تبیان، دستیار زندگی
رمضان 96 مصادف با نیمه خرداد شده كه با احتساب شب های قدر، تلویزیون هفت شب نمی تواند سریال كمدی پخش كند. از آن سو مقدم هنوز سریالش را كلید نزده تا شرایط برای پخش گزینه دیگر مهیاتر باشد. دو دلیل دیگر هم هست كه شانس پخش سری پنجم پایتخت را كم می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا منتظر پایتخت 5 نباشیم؟

رمضان 96 مصادف با نیمه خرداد شده كه با احتساب شب های قدر، تلویزیون هفت شب نمی تواند سریال كمدی پخش كند. از آن سو مقدم هنوز سریالش را كلید نزده تا شرایط برای پخش گزینه دیگر مهیاتر باشد. دو دلیل دیگر هم هست كه شانس پخش سری پنجم پایتخت را كم می كند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
پایتخت

«پایتخت» به پخش رمضان می رسد؟ این سوالی است كه احتمالا در ذهن شما هم شكل گرفته، بویژه آن كه سال پیش ساخت سری پنجمش قطعی شد و از همان زمان به عنوان گزینه اصلی ماه رمضان 96 مطرح بود. در ماه های منتهی به پایان سال 95، چند خبر در رسانه ها پیچید كه «پایتخت 5» كلید خورده اما سازندگان هر بار تكذیب كردند و همچنان به مرحله ضبط نرسیده است. تاخیر در تولید تنها دلیل احتمال نرسیدن سریال به رمضان نیست و عوامل دیگری هم در این باره دخیل است.

دلیل اول: محدودیت پخش سریال كمدی

شرایط تلویزیون در رمضان 96 خاص است. شنبه ششم خرداد ماه مبارك رمضان شروع می شود كه نهم این ماه مصادف با 14 و 15 خرداد است. طبعا برنامه های شاد تلویزیون در ایام سوگواری ارتحال امام خمینی (ره) تعطیل است و سریال های كمدی از آنتن گرفته می شوند. پس سریال «پایتخت» به دلیل فضای شادش نمی تواند روی آنتن باشد.  24 خرداد مصادف با 19 رمضان ، سالروز ضربت خوردن امام علی (ع) و آغاز شب های قدر است و تلویزیون به مدت پنج شب برنامه شاد و سریال كمدی ندارد. «پایتخت 4» هم در چنین شرایطی پخش شده اما فراموش نكنیم كه رمضان سال 94 با نیمه خرداد مصادف نشده بود. با این حساب به صلاح سریال پر طرفداری مثل «پایتخت» نیست كه هفت شب از آنتن محروم باشد آن هم در شرایطی كه میان تعطیلات فاصله است.

دلیل دوم: شرایط سخت تولید پایتخت

اشاره كردیم كه بارها خبر كلید خوردن «پایتخت 5» رسانه ای و كمی بعد تكذیب شده. اگر این بار شرایط كاملا مهیا باشد و بر اساس وعده تهیه كننده ، سریال 25 فروردین كلید بخورد باز هم زمان زیادی در اخیتار گروه سازنده برای رساندن سریال به آنتن نیست. می دانیم كه سرعت سیروس مقدم در كارگردانی بالا است اما وقتی قرار باشد بخشی از سریال در خارج از كشور تصویربراری شود شرایط متفاوت و البته سخت تر است. ضمن این كه لوكشین های سریال در كشور هم زیاد است. این بخش از گفته های الهام غفوری را بخوانید تا متوجه سخت بودن تولید «پایتخت 5» نسبت به سری های قبل بشوید:‌« با توجه به اینکه یکسری از مجوزها برای خارج از کشور باید دریافت می شد و یکسری از متن ها نیز باید ترجمه می شد، در این مدت مشغول برنامه ریزی برای این موارد بودیم... «پایتخت 5» در تهران ،شمال و جنوب ایران و همچنین در قبرس تصویربرداری می شود.» به گفته او كشور قبرس، شیرگاه مازندران، تهران و جزیره قشم لوكشین هایی است كه گروه پایتخت برای ضبط سریال باید به آن ها مراجعه كنند. حالا فرض كنید در پروسه تولید مشكلی ایجاد شود، معلوم است كه شرایط سازندگان به دلیل حضور در خارج از كشور سخت تر است و چه بهتر كه فشار رساندن سریال به رمضان نباشد.

