تبیان، دستیار زندگی
آیة الله اعرافی: بیش از هزار نکته، ایده و طرح در طول مدیریت جدید، از مجموعه اساتید و طلاب به دست ما رسیده که ذخیره ارزشمندی است و باید به آن ها توجه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیر حوزه‌های علمیه آیة‌الله اعرافی

اولین برنامه پنج‌ساله حوزه را تا پایان سال ارائه می‌دهیم

آیة‌الله اعرافی: بیش‌از ‌هزار نکته، ایده و طرح در طول مدیریت جدید، از مجموعه اساتید و طلاب به دست ما رسیده که ذخیره ارزشمندی است و باید به آن‌ها توجه کرد.

اولین برنامه پنج‌ساله حوزه را تا پایان سال ارائه می‌دهیم

وی تصریح کرد: امیدواریم امسال با هم‌فکری و هم‌اندیشی اولین برنامه پنج‌ساله را تا پایان سال ارائه دهیم؛ این برنامه، در حرکت مجموعه بسیار اثرگذار است و می‌تواند راهگشای بسیاری از مسایل باشد. ....

آیة‌الله اعرافی 16فروردین در اولین جلسه شورای معاونان حوزه در سال ۹۶ که در ساختمان جدید ستاد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در جمکران برگزار شد، با تقدیر از رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، اعضای شورای‌عالی حوزه، اساتید، فضلا و تمام خدمتگزاران حوزه، ابراز داشت: بیش‌از ‌هزار نکته، ایده و طرح در طول مدیریت جدید، از مجموعه اساتید و طلاب به دست ما رسیده که ذخیره ارزشمندی است و باید به آن‌ها توجه کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: در آخرین جلسه سال گذشته به توافقی پیرامون اقدامات ویژه در پرتو چشم‌انداز مصوب رسیدیم که در قالب جزوه‌ای درآمده و امیدواریم در سال جدید به همراه همکاران خود به این موضوعات پرداخته و ادامه‌دهنده آن باشیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم امسال با هم‌فکری و هم‌اندیشی اولین برنامه پنج‌ساله را تا پایان سال ارائه دهیم؛ این برنامه، در حرکت مجموعه بسیار اثرگذار است و می‌تواند راهگشای بسیاری از مسایل باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: مراجعه به مجموعه گزاره‌ها در سند چشم‌انداز، از برنامه‌هایی است که باید در دستور کار معاونت‌ها قرار داده شود تا در مجموعه برنامه‌ها قرار بگیرد.

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: عملیاتی شدن برخی برنامه‌ها برای باز شدن راه‌ها در فضای مدارس و مراکز، از ضروریاتی است که باید در سال جدید دنبال گردد.

آیة‌الله اعرافی در مورد وظایف مجموعه حوزه در قبال شعار سال، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، شعاری است که رهبر معظم انقلاب برای سال جدید نام‌گذاری کرده‌اند و ما در خصوص آن چندین وظیفه داریم.

وی بیان داشت: وظیفه اول آن است که مجموعه سازمان اداری حوزه، مدارس، مراکز و مؤسسات از کالای‌های داخلی استفاده نموده و به صرفه‌جویی و بهره‌وری لازم، توجه بالایی داشته باشند و باید دستورالعملی برای آن تدوین گردد.

وظیفه دیگر، تبلیغ و ترویج اندیشه اقتصاد مقاومتی در جامعه و مراکز گوناگون است که عمده وظیفه آن، بر عهده معاونت تبلیغ می‌باشد و باید کارگروهی در این راستا راه‌اندازی گردد. وظیفه سوم، پژوهش اقتصاد مقاومتی است تا به مباحث نظری این موضوع رسیده و آن‌را ارائه نماییم.

▪ تولیدات حوزه، ترجمه و در عرصه بین‌المللی توزیع شود

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: امروز حوزه علمیه تولیدات فاخر بسیاری داشته؛ اما صرفاً در قالب زبان و ادب فارسی محبوس شده که باید با تلاش و کوشش به بیرون از ایران عرضه گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیة‌الله اعرافی 21 فروردین در نشستی با مسئولان مجله حوزه که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد رجبیه، اظهار داشت: حوزه علمیه را باید به معنای عام در نظر گرفت و تفاوت‌های ساختاری ضمن این‌که محترم و محفوظ است، نباید مانعی برای همکاری و هم‌بستگی کلان نهادهای حوزوی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: امروز نیازها گسترده بوده و آفاق وسیعی پیش‌روی ما قرار دارد که نیازمند به همکاری‌ها و تعاملات گسترده میان دستگاه‌ها و نهادهای حوزوی می‌باشیم.

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما در کلان حوزه به وحدت در کثرت و کثرت در وحدت معتقدیم و ضرورتی است که باید به آن توجه داشت. مجله حوزه نیز می‌تواند سیاست وحدت در کثرت و کثرت در وحدت و هم‌چنین هم‌افزایی راهبردی و کلان دستگاه‌های حوزوی را علی‌رغم تنوع‌ها و تکثرها، دنبال کرده و به سرانجام برساند.

وی توجه به بحث تحول در حوزه علمیه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: هویت حوزوی از دیگر مسایل بسیار مهم است که نیازمند به بازپردازی و بازسازی دائم داشته و امروز نگرانی‌هایی وجود دارد که مجله حوزه می‌تواند در آن ورود نماید.

آیةالله اعرافی توجه و اهمیت به سنت‌های معرفتی، فکری، آموزشی، اجتماعی، تحقیقی، تبلیغی، مدیریتی و اخلاقی حوزه‌ها را از مسایل مهمی برشمرد و خاطرنشان ساخت: توجه به سنت‌های قدیمی حوزه علمیه و همراهی آن با سنت‌های جدید، از مباحث ضروری است که جمع میان این دو کاری مهم و دشوار است.

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بر ضرورت توجه به نگاه‌های بین‌المللی تأکید کرد و با بیان این‌که امروز نهاد روحانیت در کشورهای بسیاری در حال پایه‌ریزی است که افق‌های بلندی را پیش روی ما قرار می‌دهد، ابراز داشت: امروز حوزه، تولیدات فاخر بسیاری دارد؛ اما صرفاً در زبان، ادبیات و فرهنگ فارسی محبوس شده که باید با تلاش و کوشش به بیرون از ایران عرضه گردند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که آسیب‌شناسی حوزه علمیه و روحانیت از ضروریاتی است که مدیریت حوزه باید در آن ورود کند، گفت: پاسخ به نیازهای جامعه، جهان، جوان، دانشگاه و دنیای امروز از وظایف ذاتی حوزه علمیه است که مجله حوزه می‌تواند در این زمینه ورود نماید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: امروز نیازمند به قلمروهای جدید در فقه هستیم که جریان‌سازی آن می‌تواند یکی از فعالیت‌های مجله حوزه بوده و به‌صورت عمیق در آن وارد شود.

▪ دور جدید فعالیت مجله حوزه آغاز خواهد شد

بر پایه همین گزارش، حجة‌الاسلام والمسلمین ایزدپناه سردبیر مجله حوزه نیز در این نشست، اظهار داشت: این مجله، دوره‌ای را با تعطیلی پشت سر گذاشت؛ اما برای دوره جدید فعالیت‌ها را با رویکردی جدید، آغاز خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در دوره کنونی، نسل جدیدی از نویسندگان حوزوی را دور هم جمع خواهیم کرد تا ضمن استفاده از ظرفیت‌ها، بتوان مجله‌ای با مطالب نو و زیبا ارائه نماییم.

منبع: افق حوزه