تهیه سس سالاد، ماست یونانی را با کمی سس خردل و کرفس رنده شده مخلوط کنید و طعم جدیدی را کشف نمایید.

جایگزین بستنی

این نوع ماست مانند ماست های پروبیوتیک برای دستگاه گوارش مفید است زیرا دارای باکتری های زنده و فعال می باشد. ماست یونانی به نسبت ماست معمولی کلسیم بیشتری دارد

به یک کاسه کوچک از ماست یونانی یک قاشق چای خوری شیر سویا یا شیر گاو بیفزایید، کمی وانیل رویش بریزید و آن را در فریزر قرار دهید. وقتی کمی سرد شد. روی آن را با پودر کاکائو، کمی پودر گردو، مربای توت فرنگی، میوه های تازه یا یخ زده و ... تزئین کنید و به جای بستنی استفاده نمایید. ماست یونانی یخ زده چربی و شکر کمتری از بستنی دارد و مسلماً کالری کمتری را برای شما خواهد داشت.

جایگزین خامه ترش

یکی از مواد اولیه اصلی در تهیه بسیاری از دسرها و شیرینی ها، خامه ترش است که از ترکیب ماست ترش و خامه به دست می آید. به جای این ترکیب می توانید از ماست یونانی استفاده کنید. وقتی به جای خامه ترش در تهیه غذا از ماست یونانی استفاده می کنید به جای آنکه چربی و کالری بالایی را از طریق خامه دریافت کنید؛ کلسیم و پروتئین بیشتری دریافت خواهید کرد.

جایگزین پنیر خامه

یکی از انواع پنیرهای پرکالری، پنیر خامه ای است. اگر بتوانید آن را با پنیر کم کالری و خوش طعمی جایگزین کنید، میزان کالری دریافتی شما کاهش می یابد. می‌توانید پنیر را با کمی ماست یونانی مخلوط کنید و حالت نرمی به پنیر خود بدهید. دو تکه کوچک از پنیر، ماست یونانی و یک صافی تمام چیزی است که نیاز دارید. صافی را روی یک ظرف قرار دهید، به گونه ای که صافی با انتهای ظرف فاصله داشته باشد و آب ماست بتواند جدا شود. ماست یونانی را روی صافی بریزید و بگذارید برای مدت 2 ساعت بماند. دو تکه از پنیر فتا کم چرب را به آن بیفزایید و به هم مخلوط کنید می توانید برای طعم دار شدن آن از روغن زیتون، نمک، عصاره لیمو، فلفل، پیازچه، موسیر، پودر آویشن، ریحان، ترخون خشک شده، نعناع خشک شده و .... استفاده کنید.

میان وعده های جدید

یخ در بهشت با ماست یونانی

ماست یونانی را با وانیل، تکه های موز، توت فرنگی، آناناس، هلو، انبه و ... و نیز کمی آب این میوه ها (در صورت تمایل) مخلوط کنید، سپس در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. بعد از خروج از فریز آماده سرو می باشد.

بورانی سبزیجات

ماست یونانی را با اسفناج پخته شده مخلوط و به عنوان یک میان وعده سالم مصرف نمایید. ترکیب ماست یونانی با سایر سبزیجات مانند خیار، کرفس، سیر، موسیر، پیاز، پیازچه، جعفری، ترخون، ریحان و ... به همراه کمی پودر آویشن، نعناع خشک و ...نیز علاوه بر افزایش ارزش غذایی آن‌ها طعم متفاوتی را برایتان به ارمغان می آورد.

بورانی با ماست یونانی

دسر با ماست یونانی

می توانید با ماست یونانی موس شکلاتی تهیه کنید. برای این منظور یک قاشق غذاخوری پودر کاکائوی شیرین نشده، کمی پودر وانیل و چهار قاشق از ماست یونانی را مخلوط کنید و سپس صرف نمایید.

تهیه پنکیک با ماست یونانی

پن کیک نوعی نان خانگی است که برای تهیه بسیاری از دسرها کاربرد دارد. پن کیک را در بسیاری از کشورها به همراه مربا، خامه، کرم کاکائو و.. به عنوان صبحانه مصرف می کنند. پن کیک به روش های مختلفی طبخ می شود. می توان آن را با ماست یونانی هم تهیه نمود برای این منظور می توان شربت افرا (یا عسل) را با تکه های میوه، آرد، تخم مرغ و ماست یونانی مخلوط کنید به صورت لایه ای نازک در ماهیتابه بریزید. بعد از سرد شدن با کمی عسل یا شیره خرما یا انگور مصرف نمایید.

خواباندن گوشت

به منظور آماده کردن گوشت برای طبخ برخی از غذاها لازم است تا آن را در ترکیبات خاصی بخوابانید. یکی از پیشنهادهای خوب خواباندن مرغ در ماست یونانی و زیره و یا خواباندن گوشت در سس مخصوص است. برای تهیه این سس، سه چهارم فنجان از ماست یونانی را با نصف فنجان خیار پوست گرفته خرد شده بدون دانه و یک قاشق غذاخوری از آب لیموترش تازه مخلوط کنید و گوشت را در آن بخوابانید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.