دلیل سوم:‌آماده بودن لبخند رخساره

شبكه یك علاوه بر «پایتخت 5» سریال «لبخند رخساره» را به عنوان گزینه جایگزین در اختیار دارد. بهرنگ توفیقی سال پیش سریالش را كلید زد و پنجم اسفند 95 ضبط آن به پایان رسید. در شرایطی كه «پایتخت 5» هنوز به مرحلخ تصویربرداری نرسیده ، چه جایگزینی بهتر از «لبخند رخساره»؟ از آن طرف این سریال بر خلاف «پایتخت» كمدی نیست و می تواند در ایام سوگواری در كنداكتور باشد.

«پایتخت 5» را سازمان هنری رسانه ای اوج تهیه می كند كه در حال تولید سریال رمضانی«سر دلبران» برای شبكه دو هم هست. مسولان تلویزیون حاضر اند تایم طلایی رمضان را به طور كامل به اوج بدهند؟ اگر قرار برگزینش باشد «سر دلبران» قرابت بیشتری با شرایط خاص رمضان امسال دارد كه مصادف شده با ایام ارتحال امام(ره). از آن طرف «پایتخت» هنوز كلید نخورده و شبكه یك «لبخند رخساره» را آماده پخش دارد.

بهرنگ توفیقی در سریال های قبلی نشان داده می تواند بیننده را سرگرم كند و با توجه به قرائن و شرایط ملودرام «لبخند رخساره» قابل اعتماد است. کامبیز دیرباز، بهناز جعفری،بهزاد فراهانی،مریم بوبانی، مجید نوروزی، علیرضا آرا، مجید واشقانی، پریوش نظریه، آتیلا پسیانی و مهدی سلطانی  هم بازیگرانی هستند كه می توانند برای یك سریال بیننده جذب كنند و به مقبولیت ملودرام بهرنگ توفقی كمك كنند.

دلیل سوم:‌ ماجرای موسسه اوج

گزینه اصلی شبكه دو برای رمضان 96 سریال «سر دلبران» است. محمدحسین لطیفی این روزها مشغول تولید این سریال است و احتمال می دانید كه سریال در سازمان اوج تولید می شود. این را هم قبلا نوشته بودیم كه «پایتخت 5» ‌با حمایت سازمان اوج ساخته خواهد شد. سوال: تلویزیون حاضر است دو سریال ماه رمضانش را در اختیار یك سازمان قرار دهد؟ رمضان مثل نوروز تایم طلایی پخش سریال ها است و آن چه روی آنتن می رود بیش از دیگر ایام سال توی چشم است. در صورت پخش «پایتخت 5 » سهم خود تلویزیون از رمضان 96 چه می شود؟ این هم دلیل دیگری است كه شانس پخش سریال سیروس مقدم در رمضان امسال را كم می كند. از آن طرف اگر قرار به انتخاب باشد، با توجه به شرایطی كه اشاره كردیم تلویزیون باید «سر دلبران» را انتخاب كند؛‌هم آماده تر است و هم قرابت كامل با حال و هوای رمضان 96 دارد. محمد کاسبی، فرهاد قائمیان، اسماعیل محرابی و برزو ارجمند از جمله بازیگران «سر دلبران» هستند.

دلیل چهارم: تناسب پایتخت به نوروز

سه فصل سریال «پایتخت» نوروز روی آنتن رفت و در حالی كه بیننده ها به پخش آن در تعطیلات ابتدایی سال عادت كرده بودند، مدیریت سابق تلویزیون این رویه را تغییر داد. نتیجه آن كه«پایتخت 4» در ماه رمضان سال 94 به پخش رسید. تغییر زمان پخش بر محبوبیت فصل چهارم سایه نیانداخت اما بر اساس قاطبه نظر بیننده ها این سریال تناسب بیشتری با ایام نوروز دارد. حتی با كنار نهادن این فرضیه، تلویزیون برای نوروز نیاز به فاكتورهایی دارد كه موفقیتش را تضمین كند. «كلاه قرمزی» و «پایتخت» می توانند نقش ناجی تلویزیون را داشته باشند تا در صورت ضعیف بودن دیگر برنامه ها و سریال ها، آنتن تلویزیون گرفتار سكته نشود. بر اساس شرایطی كه ذكرش رفت، مسولان تلویزیون می توانند بی خیال «پایتخت 5» برای رمضان شوند و از حالا آن را در كنداكتور نوروز 97 قرار دهند. هم خیال خودشان راحت می شود و هم سازندگان. تازه می توان به كیفیت بهترش امید داشت و نگران افت آن مثل «پایتخت 4» نبود.

منبع: هفت صبح / احمد رنجبر